نشست سه جانبه دکتر ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کری همتای آمریکایی او و اشتون نماینده گروه 1+5 در عمان در حالی برگزار شد که در باب رفتارهای غرب در قبال مذاکرات یک اصل مشاهده می‌شود و آن اینکه نامی از تحریم‌ها به میان نمی‌آید و آنها صرفاً مشکل را مسئله فعالیت‌های هسته‌ای ایران معرفی می کنند چنانکه این مسئله را در سخنان کری، اوباما و مقامات کاخ سفید می‌توان مشاهده کرد. به عبارتی آنها مشکل را یک جانبه نشان می‌دهند و القاء نقطه منفی و غیر قانونی فعالیت‌های هسته‌ای ایران است و تحریم و اقدامات غرب کاملاً قانونی است.
کد خبر: ۷۳۷۲۰۶
آمریکا به چه می اندیشد

جالب توجه است که آمریکایی‌ها به جای واژه لغو تحریم از واژه خوب نبودن افزایش تحریم‌ها سخن می‌گویند. به عبارتی آنها افزایش نیافتن تحریم‌ها را یک امتیاز دانسته و به واسطه آن دیگر نیاز به لغو هیچ تحریمی نیست. آمریکا در حال حفظ تحریم‌ها است که عملا هیچ دستاوردی برای ایران ندارد.

میزان غنی سازی و تعداد سانتریفیوژ در جمع داشته‌های ایران است که هر گونه کاهشی در آن برابر با امتیاز برای آمریکا است، امتیازی که برای ایران ایجاد می‌شود لغو تحریم‌ها است وقتی تحریم‌ها لغو نشود و محدودیت‌ها برای غنی سازی و سانتریفیوژ‌ها ایجاد شود، عملاً هر چند فعالیت‌ها ادامه یافته اما نهایتاً این امریکا است که پیروز معادلات است و با کمترین داده‌ای بیشترین گرفته را داشته است. بر این اساس می توان گفت که بازی آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه تحریم‌های جدیدی در کار نخواهد و یا اینکه اوباما تحریم‌ها را وتو خواهد کرد صرفاً یک بلوف و فریبکاری برای توجیه فشارها بر ایران و لغو نکردن تحریم‌ها است.

نکته قابل توجه آنکه آمریکایی‌ها در فضای رسانه‌ای فعالیت گسترده‌ای داشته‌اند تا چنان نشان دهند که میان ایران و آمریکا در برقراری امنیت در منطقه هماهنگی وجود دارد که نمود آن نیز ادعای ارسال نامه اوباما به رهبر معظم انلاب است. آمریکایی‌ها چنان القاء می‌سازند که این رویکرد نیز امتیازی برای ایران است لذا نیازی به لغو تحریم‌ها وجود ندارد.

مجموع رفتار آمریکایی‌ها در عمان و عرصه رسانه‌ای نشانگر این اصل است که آنها به دنبال فرار از اصل لغو تحریم‌ها هستند تا در ازای امتیازاتی که نقد می‌گیرند صرفاً وعده‌های نسیه به ایران داده باشند چنانکه اوباما اخیراً ادعا کرده است اگر ایران به تعهدات خود عمل کند احتمال تعلیق تحریم‌ها به مرور وجود دارد.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها