سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران که از نخستین روزهای هجوم داعش به عراق و به درخواست دولت بغداد با تعدادی از مشاوران ارشد سپاه وارد خاک این کشور شدند، اکنون به یکی از کاریزماتیک ترین شخصیت‌های این کشور و منطقه تبدیل شده است به گونه ای که روزی نیست که رسانه‌های خارجی از نقش سردار سلیمانی در مقابله با داعش و مشاوره و کمک های وی به نیروهای شیعه و کرد عراق ننویسند.
کد خبر: ۷۳۳۹۶۳
لبخندهای سردار؛ از آمرلی تا جرف الصخر

به گزارش نامه نیوز، آنگونه که طی چند ماه گذشته ، تداوم درگیری‌های گسترده و اغلب مرگبار میان نیروهای عراق و نیروهای داعش در بخش های شرقی و جنوبی عراق، عمدتا با نام سردار سلیمانی و لبخندهای حاج قاسم همراه بوده است.

از آزادسازی جلولاء در نزدیکی مرزهای غربی ایران، تا همراهی با نیروهای پیشمرگه کرد برای دور کردن داعش از اربیل و شهرهای کردنشین شمال عراق و پس از آن آزاد سازی آمرلی و اکنون جرف الصخر در جنوب بغداد همگی مناطق استراتژیکی بودند که با نام نیروهای ایرانی گره خورده بود.

رویترز در گزارشی به عملیات آزادسازی آمرلی پرداخته و می نویسد: تحولات رخ داده در آمرلی و منطقه «سلیمان بیک» در حوالی این شهر، نشانگر انجام یک کار تیمی و هماهنگ از سوی مبارزان کرد، ارتش عراق و مبارزان شیعه بود و ایران نیز ضمن حمایت از این ائتلاف سه‌جانبه، نقش مستقیمی در شکستن محاصره آمرلی داشته‌ است.

این گزارش می نویسد: «گزارش‌ها از حضور مشاوران نظامی ایرانی که به پلیس عراق مشاوره می‌دهند، در حوالی آمرلی حکایت داشته و افسران کرد نیز اشاره می‌کنند که ایرانی‌ها، نیروهای نظامی عراقی را برای هدف قرار دادن تکفیری‌ها مورد مشاوره و آموزش قرار می‌دادند.»

بیش از 40 کشور جهان به درخواست آمریکا وارد ائتلاف بین المللی برای مقابله با داعش درعراق و سوریه شدند و علی رغم انتظارات برای سرکوب فوری داعش، این ائتلاف نتوانست در حد انتظار، ظاهر شود و ضربات سختی را متوجه داعش کند. با این حال، در برخی از جبهه ها این ائتلاف توانست مانع از پیشروی داعش شود.

فرمان ابوبکر البغدادی برای سوزاندن کردها

ابوبکر البغدادی در اطلاعیه‌ای خطاب به سرکردگان داعش با اعتراف به شکست‌های سنگین این گروه در منطقه «جرف الصخر»، فرمان کشتار نیروهای اقلیم کردستان عراق و سوزاندن اجساد آنها را صادر کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری «نون» عراق، سرکرده گروه تروریستی داعش در اطلاعیه خود همچنین فرمان عقب‌نشینی عناصر این گروه به موصل و استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی را صادر کرد.

مذاکرات هسته ای در سطح عالی

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر اهمیت مذاکرات آتی ایران و گروه 1+5 اعلام کرد که این گفتگوها در سطحی عالی برگزار می شوند.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایکل مان با اعلام این مطلب در ادامه گفت: کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در تاریخ هفتم نوامبر (16 آبان) ابتدا با مدیران سیاسی کشورهای 1+5 در وین دیدار و گفتگو می کند و سپس به عمان می رود تا دیداری سه جانبه را با محمد جواد ظریف ، و جان کری برگزار کند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، برگزاری این نشست سه جانبه در عمان در نوع خود جالب است چون روندی که منجر به آغاز دور جدید مذاکرات میان ایران و کشورهای 1+5 شد و در پی آن توافق موقت هسته ای (برنامه اقدام مشترک) در نوامبر گذشته در ژنو حاصل گردید از عمان آغاز شده بود.

توصیه کری به نتانیاهو در باره قدس

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه باید اوضاع مسجد الاقصی تحت کنترل باشد، اعلام کرد که باید از اتخاذ اقدامات تحریک‌آمیز اجتناب شود.

به گزارش مثلث آنلاین،این اظهارات در تماس تلفنی جان کری، وزیر خارجه آمریکا که شب گذشته با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برقرار ساخت، مطرح شد.

کری همچنین نسبت به سخنان اهانت‌بار مسوولانی در دولت آمریکا علیه نتانیاهو موضعی محتاطانه اتخاذ کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها