وزارت بهداشت: اوضاع تحت کنترل است

مسمومیت صدها دانش آموز دختر در زاهدان

منابع مسئول از بستری شدن بیش از 200 دانش آموز دختر در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان خبر می دهند، اگرچه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اطمینان داده که بحران کنترل شده است و خطر گسترش آن وجود ندارد.
کد خبر: ۷۳۲۱۶۳
مسمومیت صدها دانش آموز دختر در زاهدان
به گزارش جام جم آنلاین، معاون بهداشت وزارت بهداشت در این باره گفت: حدود 235 نفر دانش آموز مسموم شده تا بامداد امروز دوشنبه در اثر مسمومیت و به علت تظاهرات گوارشی و تنفسی در بیمارستان بستری شده اند.

دکتر علی اکبر سیاری که با پایگاه خبری وزارت بهداشت سخن می گفت،​ افزود: اکثریت افراد یادشده هم اکنون با سلامت کامل از بیمارستان مرخص شده اند و حال عمده افراد بستری نیز رضایت بخش است.

وی تصریح کرد: تا به حال موردی از فوت در اثر این مسمومیت گزارش نشده است ضمن این که اقدامات جدی بهداشتی درمانی از طرف دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و وزارت بهداشت به عمل آمده است.

وی با اشاره به تشکیل دو جلسه در این خصوص در وزارت بهداشت با حضور معاونان بهداشت و درمان و مسئوولان مربوطه، خاطرنشان کرد: اقدامات لازم برای بررسی علت این مسمومیت در دست انجام است.

دکتر سیاری اعلام کرد: یک تیم کارشناسی و مجرب از وزارت بهداشت نیز شب گذشته به زاهدان اعزام شده است و به محض روشن شدن بررسی ها، علت بروز مسمومیت در دانش آموزان زاهدانی به اطلاع مردم خواهد رسید.

اوضاع تحت کنترل است

بر اساس این گزارش، روز گذشته در یکی از مناطق شهر زاهدان به دلیل تخلیه غیرمجاز باقیمانده سموم دفع آفات نباتی، در داخل کانال فاضلاب این منطقه، و متصاعد شدن گاز سمی از این کانال، تعدادی از ساکنان اطراف آن که بیشتر دانش آموزان مدرسه مجاور بودند، دچار علائم مسمومیت شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم در باره علت مسمومیت دانش آموزان زاهدانی گفت: شستشوی بشکه های حاوی باقیمانده های نفت و گازوئیل در حوالی یک منطقه مسکونی، منجر به متصاعد شدن بوی آزاردهنده و اعلام آن توسط ساکنان این منطقه شده بود.

دکتر محمودرضا میری بنجار در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: این بشکه ها حاوی مواد شیمیایی تاریخ گذشته بودند که با شستشو، منطقه را با وسعت 40 هکتار و جمعیت 200 هزار نفر آلوده کرده است.

وی با اشاره به این که کانون آلوده حوالی یک مدرسه دخترانه بوده و به همین علت بیشتر کسانی که مسموم شدند از دانش آموزان این مدرسه بودند، خاطرنشان کرد: به دنبال این روند، تیمی از کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به منطقه اعزام و از کانون آلوده نمونه برداری شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تاکنون مشخص گردیده که ماده مسموم کننده چه بوده، ولی برای تایید، تیمی از کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران به زاهدان اعزام شده اند تا امروز از کانون آلوده مجددا نمونه برداری صورت گیرد.

دکتر میری بنجار با اشاره به تشکیل ستاد بحران در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطرنشان کرد: تا ساعت 2 بامداد امروز 235 نفر بستری شدند که 150 نفر از آنها در سلامت کامل ترخیص شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ضمن اشاره به اعزام اکیپ های درمانی به خانه های مسموم شدگان گفت: برای جلوگیری از عوارض احتمالی و ابتلای سایر افراد به مسمومیت، تیم های درمانی روزانه به خانه مسموم شدگان اعزام می شوند.

به گفته دکتر میری بنجار، اوضاع منطقه آلوده کاملا تحت کنترل دانشگاه و مراجع ذی ربط قرار دارد ضمن این که راهنمایی های لازم توسط وزارت بهداشت در این خصوص صورت گرفته است.

وی با بیان این که اطلاع رسانی کافی در مورد علائم این مسمومیت ها به مردم شده است و امروز مورد جدیدی از ابتلا به مسمومیت نداشتیم، افزود: به مردم اعلام کرده ایم که اگر کسی دچار علائم مسمومیت از قبیل سرگیجه و تهوع شد، هرچه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کند.

دیدگاه پلیس در باره حادثه زاهدان

پایگاه خبری پلیس استان سیستان و بلوچستان هم اعلام کرد: بر اثر بی‌احتیاطی و شستن بشکه‌های دارای مواد شیمیایی و رها کردن آن در نهر آب یکی از محله‌های حاشیه زاهدان 150 نفر از دانش‌آموزان و مردم راهی بیمارستان شده اند.

به گزارش این پایگاه خبری، در پیگیری خبر مسمومیت تعدادی از مردم و دانش آموزان زاهدانی مشخص شد که این حادثه بر اثر بی احتیاطی یک فروشنده بشکه های حاوی سموم کشاورزی اتفاق افتاده است.

به گفته پلیس، این فرد با شستن بشکه‎هایی که دارای محلول‎های سموم کشاورزی و مواد شیمیایی بوده و رها کردن آن در داخل نهر آب باعث متصاعد شدن گاز و مسمومیت شهروندان و تعدادی از دانش آموزان شده است.

با این حال، تاکنون خبری از بازداشت و دستگیری عامل یا عاملان این ماجرا منتشر نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها