مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی از راه اندازی سامانه های کاشف و نماد در راستای کاهش جعل چک و اوراق بهادار خبر داد.
کد خبر: ۷۳۴۴۸۷
راهکارهای جدید جلوگیری از جعل چک

داود محمدبیگی در حاشیه همایش ستاد پیشگیری جعل اسناد و مدارک گفت: ایجاد سامانه های کاشف و نماد با هدف توسعه بانکداری الکترونیک به منظور کاهش جعل اسناد در حوزه مبادلات فیزیکی در شبکه بانکی صورت گرفته و به جای اینکه کاغذ به شکل فیزیکی منتقل شود از آن یک سند الکترونیکی با امضای فرد تهیه می شود.

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی با تاکید بر راه اندازی سامانه های جدید این بانک در جهت به حداقل رساندن جعل چک و اوراق بهادار در شبکه بانکی، اظهارداشت: یکی از اهداف توسعه بانکداری الکترونیک کاهش جعل اسناد کاغذی و فیزیکی است.

محمدبیگی افزود: هر چقدر اتکا به سند رسمی کمتر شود، قاعدتا زمینه سوء استفاده از میان رفته و جعل کاهش می یابد.

وی گفت: اصولا تراکنش‌های الکترونیک دو نوع ماهیت دارند یکی ماهیت فیزیکی و دیگری ماهیت مجازی. ماهیت فیزیکی همان جسم کارت است و ماهیت مجازی در حقیقت رمزی است که تنها خود فرد از آن آگاه است بنابراین اگر جسم کارت به هر شکلی جعل شود رمز کارت یا ماهیت مجازی، جعل تراکنش‌ های الکترونیکی را دشوار می کند.

محمدبیگی به قابلیت رصد و پیگیری تراکنش‌ها اشاره کرد و افزود: تراکنش های الکترونیک جعل اسناد را از میان نمی برد، لکن مقدار آن را به شدت کاهش می دهد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی حرکت سازمان ها به سمت الکترونیکی شدن تراکنش ها را خواستار شد و گفت: الکترونیکی شدن تراکنش ها، جعل اسناد فیزیکی را کاهش می‌دهد اما متاسفانه برخی از سازمان با علم به این موضوع همچنان کمترین حضور را در عرصه الکترونیکی شدن تراکنش دارند و این امر، افزایش جعل اسناد فیزیکی را در پی داشته است.

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی گواهی امضای دیجیتال را مهم ترین دستاورد بانک مرکزی و شبکه بانکی در راستای احراز هویت و کاهش جعل تراکنش های الکترونیکی خواند و افزود: گواهی امضای دیجیتال برای کاربران شبکه بانکی این امنیت را ایجاد می کند هر سندی که در شبکه انتقال می‌ یابد محتویات آن سند تنها برای شخص ارسال کننده قابل احراز باشد و اگر سند دستخوش تغییر شود، گیرنده سند کاملا متوجه این موضوع خواهد شد.

وی به دستاوردهای نظام بانکداری الکترونیک برای مبارزه با پولشویی اشاره کرد و گفت: هم اکنون نرم افزارهایی با نام «AML Anti Money laundry» در شبکه بانکی مورد استفاده قرار می گیرد که تراکنش ها را رصد می‌کند و می توان منشاء یک تراکنش از زمان ورود منابع به شبکه بانکی تا زمانی که این منابع مصرف می شود را پیگیری می نماید.

محمدبیگی یکی از اهداف بانک مرکزی در حوزه بانکداری الکترونیک را گسترش استفاده از نرم افزار AML عنوان کرد و افزود: در نقشه راه 1400 بانک مرکزی این موضوع دیده شده، اما تا زمانی که همه تراکنش ها الکترونیکی نشود استفاده از نرم افزار مبارزه با پولشویی میسر نخواهد بود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
yjhغلام.محبت
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
۰
۰
بعضی.ازافرادبقدری.كلاشند.كه.كامپیوتر.هم.حریف.انان.نیست.اینان.باید.شدیدا.مجازات.شوند
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها