باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از شکست هم حزبی هایش در سنا در کاخ سفید کنفرانس خبری برگزار کرد و درباره گفت‌گوهای هسته‌ای با ایران گفت:
کد خبر: ۷۳۵۳۴۰
به توافق نرسیدن بهتر از توافق بد است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،رییس جمهور آمریکا با تکرار ادعاهای بی اساس در قبال برنامه هسته‌ای ایران گفت: به توافق نرسیدن بهتر از یک توافق بد است .

باراک اوباما که پس از شکست حزب دموکرات در انتخابات میاندوره ای کنگره در نشست مطبوعاتی صحبت می کرد ، افزود : هنوز مشخص نیست آیا غرب می تواند به یک توافق جامع با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور دست یابد یا نه؟

وی با بیان اینکه به رهبر جمهوری‌خواهان سنا تبریک گفته است،افزود: به دنبال همکاری با سنایی است که حالا تحت اکثریت جمهوری خواه در آمده است.

اوباما گفت: این انتخابات پیامی داشت و آن اینکه «آن‌ها می‌خواهند کسانی که به آن رأی داده‌اند، به اندازه آن‌ها کار کنند و در جهت آرمان‌های آن‌ها و نه در جهت خواسته‌های خود کار کنند.»

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «می‌خواهم در دو سالی که از ریاست‌جمهوری‌ام مانده، بهترین عملکرد را داشته باشم و برای امنیت آمریکا و کسب اطمینان از اینکه جمعیت بیشتری زندگی بهتری دارند، تلاش کنم.»

وی با بیان اینکه آماده است تا در دو سال آینده با کنگره کار کند تا بهترین بهره‌وری را داشته باشد، گفت: کنگره قوانینی تصویب خواهد کرد که «من امضا نخواهم کرد و من هم دستوراتی صادر خواهم کرد که مورد رضایت آن‌‌ها نخواهد بود. این چیزی است که طبیعی است و دموکراسی همین است.»

اوباما با بیان اینکه همچنان آماده همکاری و سازش با رقبای جمهوریخواه است، تصریح کرد که در برخی زمینه‌ها خط قرمزی خواهد کشید و به رقبای جمهوریخواه اجازه عبور از آنها را نخواهد داد.

وی افزود: در صورتی که جمهوری خواهان تلاش کنند قانون بیمه های درمانی او را با ارائه لایحه جدیدی در کنگره این کشور لغو کنند، همه لوایح آنها را وتو می‌کند و اجازه نخواهد داد میلیون ها نفر از مردم کشورش از داشتن بیمه محروم شوند.

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال به رقبای جمهوریخواه خود وعده داد، در صورتی که 'میچ مک کانل' رهبر آینده سنا و 'جان بینر' رهبر مجلس نمایندگان این کشور پیشنهادهای سازنده‌ای در رابطه با طرح (بیمه) یادشده داشته باشند، حاضر به همکاری و سازش با آنها خواهد بود.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به بحث مبارزه با بیماری ابولا و همچنین داعش پرداخت و گفت: انتظار دارد که کنگره بودجه‌های لازم برای حمایت از نیروهای آمریکایی را تصویب کند.

وی همچنین گفت: پیش از آنکه کنگره آتی کار خود را آغاز کند، به دنبال گرفتن مجوزی جدید برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه خواهد بود.

رئیس‌جمهور آمریکا سپس اذعان کرد که اکثریت آمریکایی‌ها عقیده دارند که آمریکا عملکرد مناسبی نداشته است. در دوران باقی‌مانده از ریاست‌جمهوری‌اش تلاش خواهد کرد تا با همکاری کنگره، اوضاع را بهبود بخشد.

اوباما درباره مذاکرات هسته‌ای با اشاره به روند اجرای توافق هسته‌ای گفت: «مذاکرات سازنده بوده و جامعه بین‌الملل در این رابطه متحد بوده و شکاف چندانی در این مورد میان ما نبوده است.»

وی افزود: «می‌خواهیم اطمینان یابیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد، چرا که این تهدیدی است که دوستان ما نظیر (رژیم) اسرائیل را تهدید می‌کند و در بلندمدت با ایجاد رقابت تسلیحاتی، منطقه و جهان را تهدید خواهد کرد.»

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «ما به آن‌ها چارچوبی ارائه کرده‌ایم که نیازهای صلح آمیز آن‌ها را تأمین می‌کند و اگر آنطور که رهبر ایران گفت به دنبال تامین نیازهای صلح‌آمیز خود باشند، این می‌تواند نیازهای آن‌ها را تامین کند و در روندی گام به گام آن‌ها را از زیر تحریم‌ها خارج کند.»

وی افزود: «اگر بتوانیم به پاسخ آری برسیم، برای آن‌ها، برای منطقه و برای جهان بهتر خواهد بود.تحریم‌هایی است که یکجانبه از سوی ما اعمال شده، اگر بتوانیم به توافقی برسیم که ما را مطمئن کند که راه ایران به سمت بمب را مسدود می‌کند آن زمان می‌توانیم در برابر کنگره استدلال ارائه کنیم.من همواره گفته‌ام که عدم توافق بهتر از یک توافق بد است.می‌خواهیم مکانیزمی قابل اعتماد باشد که جلوی گزیر آن‌ها را بگیرد.»

اوباما در حالی در این نشست شرکت کرده که حزب متبوعش با شکست در انتخابات میان‌دوره‌ای، اکثریت سنا و مجلس نمایندگان را به جمهوری‌خواهان واگذار کرده است.

ترکیب جدید کنگره می‌تواند شرایط را در دو سال باقیمانده از زمان ریاست جمهوری اوباما دشوارتر کرده و دولت وی را با مشکلات مختلفی در عرصه سیاست داخلی و بین‌المللی مواجه کند.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
۰
۰
ما هم همین نظر را داریم.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها