یک روزنامه آمریکایی با استناد به منابعی برخی از مفاد نامه ادعایی اوباما به رهبر معظم انقلاب اسلامی را منتشر کرد که در آن رئیس جمهوری آمریکا از مقام معظم رهبری برای مقابله با گروه داعش اجازه خواسته است.
کد خبر: ۷۳۵۹۵۶
درخواست اجازه اوباما از مقام معظم رهبری

به گزارش سایت جهان، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز مدعی شد در نامه‌ای که ماه گذشته باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی نگاشته ضمن تأکید بر منافع مشترک دو کشور در مقابله با گروه داعش ادعاهایی درباره حضور آمریکا در منطقه مطرح کرده است.

بنا به گفته یک مقام آمریکایی، اوباما در نامه مذکور مدعی شده حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه تنها به منظور مقابله با گروه تروریستی داعش است که این موضوع به نفع ایران هم هست. این مقام آمریکایی می‌گوید اوباما در این نامه نوشته است: «ما تنها برای مقابله با داعش در آنجا (خاورمیانه) هستیم و شما به ما اجازه انجام این کار را بدهید، چون این به شما هم کمک خواهد کرد.»

روزنامه نیویورک‌تایمز همچنین مدعی شده در بخش دیگری از این نامه، اوباما مسائلی را در خصوص موضوع هسته‌ای ایران مطرح کرده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز پنجشنبه به نقل از منابعی مدعی شده بود باراک اوباما نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب درباره مقابله با گروه داعش نوشته است. این نامه با واکنش‌های مختلفی همراه شده است. نشریه فارن‌پالیسی در گزارشی در روز جمعه، آن را نشان‌دهنده اهمیت راهبردی ایران در منطقه دانسته است.

رهبر انقلاب اسلامی پیش از این اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص مبارزه با داعش را پوچ، توخالی و جهت‌دار خوانده و با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که صراحتاً اعلام کردند از ایران برای مبارزه با داعش دعوت نخواهند کرد، افزودند: اینکه آمریکا از ایران برای حضور در یک کار خلاف و غلط دسته جمعی مایوس می‌شود، مایه‌ی افتخار ماست و افتخاری بالاتر از این، برای خود نمی‌دانیم.

داعش: هیچ علمی نباید آموخته شود

ابو حسین الدیری، یک فعال سوری اعلام کرد: داعشی‌ها تاکید کرده‌اند که فقط دین را تدریس خواهند کرد. منطق آن‌ها این است که هر گونه علم و آگاهی مختص خالق است و به همین دلیل حتی نباید جدول ضرب نیز آموزش داده شود!

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کردند که گروه تروریستی داعش تمامی مدارس را در مناطق تحت تصرف خود در شرق سوریه بسته و درصدد است تا در شیوه‌های آموزش دینی در مدارس این منطقه بازنگری کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در انگلیس است، اعلام کرد که این تصمیم پس از آن اعلام شد که تروریست‌های داعش نشستی را با مدیران مدارس در یک مسجد محلی در نزدیکی شهر دیر الزور برگزار کردند.

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد که تروریست‌های داعش بیشتر مدارس را در شهرها و مناطق استان دیر‌الزور که بیشتر آن را تحت تصرف خود درآورده‌اند، بستند.

در این بیانیه آمده است: "تا زمانی که معلمان یک دوره امور شرعی ببینند و تا زمانی که شیوه‌های آموزشی جدید به جای روش‌های کفرآمیز کنونی تدوین شود، این مدارس بسته خواهد ماند".

در آغاز سال تحصیلی در سپتامبر تروریست‌های داعش روش‌های تدریس را در مناطق تحت تصرف خود تغییر داده و دو درس شیمی و فیزیک را حذف کردند.

مذاکره‌کنندۀ سابق آمریکا: همۀ تحریمها را تعلیق می‌کنیم

مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای آمریکا در مناظره با سیدحسین موسویان گفت: آمریکا آماده است کلیه تحریمهای یکجانبه خود شامل تحریمهای نفتی، بانکی و مالی که مربوط به مسئله هسته ای است را فوراً و بلافاصله بعد از امضاء توافقنامه تعلیق کند.

به گزارش نامه نیوز، ، سیدحسین موسویان مذاکره کننده سابق هسته ای ایران در کنفرانسی که روز گذشته در ریودوژانیرو، پایتخت برزیل برگزار شد، با رابرت آینهورن، مذاکره کننده سابق تیم هسته ای آمریکا و پژوهشگر فعلی موسسۀ بروکینگز به مناظره پرداخت. موضوع این کنفرانس که توسط دانشگاه PUC-Rio و بنیاد مطالعاتی کارنگی آمریکا و با حضور پژوهشگران مسائل هسته ای، اساتید، دانشجویان و روزنامه نگاران برگزار شد، در کنار پرونده هسته ای ایران، مباحث هسته ای در آمریکای لاتین مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

رابرت آینهورن، مذاکره‌کنندۀ سابق تیم هسته‌ای آمریکا در ابتدا پیرامون مذاکرات هسته ای گفت: توافق جامع هسته ای تا 24 نوامبر حاصل نخواهد شد اما طرفین می توانند روی محورهای اصلی توافق کنند. اوباما برای حصول توافق جدی است منتهی باید در ظرفیت غنی سازی محدودیت اعمال گردد و دورۀ اجرای قرارداد نیز طولانی باشد. این معامله ای است که اوباما می خواهد.

سید حسین موسویان، مذاکره کننده سابق هسته ای کشورمان نیز در پاسخ به این اظهارنظر آینهورن گفت: اگر قرار باشد توافق نهایی در چارچوب معاهدۀ ان.پی.تی باشد، این توافق تا 24 نوامبر 100درصد دست یافتنی است. اما کلیه درخواستهای فعلی قدرتهای بزرگ که موجب طولانی شدن قرارداد شده، به خاطر اینست که این درخواستها فراتر از معاهدۀ ان.پی.تی هستند. هرچه دورۀ توافقنامه طولانی تر و محورهایش خارج از معاهدۀ ان.پی.تی باشد، چنین توافقی آسیب پذیرتر، شکننده تر و ناپایدارتر خواهد بود. اگر آمریکا و قدرتهای بزرگ حسن نیت داشته باشد، دو طرف می توانند کل تعهدات خود را در شش ماه عملیاتی و تمام کنند در حالیکه آمریکا دنبال یک دورۀ 20 ساله است.

توصیف شبکه آمریکایی از ژنرال سلیمانی

شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز سرلشکر سلیمانی را ژنرال شجاعی توصیف کرد که به فرماندهان نظامی عراق در برابر تروریست‌ها درس شهادت می‌دهد.

به گزارش افکارنیوز، وبسایت شبکه فاکس نیوز در گزارشی از تحولات عراق و جنگ با داعش نوشت: وقتی هفته گذشته نیروهای داعش از جرف‌الصخر عقب‌نشینی کردند، ارتش عراق پیروزی علیه این گروه افراطی را به رخ کشید و تلویزیون این کشور تانک‌ها را نشان داد که در سطح شهر رژه می‌روند و سربازان اطراف ساختمان‌های دولتی که از ماه اوت در اشغال شبه نظامیان بود راه می‌روند. در عین حال تصاویری در وبسایت‌های خبری عراق منتشر شد که در آن حضور قاسم سلیمانی- که نامش مترادف با پیروزی‌های متعددی علیه داعش است - دیده می‌شود.

فاکس نیوز می‌افزاید: شبه نظامیان شیعه در بیرون راندن گروه داعش از کمربند روستاهای سنی پیرامون بغداد نقش کلیدی داشته‌اند. فرماندهان شبه نظامی به آسوشیتدپرس گفتند که مستشاران سپاه پاسداران ایران و حزب‌الله لبنان در خط مقدم جرف الصخر بوده‌اند و به حدود ۷ هزار سرباز و جنگجوی شبه نظامی آموزش می‌دادند و فرماندهان را پیش از عملیات هماهنگ می‌کردند.

یک فرمانده عراقی می‌گوید: سلیمانی برنامه‌ریزی برای عملیات جرف الصخر را سه ماه پیش آغاز کرد. این شهر پاکسازی شده در ۵۰ کیلومتری جنوب پایتخت، در مسیر جاده‌ای قرار دارد که توسط زائران برای رسیدن به کربلا برای مراسم عاشورا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها