همین 10 روز پیش بود که مفقود شدن یک معلم لرستانی و سه دانش‌آموزش در رودخانه طغیان کرده شورآب خرم‌آباد، همه مدیران این استان را به تکاپو واداشت تا عزم خود را برای یافتن اجساد مفقودشدگان جزم کنند.
کد خبر: ۷۳۴۲۷۰
سیلاب‌ در کمین دانش‌آموزان

تلاش بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیری که طی روزهای متوالی در این زمینه صورت گرفت، هزینه‌ای که صرف شد، نیروهایی که وقت و انرژی خود را برای این کار صرف کردند؛ همه و همه عملیات جستجوی مفقودشدگان را به طرح عظیمی تبدیل کرد که اگر یک‌دهم یا یک‌صدم این وقت و انرژی و هزینه صرف رفع مشکلات روستای منطقه (بازسازی پل یا تجهیز درمانگاه روستا) و علاج قبل از واقعه می‌شد، شاهد وقوع چنین حادثه ناگواری نبودیم.

اما هنوز هم دیر نیست؛ دیر نیست برای دیگر مناطق کشور که در شرایط مشابه و انتظار وقوع حادثه‌ای تکراری به سر می‌برند؛ مناطقی همچون روستای دره‌آخوند شهرستان چرام استان کهگیلویه و بویراحمد.

ظاهرا سه سال پیش جاده دسترسی با پلی روی آن، برای ارتباط این روستا به دیگر مناطق احداث شده که اکنون به‌خطری جدی برای اهالی و بویژه دانش‌آموزان دبستان آن تبدیل شده است.

به گفته مسئولان روستا، از آنجا که انجام این طرح کارشناسی نشده و عجولانه صورت گرفته است، هر روز بخشی از جاده و پل‌های احداث شده روی آن تخریب می‌شود، به طوری که بخش عمده‌ای از آن به دلیل رانش زمین تاکنون مسدود شده است، اما آنچه بیش از پیش به نگرانی اهالی روستا دامن زده، احداث پلی است که تمام سیلاب‌های احتمالی را به درون روستا هدایت می‌کند، درحالی که قبل از احداث پل، سیلاب با کمترین خطر از مسیر دره وسط روستا عبور می‌کرد.

دبستان روستا با بیش از 20 دانش‌آموز در فاصله کمتر از 30 متر از دهنه پل قرار گرفته است و آن‌طور که سهراب جمال‌اصل، دهیار روستای دره‌آخوند به فارس می‌گوید، با وجود این‌که تاکنون باران شدیدی در روستا نباریده، چند بار آب سیلاب، مدرسه را پر کرده است، ولی اگر باران سنگینی ببارد، سیلاب به واسطه این پل تمامی مدرسه و خانه‌هایی که در مسیر هستند، با خود خواهد برد.

این نگرانی را محمد پناهنده، مدیر دبستان روستا نیز دارد. او که با هر بارندگی یک چشمش به بیرون از مدرسه است تا مبادا سیلاب، مدرسه و دانش‌آموزانش را یکجا با خود ببرد، از مسئولان تقاضا می‌کند تا دیر نشده به فکر چاره‌ای باشند، زیرا این بار صحبت از احتمالات یا غرق یک‌یا چند دانش‌آموز نیست و اگر بارانی شدید ببارد، بی‌شک تمام دانش‌آموزان این دبستان و خانه‌های پایین‌دست پل را با خود خواهد برد.

فاطمه مرادزاده‌ - گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها