کاوشگر سطح نشین فیله که چهارشنبه شب هفته گذشته در مأموریتی بی‌سابقه روی سطح دنباله‌دار 67 پی‌/‌ چرایوموف ـ گرازمنکو فرود آمد، به دلیل قرار گرفتن در موقعیت نامناسب روی دنباله‌دار و تامین نبودن نور کافی برای شارژ باتری‌های خورشیدی‌اش از ادامه ماموریت بازماند.
کد خبر: ۷۳۹۲۲۳
کاوشگر فیله شب بخیر گفت

دستاوردهای این ماموریت بی‌سابقه و عکس‌ها و اطلاعات بسیاری که فیله (از روی سطح) و فضاپیمای رزتا از تعقیب یک دنباله‌دار در فاصله قریب به 30کیلومتر ارسال کرده‌اند، در شرایطی که آمریکایی‌ها هنوز از شوک انفجار موشک آنتارس روی سکوی پرتاب و سقوط پرواز آزمایشی فضاپیمای ویرجین گلکتیک در فاصله کمتر از 72 ساعت بیرون نیامده‌اند، آن قدر جذاب هست که فعلا آژانس فضایی اروپا را برنده رقابت با ناسا در هدایت ماموریت‌های فضایی ماجراجویانه بدانیم.

داده‌های دریافت‌شده از فیله شامل داده‌های حفاری در خاک دنباله‌دار نیز می‌شود که جزو مهم‌ترین هدف‌های این ماموریت بود. به نظر می‌رسد پژوهشگران با استفاده از همین داده‌های فعلی نیز بتوانند صحت چند نظریه درباره چگونگی پیدایش منظومه شمسی و حتی منشأ احتمالی حیات را راستی‌آزمایی کنند.

نکته مهم این است که کار فیله در سطح دنباله‌دار به پایان نرسیده است؛ فقط شارژ باتری‌هایش تمام شده و در حالت آماده به کار (استند بای) قرار گرفته است. این یعنی به محض دریافت انرژی خورشیدی به میزان کافی و شارژ شدن باتری‌ها، فیله از خواب بیدار خواهد شد و فضاپیمای رزتا داده‌های ارسالی را به زمین رله خواهد کرد.

فعلا کاوشگر فیله هر 12 ساعت یک‌بار به مدت نیم ساعت آفتاب روی صفحات خورشیدی‌اش می‌تابد و این مقدار برای شارژ باتری‌ها به گونه‌ای که امکان تماس رادیویی با آن امکان‌پذیر شود کافی نیست.

تا این لحظه مهندسان آژانس فضایی اروپا سعی کرده‌اند با مخابره دستورهایی تغییر جهت مختصری در موقعیت قرارگیری ربات به وجود آورند تا سطح بیشتری از صفحات خورشیدی فیله رو به آفتاب قرار بگیرد.

کاوشگر فیله تا آخرین لحظه و پیش از استندبای شدن اطلاعات و عکس‌های هیجان‌انگیزی به زمین مخابره کرد که در وبگاه‌های خبری منتشر و در شبکه‌های اجتماعی بارها بازنشر شد و توجه عمومی را به خود جلب کرد، به طوری که گوگل در شب فرود فیله بر سطح دنباله‌دار، بلافاصله لوگوی خود را به شکل «کاوشگر فیله در حال فرود» تغییر داد. تصویری که در اینجا می‌بینید نمایی بسیار نزدیک از سطح دنباله‌دار است که یک پایه از سه پایه کاوشگر فیله نیز در پایین آن دیده می‌شود.

کاظم کوکرم ‌-‌ دبیر گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها