سازمان اطلاعات عربستان با توجه رو به پایان بودن مهلت تعیین شده برای توافق جامع هسته ای میان ایران و گروه 1+5، گزارشی را در مورد قطعی بودن حصول این توافق منتشر کرده و ریاض نیز بواسطه این گزارش تحرکاتی را علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است.
کد خبر: ۷۳۲۱۸۸
عربستان و اخلال در مذاکرات هسته ای

به گزارش مهر به نقل از ورد پرس دیلی، سازمان اطلاعات عربستان گزارشی محرمانه را تهیه کرده که در آن آمده است: کشورهای 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، و چین به اضافه آلمان، در تلاش هستند که تا پیش از سر آمدن مهلت تعیین شده در ماه نوامبر برای توافق جامع هسته ای، این توافق را به هر قیمتی به انجام برسانند.

عربستان نسخه ای از این گزارش محرمانه را در اختیار اعضای شورای همکاری خلیج فارس قرار داده و از آنها خواسته تا از ارتباطات خود با کنگره آمریکا استفاده کرده و بر اعضای مجلس نمایندگان و همچنین سنای امریکا فشار بیاورند تا از نفوذ خود بر دولت "باراک اوباما" استفاده کرده و از حاصل شدن این توافق جلوگیری کنند.

ورد پرس دیلی که سایتی متعلق به محافظه کاران آمریکایی است، در ادامه می نویسد که عربستان در این گزارش محرمانه به خطراتی که توافق جامع هسته ای برای این کشور به وجود می آورد اشاره کرده است.

یکی از دلایل مخالفت عربستان با توافق ایران و غرب آن است که ریاض گمان می کند با بدست آمدن این توافق، ایران تبدیل به قدرت اصلی منطقه خاورمیانه می شود.

زن ایرانی‌ سفیر آمریکا در سوئد می شود

رئیس‌جمهور آمریکا یک زن ایرانی‌الاصل را به عنوان سفیر جدید این کشور در سوئد معرفی کرده است.

به گزارش ایسنا، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، آزیتا راجی زن ایرانی‌الاصل ساکن آمریکا را به عنوان سفیر جدید این کشور در سوئد معرفی کرده است که انتصاب وی در این سمت باید از سوی مجلس سنا تأیید شود.

بر اساس گزارش شبکه خبری دویچه وله، آزیتا راجی متولد تهران است و تا سن 17 سالگی در ایران بوده و سپس به منظور ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت کرده است.

خانم راجی یکی از فعالان اصلی در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود و موفق شد تا بیش از ۳ میلیون دلار برای انتخاب مجدد اوباما به عنوان رئیس جمهور در سال ۲۰۱۲ جمع‌آوری کند. او همچنین در سال ۲۰۰۸ نیز به فعالیت‌های تبلیغاتی اوباما کمک مالی کرده بود.

آزیتا راجی در جریان مبارزات انتخاباتی باراک اوباما در سال ۲۰۱۲، نایب رئیس کمیته مالی تبلیغات وی بود و علاوه‌ بر این از سال ۲۰۰۸ تا کنون در شورای مشورت ملی کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا فعالیت دارد.

نگاه ایران به آمریکا در مسئله داعش

کریستین ساینس مانیتور نوشت: ایران، آمریکا و سیا و متحدان عرب امریکا از جمله عربستان سعودی را عامل پرورش داعش می دانند.

در واقع، هردو کشور ایران و امریکا یک تهدید مشترک را از ناحیه تندروهای سنی مذهب داعش احساس می کنند که به ارتکاب کشتارهای جمعی و نفرت از ایران و شیعیان به خود می بالند و در رویای گسترش حکومت خشونت طلب خود از صحرا های شمال آفریقا تا استپ های آسیای میانه هستند.

مقام های ایران ائتلاف تحت رهبری امریکا علیه داعش را یک «فریب آشکار و ناشیانه» نامیده اند و حملات هوایی امریکا را «نامربوط» می خوانند. ولی تلاش های نظامی امریکا و ایران حتی اگر ندانسته انجام شود، به طرف دیگر کمک می کند.

در تحلیلی که اوایل ماه جاری شورای روابط خارجی اروپا منتشر کرد آمده است: ایران «توانسته است اطلاعات و درک عمیقی را از توانایی های جنگی داعش به دست آورد.برای واشنگتن و یا تهران از نظر سیاسی دشوار است که آشکارا به تائید اقدامات طرف دیگر اقدام کنند و یا علیه داعش به مشارکت فعال با یکدیگر بپردازند.» ولی هنوز هم تلاش های امریکا و ایران در عراق «از سوی طرفین به عنوان یک شر لازم برای تضعیف داعش پذیرفته شده است، اگرچه در مورد سوریه نمی توان چنین گفت.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها