خسارت 70 میلیاردی که به نظام سلامت وارد می شود

پشت پرده مافیای سیگار در ایران

سال‌هاست که سیاست‌های کنترل دخانیات در کشور، سیاستی اصولی و هماهنگ نیست.
کد خبر: ۷۳۸۳۶۹
افزایش قاچاق سیگار؛ ترس خودساخته متخلفان

از یک طرف مالیات سیگار به حدی پایین است که همه می‌توانند خیلی راحت و بدون دغدغه به سیگار ارزان دسترسی داشته باشند و از طرف دیگر، وزارت بهداشت برای رفع همین مشکل مجبور است سالانه بیش از 700 میلیارد تومان را به درمان بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات اختصاص بدهد.

یعنی از یک سو با در پیش گرفتن سیاستی غلط و افزایش ندادن مالیات سیگار کاری می‌کنیم که دسترسی به سیگار و قلیان، ارزان و راحت باشد و از سوی دیگر با سیاستی حمایتی، میلیاردها تومان از منابع عمومی را خرج درمان آنها می‌کنیم، در حالی که باید با افزایش مالیات سیگار ـ که قطعا قیمت سیگار را هم افزایش می‌دهد ـ کاری کنیم که هم استقبال مردم از این ماده دخانی کمتر می‌شود و هم با افزایش مالیات‌های سیگار، درآمد آن را به درمان بیماری‌های ناشی از استعمال سیگار اختصاص دهیم.

بر همین اساس، روز گذشته نیز وزیر بهداشت خواستار افزایش مالیات تولیدکنندگان سیگار شد. حسن هاشمی بصراحت به ایسنا گفت: این دروغ بزرگی است که عده‌ای عنوان می‌کنند اگر مالیات بر دخانیات اضافه شود قاچاق هم افزایش پیدا می‌کند.

این بحث را کسانی عنوان می‌کنند که خود آلوده به قاچاق هستند، بنابراین باید مالیات بر دخانیات آن‌قدر افزایش یابد که بازدارنده باشد.

نکته جالبی که در بین حرف‌های وزیر وجود دارد، این است که عده‌ای از متخلفان به بهانه افزایش یافتن قاچاق سیگار، مخالف افزایش مالیات سیگار هستند.

یعنی به‌زعم آنها اگر مالیات و قیمت سیگار در داخل افزایش پیدا کند، مردم به سمت سیگار قاچاق می‌روند و در نتیجه، قاچاق این ماده دخانی افزایش پیدا می‌کند، اما به اعتقاد این مقام مسئول، این استدلال افراد متخلفی است که خودشان قاچاق سیگار انجام می‌دهند.

ساده‌ترش این‌که نباید در دام این توجیه‌ها گرفتار شویم و از ترس واهی قاچاق سیگار، مالیات این ماده دخانی را در داخل افزایش ندهیم.

همچنین در حالتی که می‌شود برای جلوگیری از ورود سیگار قاچاق به کشور، کنترل مرزها را تشدید کرد، منصفانه نیست به بهانه افزایش قاچاق سیگار، دسترسی ارزان مردم به این ماده دخانی خطرناک هموارتر شود.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها