محققان انگلیسی دارویی ابداع کرده اند که می تواند سیستم ایمنی یک بیمار 90 ساله را به اندازه سیستم ایمنی فردی که در دهه 20 سالگی بسر می برد، جوان کند.
کد خبر: ۷۳۷۹۵۴
دارویی که سیستم ایمنی سالمندان را جوان می کند

محققان دانشگاه «آکسفورد» انگلیس می گویند:این دارو که «اسپرمیدین» (spermidine) نامیده می شود، توانایی سیستم ایمنی افراد مسن را برای مبارزه با آنفلوآنزا و سایر ویروس ها به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

درصورتی که این دارو در آزمایش های بالینی عملکرد خوبی داشته باشد می تواند به مقدار زیادی مشکل بهداشت عمومی را برطرف سازد.

آنفلوآنزا هر ساله پنج هزار نفر را در انگلیس به کام مرگ می کشاند که بیشتر آنها را افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های تنفسی تشکیل می دهد.

بخشی از این مشکل به این دلیل است که افراد مسن به خوبی جوان ها نسبت به واکسن، واکنش نشان نمی دهند.

این دارو که به تازگی ابداع شده است این پتانسیل را دارد که قدرت واکسن های آنفلوآنزا را افزایش و خطر ابتلای افراد مسن را به ویروس های شایع به اندازه زیادی کاهش دهد.

محققان در آزمایش این دارو بر روی موش ها متوجه تاثیر چشمگیر آن در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن موش ها شدند و اکنون این دارو را به عنوان یک درمان بالقوه برای انسان ها به ثبت رسانده اند.

این دارو را می توان با واکسن های موجود ترکیب کرد یا جداگانه به صورت تزریق یا قرص استفاده کرد.

این تحقیق که در مجله «eLife» منتشر شده است نشان داد که این دارو با ذخیره شدن در حافظه داخلی سیستم ایمنی، آن را قادر می سازد که واکنش قدرتمندتری نسبت به واکسن ها نشان دهد.

آزمایش های انجام شده بر روی موش ها نشان داد که این دارو می تواند واکنش های سیستم ایمنی بدن موش ها را در برابر ویروس آنفلوآنزا و سیتومگالو ویروس که یک عفونت شایع است و موجب بروز مشکلات بینایی و ذات الریه می شود، افزایش دهد.

محققان تصور می کنند که این دارو می تواند در آینده با طیف وسیعتری از ویروس ها مبارزه کند. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها