اردوغان به نهادهای آموزشی ترکیه دستور داد تا سیاست نمایش اسلام در علوم و هنر جهانی از جمله مساله کشف قاره آمریکا توسط ملوانان مسلمان 300 سال پیش از کریستف کلمب را در پیش گیرند.
کد خبر: ۷۴۰۲۱۸
تدریس "کشف آمریکا توسط مسلمانان" در مدارس ترکیه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مراسم بازگشایی دانشکده مذهبی آنکارا گفت: من به صراحت اعلام می‌کنم که مسئولیت مهمی بر گردن وزارت آموزش و آموزش عالی است. هدف از نگارش تاریخ باید نشان دادن مشارکت شرق و خاورمیانه و اسلام در علم و هنر باشد. به عنوان رئیس‌جمهور نمی‌توانم بپذیرم که تمدن ما از دیگر تمدن‌ها عقب‌تر باشد.

وی همچنین از نویسندگان و کاریکاتوریست‌ها که اظهاراتش درباره کشف آمریکا توسط ملوانان مسلمان قرن‌ها قبل از کریستوفر کلمب را مورد تمسخر قرار داده بودند، انتقاد کرد و گفت: چرا آنها این مساله را باور نکردند؟ چون هرگز باور ندارند که مسلمانان قادر به انجام چنین کارهایی هستند. آنها هرگز باور ندارند که پیشینیانشان "دوران تاریک" (قرون وسطی) را پشت سر گذاشته و "دوران نوین" (رنسانس) را آغاز کردند. این نوعی عدم اعتماد به نفس است.

وی در دفاع از ادعایش گفت: این اظهارات من نیست بلکه این سخنان در کتاب پروفسور "فواد سزگین" آمده و حتی برخی دانشگاهیان در ترکیه و جهان به این سخنان باور دارند.

فواد سزگین، استاد ترک زبان و از دانشمندان علوم عربی اسلامی است که پس از کودتای 1960 ترکیه ساکن آلمان شد.

سزگین یک روز پس از اظهارات اردوغان در یک کنفرانس خبری در حالی که بلال اردوغان، پسر رئیس جمهور، در کنار وی بود، گفت: من سال‌ها قبل نوشتم که قاره آمریکا توسط ملوانان مسلمان کشف شد. هرآنچه نوشته‌ام درست است اما هیچ کس در کشورم دراین باره سخن نمی‌گوید.

اردوغان تاکید کرد: البته منابع غرب نباید این واقعیت را بپذیرند چرا که از آن می‌ترسند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها