قابلیت های سرداران ایرانی حاضر در صحنه مقاومت ضد اشغالگری و مبارزه با تروریسم چیزی نیست که بر ناظران تحولات پنهان باشد، اما اینکه چرا رسانه های غربی و عربی آنهم در مقطع ائتلاف سازی جهانی علیه داعش وارد تعریف و تمجید از فردی در جایگاه فرمانده سپاه قدس شده اند، نیازمند تامل است.
کد خبر: ۷۳۶۴۵۶
چرا رسانه های غربی از سردار سلیمانی تعریف می کنند؟

به گزارش جام جم آنلاین، در بازه دو ماهه اخیر و به شکلی شدیدتر در دو هفته گذشته، رسانه های غربی و متعاقب آنها رسانه های وابسته عربی اقدام به تعریف های مشکوکی از نقش آفرینی سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس کرده اند؛ مشکوک نه از حیث واقعیت این نقش آفرینی بلکه از بعد چرایی این تمجیدها از سوی رسانه هایی که گردانندگان آن به دشمنی با جمهوری اسلامی ایران شهره اند.

از این گذشته، سردار سلیمانی همان فردی است که پیشتر در لیست سیاه آمریکایی ها قرار گرفته بود و تحت تعقیب تلقی می شد؛ اکنون چه اتفاقی رسانه های آمریکایی را به تعریف از نقش آفرینی او واداشته است؟

مرروی بر نگاه رسانه ها به سردار سلیمانی

عبارت هایی که در ادامه می آید بخشی از توصیف هایی است که رسانه های غربی و عربی درباره سردار سلیمانی کرده اند:

واشنگتن پست: ژنرال سلیمانی قوی ترین مرد خاورمیانه است

فایننشال‌تایمز: ژنرال سلیمانی قهرمان ملی ایرانیان است

العربیه: سردار سلیمانی در کانون توجه قرار گرفته؛ آیا ایران در حال تدارک حضور وسیع فرامرزی است؟

بی بی سی اسپانیولی: ایالات متحده از ماه اوت درحال بمباران سازمانی است که خود را دولت اسلامی می نامد... ولی این ایران است که در خاک عراق حضور گسترده ای دارد و روز به روز تحت فرماندهی قاسم سلیمانی، نفوذ بیشتر و نقش فعال تری در عراق پیدا می کند.

شبکه بی‌بی‌سی: سرلشکر قاسم سلیمانی مرد قدرتمندی است که دیده نمی‌شود ولی احساس می‌شود.

گاردین: سردار سلیمانی بغداد را حفظ کرد / افزایش محبوبیت ایران در عراق

روزنامه الحیات چاپ لندن وابسته به عربستان سعودی: ایران به صورت میدانی در عراق نفوذ کرد به گونه‌ای که قاسم سلیمانی، ستاره حملات میدانی به داعش شد.نبرد آینده بین قاسم سلیمانی و ابوبکر بغدادی خواهد بود.

نیمرخی از تحولات منطقه و چند ملاحظه

نگارنده در مقام تایید یا رد کامل این توصیف های رسانه های غربی و عربی نیست اما ذکر چند نکته درباره انتشار این مطالب در مقطع فعلی از تحولات بین المللی و منطقه ای ضروری به نظر می رسد:

نکته اول: در قابلیت های سردار سلیمانی و سایر سرداران درگیر مبارزه با تروریسم سازمان یافته بین المللی در منطقه تردیدی نیست و عملکرد موفق بیش از سه دهه ای جمهوری اسلامی در این زمینه به عنوان یکی از زخم خوردگان اصلی تروریسم نشان دهنده این واقعیت است اما چرا حالا رسانه های غربی باب تعریف و تمجید را از سلیمانی گشوده اند؟ آیا در تمام این سال ها چشم و گوش غربی ها به روی تحولات منطقه و نقش آفرینی موثر ایران در حل بحران های امنیتی بسته بود یا اکنون ضرورتی غربی آنها را وادار به طرح نقش آفرینی ایران در قالب شخصیت هایی مانند سردار قاسم سلیمانی کرده است؟!

نکته دوم: افشای نامه نگاری باراک اوباما رییس جمهور آمریکا به مقام معظم رهبری درباره لزوم همکاری برای دفع شر داعش اعترافی به نقش موثر ایران در این عرصه بود و همچنین تاییدکننده بیانات اخیر حضرت آیت الله خامنه ای که در آن به سه بار دعوت آمریکا از ایران برای وارد شدن به درگیری با گروه تروریستی داعش اشاره کردند. پاسخ ایشان همچنین به منزله ریختن آب پاکی روی دست بیگانگان مشتاق به ورود ایران در مخمصه ای دست ساز غرب و رژیم های وابسته عربی بود.

با توجه به این افشاگری درباره نامه اوباما به رهبر انقلاب، اکنون با این نحوه نمایش نقش سردار سلیمانی در تحولات امنیتی منطقه دو سناریو قابل تصور است:

1- القای اینکه ایران در راستای اهداف ائتلاف به اصطلاح ضد داعش در حال همکاری است و عملکرد سردار موید این مطلب است؛ نقشی که ایران در عمل بارها ثابت کرده برای آن نیازی به ائتلاف یا همپیمانی با غرب ندارد.

2- القای این احساس در سران و کلیت حاکمیت ایران که ورود سلیمانی و سلیمانی ها به ائتلاف غربی ضد داعش می تواند جایگاه ایران را در افکار عمومی جهان ارتقا دهد و رسانه ها با تعریف و تمجید های اینچنینی می توانند به بزرگنمایی نقش ایران در منطقه و تحولات آن بپردازند، هر چند نقش ایران و سردارهای مقاوم آن نیازی به تعریف و تمجیدهایی از این دست نداشته و ندارد. به این ترتیب در سناریوی دوم قرار است ضمن اذعان به نقش موثر ایران، با پروپاگاندای رسانه ای، تهران ترغیب شود تا در نبردی وارد شود که همه طرف های آن، روزی در یک جبهه قرار داشتند تا جبهه مقاومت را به زانو درآورند و نمونه زنده آن تلاش هایی است که همچنان برای براندازی بشار اسد در سوریه ادامه دارد.

ضرورت هوشمندی رسانه ها

ایران فراموش نکرده است که تا همین چند ماه پیش انگشتان آلوده تروریست های مورد حمایت غرب و همپیمانان آن، چگونه روی ماشه سلاح های آمریکایی، قطری، ترکیه ای و سعودی فشار می آورد و در سکوت سنگین مجامع جهانی، ملت های منطقه را به نام انقلابی مصنوعی در خون می غلتاند. هنوز هم این سلاح ها برگه ای تعیین کننده در دست تروریست هاست، هرچند همه آن طرف های حامی تروریسم داعش و النصره و ده ها گروه افراط گرای دیگر، حالا مدعی مبارزه با خشونت آنها باشند.

خوشبختانه درک درستی از ماهیت و اهداف بازی غرب و رسانه های آن در سطوح سیاسی و امنیتی کشورمان وجود دارد، اما نحوه تعامل رسانه های داخلی درباره این شیوه اغواگرانه برای مجاب کردن ایران به دخالت، نیازمند هوشمندی خاصی از سوی گردانندگان این رسانه ها در سطح تحلیل محتوا و تشریح اهداف پنهان رسانه ای با هدف تنویر افکار عمومی در این باره است.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
ali
Canada
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
۰
۰
باید منتظر آینده باشیم،شاید خیلی اتفاقات ناخوشایند رو پیش رو داشته باشیم كه فقط یك نفر از پس اونها بربیاد.اونوقت ورق به كلی بر میگرده و از نظر اونها سپاه تبدیل به یك گروه تروریستی میشه.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
۰
۰
نظریه اولی به واقعیت نزدیكتره، آمریكا میخواد آبروی رفته اش رو جمع كنه. وتلاشهای ایران رو به نفع خودش تموم كنه و بگه ایران هم نوكر ماست.
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
۰
۰
غرب و وابستگانش همواره به دنبال تضعیف ایران هستند،غرب به دلیل قدرت طلبی ووابستگان منطقه ای به دلیل ترس و نفاق و...
سرداران ما خیلی بالاتر از این هستند كه بخواهند تحت تاثیر تعریف یا تهدید قرار بگیرن.الان دوره تصمیمات هوشمندانست،نه در خانه ماندن توجیه دارد و نه بی مهابا تاختن،اندیشه باید و راهنما.
اما گذشته از این باید با صدای بلند خدا قوت گفت به همه مرزبانانی كه از مرزهای مرئی و نامرئی ما محافظت میكنن.
حبیب فدائی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
۰
۰
به خدا سپرده امت واز خداهم بازپس میگیرمت ای تعریف معرفت به معبودوعشق به ولی
دستان پرتوان علی مرتضئ یارت سردار
نادری
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
۰
۰
قطعه شعری از استاد محمدرضا جعفری تقدیم به یار ولایت سرلشكر سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی :

حاج قاسم السلام ای یاور مولا علی
همچو مالك میدرخشی در اطاعت از ولی
آفرین از این همه اخلاص و پاكی در نبرد
یادگار با وفای لشكر مردان مرد
كربلا داند كه قاسم كیست در میدان جنگ
عرصه را بر دشمنان دین چو شیری كرده تنگ
گشته آمریكا ز نام قاسم و قدس و سپاه
گیج و مبهوت و نداند این همه هست از خدا
نام آمریكا چو اسرائیل شد ننگ تمام
بار دیگر باز شد دستش برای خاص و عام
گرچه بر شیطان فتاده لرزه ها از نام تو
زین فضیلت ، كرده شیرین حقتعالی كام تو
مرحبا ای مالك اشتر خدا همراه توست
در تمام عرصه ها نور ولایت راه توست
خشم آمریكا زتو یك هدیه ای از ماوراء ست
در دفاع از رهبری جان دادن ماها بجاست
ماجرای ظلم آمریكا دگر نابود شد
كاخ اهریمن به فرمان الهی دود شد
جعفری ، آمد ندا از سوی آیات خدا
كاین همه لطف الهی هست از ذكر و دعا
غلامرضا احمدیان
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
۰
۰
خداوندا در این ماه مبارك دست بسوی درگاهت دراز كرده و از تو پروردگار بزرگ سپاس گزارم كه سرداران بزرگی برای حفظ این ملت نجیب انتخاب كردی تا در این مملكت در امنیت واسایش زندگی كنند. سپاسگذارم خدای مهربان .من دست وپای این عزیزان را میبوسم خداوندا سرداران جنگ وسرداران علم ایرانمان را همچون عزیزانم حاج قاسم سلیمانی ودكتر فریدون عباسی دوانی را برای ما حفظ بفرما عزیزانیكه بدون چشم داشت جانشان را برای تمامی مظلومان وبی پناهان گذاشته وبا تمامی مشركان میجنگند .خدا نگهدارتان دوستان داریم .از طرف ملت شریف ایران بزرگ. درود بر روح بزرگ شهیدان عزیزمان.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها