تبعات حمله هفته گذشته به ساختمان پارلمان کانادا و کشته شدن یک سرباز این کشور، همچنان ادامه دارد. پس از آن‌که استفان هارپر، نخست‌وزیر کانادا این اتفاق را یک حمله تروریستی توصیف کرد، حال آمریکایی‌ها احتمال بروز چنین خطراتی را احساس کرده‌اند. با توجه به همین مسائل مقامات آمریکایی از تشدید تدابیر امنیتی در ساختمان‌های دولتی خبر دادند.
کد خبر: ۷۳۳۲۰۳
تدابیر امنیتی در​ آمریکا از بیم حمله «گرگ‌های تنها»

به گزارش جام‌جم و به نقل از رویترز، یکی از مقامات آمریکا که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد، این اقدامات جدید به دلیل تهدیدهای ارسال شده از سوی گروه‌های شبه نظامی است که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا برای چند ماه آنها را تحت‌نظر خود داشته‌اند. بنا به گفته وی، طرفداران گروه‌هایی همچون داعش و القاعده با ارسال پیام‌های تهدیدآمیز در فضاهای مجازی باعث تشدید این تدابیر امنیتی شده‌اند.

در همین زمینه، جه جانسون، وزیر امنیت داخلی آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به اتفاقات پیش آمده در دنیا، احتیاط ایجاب می‌کند جهت حفاظت از نهادهای دولت و نیروهای خود، تدابیر امنیتی را افزایش دهیم. وی افزود: دلایل این کار کاملا مشخص است؛ ادامه تهدید سازمان‌های تروریستی علیه کشور، جامعه مدنی و مقامات دولتی و اقدامات خشونت‌آمیزی که هدف آن نهادها و نیروهای دولتی در کانادا و دیگر کشورها بوده است. جانسون اعلام کرد که دستور داده تا در ساختمان‌های دولتی واشنگتن و دیگر شهرهای مهم آمریکا تدابیر امنیتی بیشتری اتخاذ شود.

جانسون همچنین هشدار داد که تمامی نهادها مراقب انجام حملاتی باشند که از سوی یک نفر یا به اصطلاح «گرگ‌های تنها» انجام می‌شود. گرگ تنها به فردی گفته می‌شود که به صورت فردی و بدون کمک افراد دیگر، حملات تروریستی را در کشورهای غربی و اروپایی انجام می‌دهد.

جزئیات این اقدامات از سوی سرویس حفاظت فدرال مشخص نشده است؛ این در حالی است که در سراسر آمریکا نزدیک به 9500 ساختمان دولتی قرار دارد که روزانه حدود یک میلیون و 400 هزار نفر به این مراکز مراجعه می‌کنند. با این حال، شبکه راشا تودی گزارش داد یک منبع ناشناس در وزارت امنیت داخلی آمریکا به سی. ان. ان اعلام کرد که هیچ اطلاعات جدیدی مبنی بر انجام حملاتی تازه علیه نهادهای آمریکایی وجود ندارد. کارشناسان می‌گویند حملات هفته گذشته در کانادا باعث شده مقامات واشنگتن نیز از بروز چنین اتفاقاتی احساس خطر کنند.

در همین حال، جان کری، سه‌شنبه شب برای اولین بار به عنوان وزیر خارجه آمریکا به کانادا رفت. کری خاطرنشان کرد، کانادا و آمریکا ارتباطات امنیتی مشترک خود را تقویت کرده که تامین امنیت مرزی و تبادل اطلاعاتی از جمله این اقدامات است. این موضوع از آن جهت برای آمریکایی‌ها اهمیت دارد که بیشترین مرز مشترک دو کشور در دنیا میان آمریکا و کانادا وجود دارد. همین موضوع موجب شده طی دهه‌های گذشته تبادل اطلاعاتی در مورد افراد پرخطر به امری عادی میان دو کشور تبدیل شود. البته چند روز پیش یک مقام کانادایی اعلام کرد بنا به رای یک دادگاه در سال 2013 که تبادل اطلاعات را محدود ساخت، مقامات کانادا اطلاعاتی در مورد متهم هفته گذشته در اختیار آمریکایی‌ها قرار نمی‌دهند.

احساس خطر اروپایی‌ها

به نظر می‌رسد این خطر را مقامات اروپایی نیز بخوبی حس کرده‌اند. این مساله را می‌توان در سخنان تازه توماس دومزییر، وزیر کشور آلمان مشاهده کرد که در کنفرانسی خبری اعلام کرد، علاوه بر خطر بازگشت افرادی که برای نبرد به سوریه و عراق رفته‌اند، این خطر نیز وجود دارد که گروه‌های تندروی رقیب در خیابان‌های آلمان درگیری‌هایی به وجود آورند.

به گزارش روزنامه تودی زمان، نمونه مشخص آن چند هفته پیش انجام شد که گروهی از سلفی‌ها با گروهی از کردهای آلمان درگیری شدید پیدا کردند.

دومزییر افزود: به اعتقاد سازمان‌های اطلاعاتی آلمان، بیشترین خطر از سوی افراطی‌هایی است که به تنهایی دست به اقدامات تروریستی همچون هفته گذشته کانادا می‌زنند. در این میان، سازمان اطلاعات داخلی آلمان هشدار داد که میزان حمایت از سلفی‌های افراطی در جامعه آلمان در حال افزایش است. همین موضوع احتمال عضویت افراد بیشتری در داعش را فراهم می‌کند. از سوی دیگر، داعش هفته گذشته ویدئویی تبلیغاتی پخش کرد که فردی به زبان آلمانی از انجام حملات تروریستی در خاک آلمان سخن می‌گفت.

بنا به گزارش منابع رسمی، حدود 450 نفر از شهروندان آلمان برای مبارزه در کنار داعش به سوریه و عراق رفته‌اند. گفته می‌شود حدود 150 نفر از آنها به کشور بازگشته‌اند. مقامات آلمان نیز می‌گویند در حال کنترل 225 مظنونی هستند که احتمال انجام حملات تروریستی از سوی آنها وجود دارد. عمق این خطر برای آلمانی‌ها زمانی مشخص می‌شود که بدانیم این تعداد در سال‌های گذشته بین 80 تا 90 نفر بوده است. همچنین سازمان اطلاعات داخلی آلمان تخمین زد که تعداد سلفی‌ها در آلمان از 3800 نفر در سال 2011 ممکن است به 7000 نفر تا پایان سال 2014 برسد.

حسین خلیلی / گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها