مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور از ۲ طرح ویژه وزارت نیرو برای مشترکین پُر مصرف آب در آینده خبرداد و گفت: قیمت آب باید براساس برنامه پنجم توسعه به ۱۰۰۰ تومان می رسید.
کد خبر: ۷۳۷۳۹۶
۲ طرح ویژه وزارت نیرو برای مشترکین پُر مصرف آب

حمیدرضا جانباز مدیرعامل آب و فاضلاب کشور در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چند شهر کشور دچار بحران آب بوده و چه تدبیری برای حل مشکلات این شهرها در سال جاری و آینده اتخاذ خواهید کرد، اظهارداشت: به طور مستمر وضعیت آب شهرهای کشور در حال پالایش است حتی در ابتدای امسال اعلام کردیم که 517 شهر در مرحله تنش آبی قرار دارند.
وی با بیان اینکه این آمار نشان دهنده آن است که میزان تولید و مصرف در کشور برابر است افزود: هر تغییری در میزان مصرف و تولید آب به وجود آید آنها شهرها با مشکل روبه‌رو خواهند شد. البته خوشبختانه با مساعد شدن هوا و کاهش مصرف در برخی از شهرها مشکلات برطرف شده است به عنوان نمونه در استان اصفهان بخش عمده‌ای از مشکلات کاهش پیدا کرده است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور اضافه کرد: در حال حاضر برخی از شهرها همانند کرمان، مشکل آب را همچنان دارند و درصددیم این موضوع را در اسرع وقت برطرف کنیم.
وی با اشاره به اینکه در استان تهران بویژه در نواحی شرق کماکان کمبود آب وجود دارد و سدهای لار و لتیان در وضعیت مناسب قرار ندارند، اظهار داشت: البته بارش‌هایی نیز در استان صورت گرفته است اما به دلیل آنکه بارش‌ها در حوزه لار با توجه فصل سرما عمدتا برف بوده‌اند به دست آورد مناسبی دست پیدا نکرده‌ایم.
جانباز افزود: در سال آبی آینده از اوایل آذرماه پایش مجددی را در منابع و مصارف انجام خواهیم داد و شهرهای کشور مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. البته سعی می‌کنیم عمده اتفاقات امسال در کمبود آب در برخی استان‌ها را در سال آینده تکرار نشود.
وی با اشاره به اینکه برنامه منظمی را جهت تامین آب شرب شهرها و روستاهای کشور در دستور کار خود داریم، گفت: از ابتدای آذرماه کمیته‌های بحران آب فعالند و پایش‌های لازم را انجام می‌دهیم. حتی در قالب‌های طرح‌های بلندمدت و میان مدت تامین آب نیم‌نگاهی هم به تامین بلندمدت آب مردم در شهرها و استان‌های مختلف داشته باشیم.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور اضافه کرد: تابستان سال 94 برای وزارت نیرو بسیار مهم است در همین ارتباط رصدهای لازم را انجام می‌دهیم تا مثل امسال در برخی از نواحی با کمبود آب مواجه نشویم.
جانباز در خصوص اظهارات معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه مشتریان پرمصرف آب در آینده با تصمیمات جدیدی از سوی دولت و وزارت نیرو روبه‌رو خواهند شد به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: درباره مشترکین پرمصرف دو نکته حائز اهمیت است، نخست درتلاشیم یک مجوز را از دولت دریافت می‌کنیم که برخورد لازم با پرمصرف‌ها انجام شود، همچنین طرح یک‌فوریتی اصلاح الگوی مصرف را دو هفته گذشته به تصویب نمایندگان مجلس رساندیم که در حال حاضر این موضوع در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در حال بررسی است.
وی اضافه کرد: نحوه اعلام و اطلاع‌رسانی مناطق بحران‌زا شناسایی شده است که در مجموع می‌توان گفت برخورد سیستماتیکی را در آینده با مشترکین پرمصرف انجام خواهد شد.
مدیرعامل آب و فاضلاب کشور در رابطه با پیشنهاد وزارت نیرو در تعیین تعرفه آب در سال 94 نیز اظهار داشت: متوسط قیمت تمام شده آب شرب حدود هزار تومان است اما شهروندان در حال حاضر 300 تومان پرداخت می‌نمایند این فاصله قیمتی نشان دهنده این است که باید این موضوع با سیاست‌های مناسب برطرف شود.
وی افزود: وزارت نیرو در مورد تعرفه آب در سال 94 پیشنهاد خود را به هیئت دولت ارسال کرده و امیدواریم تصمیم مناسبی در این رابطه برای بسترسازی جهت واقعی شدن قیمت آب لحاظ گردد.
جانباز با تاکید بر اینکه قرار بود براساس برنامه پنجم توسعه امسال تعرفه آب باید به قیمت واقعی می‌رسید، گفت: به طور حتم در سال آینده که سال انتهای برنامه پنجم است به قیمت واقعی آب دست نخواهیم یافت. البته باید سعی کنیم قیمت‌ها را به قیمت واقعی نزدیک کنیم که به نظر می‌رسد ظرف 2 سال آینده با توجه به تصمیمات هیئت دولت بتوانیم به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم.
مدیرعامل آب و فاضلاب کشور با تاکید بر اینکه به صورت قانونی ما تکلیف لازم برای واقعی شدن قیمت آب در اختیار داشتیم، گفت: البته باید متذکر شوم ساختار تعرفه‌های آب به گونه‌ای است که مشترکانی که رعایت الگوی مصرف را انجام می‌دهند قیمت کمتری را پرداخت حتی این ترجیح را مشترکین کم‌مصرف را داده‌ایم تا بتوانند با قیمت‌های مخفف آب مصرف کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها