شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید «کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۷۳۲۰۷۵
بازداشت یک زن قبل از منفجر کردن خودش در میان دانش آموزان

تصویب فعالیت های جدید سازمان انرژی اتمی در دولت

روزنامه خراسان نوشت:پس از ارائه گزارشی در جلسه هفته گذشته کابینه و بنا به پیشنهاد علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که به استناد ماده ۸۲ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مورد تایید دولت قرار گرفته، مقرر شده وظیفه اجرایی طرح هایی چون تحقیقات کاربردی علوم هسته ای در کشاورزی، توسعه کاربرد علوم هسته ای در پزشکی و کاربرد تحقیقات علوم هسته ای در صنعت به سازمان انرژی اتمی ایران محول شود.

دستورات جدید دولت درباره کارگروه زیارت

روزنامه خراسان آورده:در حالی که بر اساس مصوبه 16 شهریور هیئت دولت، مقرر شده بود کارگروهی به منظور توسعه و تعمیق زیارت و ترویج فرهنگ رضوی و اتخاذ تصمیمات هماهنگ در خصوص امور فرهنگی، عمرانی در امور زائران در مقیاس ملی و بین المللی با حضور 7 عضو کابینه و استاندار خراسان رضوی تشکیل شود، بر اساس دستور جدید، مقرر شده استاندار قم به عنوان عضو جدید این کارگروه منصوب و شیوه تصمیم گیری و ارجاع مصوبات این کارگروه نیز با تغییراتی همراه باشد.

تشکیل کمیته انتخاباتی اصلاح‌طلبان

روزنامه ایران نوشت:خبرنگاراین روزنامه کسب اطلاع کرد گروه‌های اصلاح‌طلب برای بررسی چگونگی حضور این جناح در انتخابات سال آینده یک کمیته مشترک تشکیل داده‌اند. این کمیته مأموریت دارد نخستین بررسی‌ها درباره وضعیت عمومی کشور، چگونگی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات و نوع فعالیت‌های انتخاباتی را تعیین کند.

پیش از این هم سید محمد خاتمی طی سخنانی گفته بود که اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد. وی تمایل دارد که مجلس آینده یک مجلس معتدل باشد. انتخابات مجلس دهم اواخر سال آینده برگزار خواهد شد و مجلس فعلی ششم خرداد ماه سال 95 به کار خود پایان می‌دهد. از آنجا که تشکیلات سیاسی اصلاح‌طلبان نیاز به بازبینی و چینش دوباره دارد، رهبران این جریان تصمیم گرفته‌اند یک سال آینده را به بازسازی تشکیلاتی خود اختصاص بدهند.

درگیری لفظی یک نماینده با معاون وزارت کشور

ایران نوشت:نماینده یزد با معاون سیاسی وزارت کشور در مجلس درگیر لفظی شدند. به گزارش ایسکانیوز در جریان جلسه علنی روز گذشته مجلس گفت‌و‌گوی «محمد صالح جوکار» نماینده یزد و امیری فر معاون سیاسی وزارت کشور به بحث و درگیری لفظی رسید. این مشاجره با میانجیگری «محمد رضا تابش» و «عوض حیدرپور» عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان و همچنین محمد دهقان عضو هیأت رئیسه مجلس به پایان رسید.

بالاخره نامه نگاری بشود یا نشود؟

ایران آورده:روزنامه کیهان از نامه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به پادشاه عربستان ابراز ناخرسندی کرد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیراً در نامه‌ای به ملک عبدالله خواهان جلوگیری از اجرای حکم اعدام آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر شده و آن را باعث یأس تفرقه‌افکنان و تقویت وحدت شیعه و سنی در جهان اسلام خوانده بود. ناخرسندی از نامه هاشمی در شرایطی است که تا همین دو روز پیش برخی همفکران کیهان از اینکه هاشمی مقابل حکم اعدام شیخ نمر واکنشی نشان نداده است، از او انتقاد می‌کردند. اما حالا هم که نامه‌ای نوشته و خواستار لغو حکم اعدام شیخ نمر شده است ظاهراً این جریان باز هم ناراضی است.

تصاویر غیر اخلاقی در یک خبرگزاری

ایران نوشت:یکی از خبرگزاری‌های کشوردر توضیح خبر بازداشت مرد زن‌نما در اصفهان اقدام به انتشار تصاویر غیر اخلاقی کرده است. دیگر رسانه‌ها هنگام انعکاس این تصاویر قسمت‌های نامناسب آن را محو کردند اما این سایت تصاویر نامناسبی روی خروجی خود قرار داده است.

آزادی فرزند دیپلمات‌ سابق

ایران نوشت:فرزند یکی از دیپلمات‌های سابق ایران در ترکمنستان آزاد شد. به گزارش عصر ایران وی سال گذشته به اتهام پرداخت رشوه به 8 سال زندان محکوم شده بود، اتهامی که از سوی خانواده وی بشدت تکذیب شد. همزمان با او دو نفر از اتباع کشورمان نیز آزاد و در مرز «باجگیران» تحویل خانواده خود شدند.

اسیدپاشی حربه‌ای دردست دو جناح سیاسی کشور برای متهم کردن همدیگر

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:تبدیل شدن ماجرای اسیدپاشی در اصفهان به حربه‌ای دردست دو جناح سیاسی کشور برای متهم کردن همدیگر، درست همان چیزی است که دشمنان مشترک و مخالفان امنیت و آرامش کشور به دنبال آن هستند. متأسفانه عده‌ای تلاش می‌کنند وانمود کنند اسیدپاشی توسط عناصر وابسته به جناح اصولگرا صورت گرفته و در مقابل،‌ عده‌ای نیز درصدد هستند این کار را اقدام جناح اصلاح طلب برای تخریب اصولگرایان معرفی نمایند. این تخریب دو طرفه تنها نتیجه‌ای که به بار می‌آورد اینست که فعالان سیاسی و امکاناتی که در اختیار دارند در خدمت اهداف دشمن برای مشغول کردن آنان به دعواهای جناحی قرار می‌گیرد و دشمن مشترک با استفاده از این فرصت به اهداف خود نزدیک‌تر می‌شود. انتظار اینست که عقلای دو طرف تا روشن شدن واقعیت، این احتمال را نیز در نظر بگیرند که شاید اسیدپاشی توسط کسانی صورت گرفته باشد که می‌خواهند کشور را وارد دعواهای سیاسی کنند تا خود بتوانند ماهی مقصود را از آب گل آلود شده صید نمایند.

ادعای جدید رژیم صیونیستی

جمهوری اسلامی نوشت:سخنگوی رسمی ارتش اسرائیل دیروز یکشنبه مدعی شد حماس آزمایش موشکی در نوار غزه انجام داده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، رادیو رژیم صهیونیستی به نقل از سخنگوی ارتش این رژیم مدعی شد این برای ششمین بار از زمان امضای توافقنامه آتش بس در نوار غزه است که حماس دست به آزمایش موشکی زده است. وی افزود فعالان حماس آزمایش موشکی خود را در ساحل غزه و در آبهای دریای مدیترانه انجام داده‌اند.

بازداشت یک زن قبل از منفجر کردن خودش در میان دانش آموزان

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: نیروهای امنیتی لبنان، یک زن انتحاری را قبل از منفجر کردن خود در میان دانش‌آموزان یک مدرسه شیعی بازداشت کردند. به گزارش سایت خبری جنوب لبنان، این زن تروریست که از اعضای گروه تروریستی داعش است در منطقه بعلبک بازداشت شد. این روزها حزب‌الله و جنبش امل به ریاست "نبیه بری" رئیس مجلس لبنان در آستانه ایام محرم‌الحرام و سالروز عاشورای حسینی(ع) و برگزاری سوگواری‌های مردمی، تدابیر امنیتی را افزایش داده‌اند.

دستور جدید داعش ؛ مصادره اموال و دارایی‌ کارمندان

جمهوری اسلامی آورده: گروه تروریستی داعش دستور مصادره اموال و دارایی‌های کارمندانی را داده است که از کار کردن در ادارات وابسته به این گروه در موصل خودداری کرده‌اند. به گزارش العالم، یک منبع محلی در استان نینوا در شمال عراق روز یکشنبه اعلام کرد این دستور از ماه آینده اجرا خواهد شد. قبلاً نیز یک منبع محلی در استان نینوا گفته بود گروه داعش بخشی از حقوق همه کارکنان را به بهانه "زکات" برداشته است. بعد از اینکه نیروهای عراقی منطقه مرزی ربیعه و برخی مناطق مهم دیگر را آزاد کردند، تروریست‌های داعش برای کسب درآمدهای لازم برای اجرای عملیات خود به این قبیل اقدامات روی آورده‌اند.

نظر وحیدی درباره قصاص ریحانه جباری

روزنامه قدس از قول ایسنا نوشت: سردار وحیدی، وزیر پیشین دفاع در پاسخ به این پرسش که به نظر شما هدف رسانه‌های غربی از بزرگنمایی حکم قصاص ریحانه جباری چیست؟ گفت: رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند در فضای مجازی و افکار عمومی علیه جمهوری اسلامی توطئه و جوسازی‌کنند، این حرفها کاملاً بی اساس است. این فرد به دلیل تخلفی که انجام داده است و پس از طی کردن مسیر قانونی، به قصاص محکوم شد.

سفر«ابولایی ها» به آمریکا واروپا

قدس آنلاین نوشت: خبرها حاکیست که قبل از انتشار خبر شیوع بیماری ابولا در جهان برخی افراد از کشورهای آفریقایی به کشورهای اروپایی وآمریکایی سفرهایی داشته اند که به دلیل مسایل امنیتی در آمریکا وکشورهای غربی این خبر رسانه ای نشده است. گزارش ها حاکیست که برخی از این افراد که در گذشته مسافر آمریکا واروپا بوده اند از قبل به این بیماری مهلک مبتلا شده وآن را به کشورهای اروپایی وآمریکایی منتقل کرده اند.

مجلس به کسی که صلاحیت ریاست دانشگاه تهران را نداشت رأی نمی‌دهد

روزنامه کیهان نوشت:شماری از نمایندگان مجلس به معرفی نیلی احمدآبادی برای تصدی وزارت علوم واکنش نشان دادند

قاضی‌زاده نماینده مشهد در این باره گفت معرفی نیلی توهین به مجلس است. وی به همان دلایلی که برای ریاست دانشگاه تهران مورد تأیید قرار نگرفت، صلاحیت برعهده گرفتن وزارت علوم را نیز ندارد.

وی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو گفت: به نظر می‌رسد دولت محترم قصد تمسخر مجلس را دارد. کسی که برای ریاست یک دانشگاه مورد تأیید قرار نگرفته چطور برای تصدی پست وزارت معرفی می‌شود؟ این چیزی جز توهین به مجلس نیست.

پیش از این شورای عالی انقلاب فرهنگی صلاحیت نیلی برای تصدی ریاست دانشگاه تهران را نپذیرفته بود.

همچنین الیاس نادران با بیان اینکه نیلی حداقل‌های صلاحیت اداره یک وزارتخانه را ندارد، گفت: نیلی احمدآبادی گزینه اصلی دولت برای تصدی وزارت علوم نیست و نمایندگان مجلس منتظر هستند تا دولت گزینه اصلی خود را رو کند.

نماینده مردم تهران با اشاره به واکنش‌های منفی نمایندگان گفت: دولت نیز نظر مساعدی نسبت به گزینه پیشنهادی خود ندارد و اعتقاد ما این است که وی گزینه اصلی دولت نیست. آتش تهیه‌ای که از قبل، دولت علیه مجلس درست کرده بود این را نشان می‌دهد.

وی در بیان دلایل مخالفت خود در خصوص وزیر پیشنهادی دولت گفت: کسی که قرار است عهده‌دار اداره یک وزارتخانه بشود باید حداقل‌های صلاحیت اداره آن وزارتخانه را داشته باشد و تجربه مدیریتی‌اش این را نشان بدهد. آن هم در مواجهه با جریانات تندروی که طی یکسال و نیم گذشته هر کاری که خواسته‌اند در مملکت انجام داده‌اند.

نادران عدم صلاحیت سیاسی گزینه پیشنهادی دولت را در سطوح بعدی قلمداد کرد و تصریح کرد: موضوع اصلی، صلاحیت‌های اجرایی و مدیریتی است که وی فاقد آنهاست. در کشور قحط‌الرجال وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا عدم رأی به نیلی احمدآبادی باعث اختلاف بین دولت و مجلس نمی‌شود گفت: چگونه رئیس جمهور یک هفته قبل و در جمع نخبگان علیه مجلس حرف می‌زند و باعث اختلاف نمی‌شود.

اسماعیل کوثری دیگر نماینده مردم تهران نیز از عکس‌العمل منفی نمایندگان نسبت به گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم در زمان اعلام وصول نامه رئیس جمهور در جلسه علنی مجلس خبر داد و گفت: هنگام اعلام وصول سوابق گزینه پیشنهادی دولت در صحن علنی مجلس، عکس‌العمل منفی نمایندگان بیشتر از واکنش‌های مثبت بود.

همچنین شجاعی کیاسری نماینده مردم ساری و از اعضای فراکسیون رهروان می‌گوید فضای مجلس نسبت به نیلی منفی است. وی در مصاحبه با آریا اظهار داشت: بنده شانس آقای نیلی را در اخذ رأی اعتماد مجلس بسیار پایین می‌بینم چرا که هم در صحن علنی مجلس وقتی نامه معرفی وزیر علوم اعلام وصول شد اکثریت نمایندگان با دو دو گفتن مخالفت خود را با ایشان اعلام کردند.

وی ضمن اظهار بی‌اطلاعی از نظر فراکسیون رهروان ولایت درباره این وزیر پیشنهادی اظهار داشت: آقای نیلی احمد‌آبادی وقتی از سوی آقای فرجی دانا به عنوان سرپرست دانشگاه تهران معرفی شد شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزیر پیشنهاد داده بودند که ایشان معرفی نشود بنابراین در حال حاضر هم با توجه به فضایی که در مجلس وجود دارد بعید می‌دانم آقای نیلی رأی اعتماد مجلس را اخذ کند.

نماینده مردم ساری در عین حال گفت: گزارش دولت درباره بورسیه‌ها نیز به نوبه خود در عدم رأی اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی علوم تأثیرگذار است چرا که تخلف در بورسیه‌ها از 3000 نفر به 39 نفر تنزل پیدا کرده است بنابراین، این مسائل در رأی مجلس به وزیر پیشنهادی علوم تأثیرگذار است البته باید تا چهارشنبه صبر کنیم و در جریان برنامه‌های آقای نیلی قرار بگیریم سپس درباره ایشان نظر بدهیم.

همچنین اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجدسلیمان معتقد است نیلی کار سختی برای کسب اعتماد مجلس دارد و اگر از لابی استفاده نکند شانسی ندارد. توان و عملکرد اجرایی و عملکرد سیاسی آقای نیلی به طور جدی مورد سؤال است در واقع ایشان باید به طور شفاف و صریح مواضع سیاسی خودشان را روشن کنند چرا که این دو شاخص در رأی‌آوری ایشان برای جایگاه عالی وزارت علوم اهمیت دارد.

نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه و عضو فراکسیون رهروان ولایت نیز در مصاحبه با فرارو می‌گوید: من معتقدم کسی که شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست او با رئیس جمهور هم هست به او اعتماد نکرده است که ریاست یک دانشگاه را برعهده بگیرد چگونه می‌تواند اعتماد مجلس برای اداره وزارت علوم را جلب کند.

همزمان برخی گمانه‌زنی‌ها از تکرار شیوه حلقه انحرافی در معرفی مهره‌های سوخته (با علم به رد صلاحیت) و سپس معرفی مهره‌های جدید و در مقابل عمل انجام شده قرار دادن مجلس حکایت می‌کند. «آریا» همچنین موضوع را با عابد فتاحی از نمایندگان حامی دولت مطرح کرد که او این موضوع را تکذیب کرد. وی در عین حال تصریح کرد تعدادی از نمایندگان با نیلی مخالفند.

در همین حال جهان نیوز گزارش داد: نیلی احمدآبادی در روزها و ماه‌های فتنه 88 نقش پر رنگی در تحریک به تعطیلی کلاس‌ها، برای ابراز مخالفت با نظام و همراهی با فتنه‌گران داشت. از جمله می‌توان به تلاش‌های جدی در زمان فتنه برای تصویب تعطیلی دانشکده فنی در هیئت رئیسه و صدور بیانیه هیئت رئیسه علیه نظام و بیانیه جمعی از اساتید اشاره کرد.

حضور فعال و نقش‌آفرینی وی و معاونان‌اش نظیر خانم ص. در آشوب‌های پسا انتخاباتی دانشگاه تهران نظیر تجمع اساتید در مسجد دانشگاه که با حمایت سرکرده منافقین همراه شد، نمونه دیگری از اقدامات نیلی است. او همچنین در همراهی با فتنه‌گران انتخابات دانشجویان را به تعویق انداخت.

بنزین وارداتی افاقه نکرد ابتکار جدید برای کاهش آلودگی هوا

کیهان آورده:رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید مشکل هوای تهران برطرف نشده است.

معصومه ابتکار که یکی از کلیدزنندگان اصلی جنجال دروغین درباره آلودگی بنزین داخلی بود می‌گوید: اگرچه عرضه بنزین یورو 4 در تهران میزان آلایندگی هوای تهران را کاهش داده اما هنوز مشکلات هوای تهران مرتفع نشده است.

وی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت: هنوز مشکلات رفع نشده و ممکن است امسال هم در زمستان شاهد وارونگی هوا باشیم.

ابتکار از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را از دیگر محورهای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: بحث دیگر، مشارکت مردم و توسعه حمل و نقل عمومی و حذف خودروهای تک سرنشین است.

وی افزود: نیروگاه‌ها هم موظف شده‌اند سوخت‌های سنگین مانند مازوت را حذف کنند که در این خصوص وزارت نفت برنامه دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استفاده از شبکه‌های گرمایش خانگی مناسب را از دیگر موارد کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: به طور گسترده در سطح شهرها با منازلی مواجهیم که موتورخانه دارد که باید مصرف انرژی در این منازل به حد قابل توجهی کنترل شود.

ابتکار افزود: در بسیاری از شهرهای پیشرفته و صنعتی جهان فقط چند ساعت در روز و یا چند ساعت در شب سیستم‌های گرمایشی فعالیت می‌کند و در بقیه مدت روز افراد از لباس گرم استفاده و گرمای ایجاد شده در خانه را حفظ می‌کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: موتورخانه‌ها باید از نظر میزان آلایندگی تنظیم شود و برای صرفه جویی در مصرف گاز و همچنین کاهش آلایندگی دمای منازل نباید از 18 درجه افزایش پیدا کند.

یادآور می‌شود بنابر اعلام نظر مسئولان و کارشناسان بنزین تولید داخل اصلاً در تهران استفاده نشده بود اما جریان سیاست‌باز با فضاسازی موجب خروج بیش از 2 میلیارد دلار ارز از کشور به بهانه خرید سوخت پاک شد و در عین حال بررسی‌های بعدی معلوم کرد بخشی از بنزین وارداتی فاقد استاندارد بوده و فقط جیب برخی دلالان را پر کرده است.

به ما انگ توبه زدند در حالی که همه اصلاح‌طلبان توابند

روزنامه کیهان نوشت:عضو گروه موسوم به ندا (نسل دوم اصلاح‌طلبان) در واکنش به اعتراض اصلاح‌طلبان که آنها را بدلی و تواب می‌نامند، گفت؛ اگر عدم تکرار اشتباهات گذشته نوعی از اصلاح‌طلبی است من می‌گویم مجموع عقلای اصلاح‌طلب تواب هستند!

شهاب طباطبایی که ضمناً با حزب منحله مشارکت در ارتباط بوده، در مصاحبه با ایلنا و درباره اتهام بدلی بودن ندا گفت: در بخش اندکی از جریان اصلاح‌طلب رویکردی وجود دارد که اگر جریان و گروه جدیدی در درون اصلاحات شکل بگیرد، آن را از اصلاح‌طلبی جدا می‌بینند و جدا می‌کنند. من این رویکرد را نمی‌پسندم و فکر هم نمی‌کنم حاصل نظر جمیع اصلاح‌طلبان این باشد. هر کسی که بخواهد در چارچوب اصلاح‌طلبی فعالیت کند، باید بپذیریم که آن فرد اصلاح‌طلب است. مشاهده کردیم که برخی از دوستان اصلاح‌طلب نقدهایی متوجه بخشی از جریانات درون قدرت و حاکمیت می‌کنند و می‌گویند مگر می‌شود با یک مصاحبه ما پایه‌های نظام به لرزه دربیاید و اقدام علیه امنیت ملی محسوب شود.

«حزب توابین» معرفی شده ندا از سوی اصلاح‌طلبان گفته است: اول اینکه مدعی، باید بیّنه‌اش را ارائه کند. من تاکنون سند مستدلی دال بر این ادعا ندیده‌ام. دوستان باید مصداق مشخص نشان بدهند. اگر ما گفته‌ایم که نمی‌خواهیم اشتباهات گذشته را تکرار کنیم، حرف تازه‌ای نیست چرا که بارها این جمله را آقای خاتمی و سایر بزرگان اصلاحات بیان کرده‌اند. کما اینکه اواخر هفته گذشته نیز آقای خاتمی تأکید کردند که ما منکر اشتباهات خود نیستیم. اگر عدم تکرار اشتباهات گذشته توبه از اصلاح‌طلبی است من می‌گویم مجموع عقلای اصلاح‌طلب تواب هستند. ما می‌گوییم که در دوران اصلاحات اشتباهاتی رخ داد که می‌خواهیم از آنها درس بگیریم و تکرارش نکنیم و بر این باوریم که حرف مرد دوتاست چرا که هر وقت به اشتباهش پی برد حرفش را اصلاح می‌کند.

پیش از این حسن یونسی از اعضای گروه ندا، رفتارهای ساختارشکنانه و عدم تمکین در برابر قانون و تقابل با نظام را از جمله نقدهای وارد به اصلاح‌طلبان دانسته بود.

شهاب طباطبایی در پاسخ این سؤال که «چرا در بیان این انتقادات، طوری وانمود و بازنمایی صورت می‌گیرد که گویی اشتباهات فقط از جانب اصلاح‌طلبان بوده و طرف مقابل بری از هر خطایی است...» تصریح می‌کند: ببینید وقتی محور انتقاد ما شورای شهر دوم است، من چه انتقادی نسبت به اصولگرایان و حاکمیت می‌توانم بکنم؟ وقتی سه لیست مجزا از اصلاح‌طلبان منتشر شد و ساز و کار نیروهای اجرایی و نظارتی آن انتخابات اصولگرایان نبودند بلکه ما اصلاح‌طلبان بودیم و شکست خوردیم، در این باره چه نقدی به طرف مقابل است؟

وی ادامه می‌دهد: الان نمایندگان مجلس ششم هم بر این باورند که ارایه و پیگیری طرح‌ها می‌توانست هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ محتوایی به گونه‌ای دیگر انجام شود بنابراین ما هم بر همین اعتقاد هستیم که روش‌های به کار گرفته شده الزاماً درست نبوده و نیازمند به کارگیری روش‌های بهتری بوده است.

وی در پاسخ این سؤال که «تعدادی از اعضای هیأت مؤسس حزب ندا، از هیأت مؤسس بودنشان استعفا داده‌اند. این خبر صحت داشت؟» گفت: هیچ کدام از دوستان ندا استعفا ندادند بلکه بنا بر شرایط و فضایی که برایشان ایجاد شد، بنا به دلایلی فعالیت رسمی‌شان در ندا کم یا متوقف شد. بنا بر فضا و فشارهایی که عمده‌اش از دوستان خودمان بود، این مسئله رخ داد.

طباطبایی این را هم گفته که دوستانی که ندا را تشکیل داده‌اند سابقه تشکیلاتی بیشتری نسبت به کسانی دارند که در سال 77 احزاب اصلاح‌طلب (حزب مشارکت) را تشکیل دادند.

وی درباره ترور شخصیت صادق خرازی از سوی اصلاح‌طلبان نیز گفت: متأسفانه در چند ماه گذشته در کنار نقدها برخی دوستان حرف‌هایی در مورد شخص صادق خرازی زدند که دور از انصاف بود. وارد حوزه شخصی او شدند و با کمترین اطلاع و تنها براساس شنیده‌ها بدون تحقیق و یا حداقل پرسش از خود ایشان به انتشار اخباری پرداختند که واقعیت نداشت. یکی دو عکس و چند اظهارنظر شده ملاک قضاوت درباره صادق خرازی و این رویه اساساً برازنده هیچ کس به ویژه اصلاح‌طلبان نیست! در هر دین و آیین و در مرام اصلاح‌طلبان بدون تحقیق و گفتگو درباره دیگران قضاوت کردن و تهمت زدن مذموم است.

سوخت 20 درصد تمام شد معامله برسر تعلیق 5400 سانتریفیوژ!

کیهان نوشت:آمریکا در ادامه سیاست تعطیلی تدریجی برنامه هسته‌ای ایران در پی توافق موقت جدید است.

روزنامه‌های وال‌استریت ژورنال و لس‌آنجلس تایمز ضمن انتشار خبر احتمال توافق موقت جدید خاطرنشان کردند: آمریکا مایل است ایران 4 هزار سانتریفیوژ خود را حفظ کند که معنای آن از دور خارج کردن 5400 سانتریفیوژ فعال ایران است، در ازای وعده نسیه دیگری در زمینه عدم اعمال تحریم‌های جدید است! آمریکایی‌ها با همین فرمول طی یکسال اخیر، امتیاز اکسید یاخنثی‌سازی 196 کیلوگرم ذخیره اورانیوم 20 درصد ایران را در کنار توقف فعالیت فردو و توقف فعالیت‌های مربوط به تکمیل تاسیسات اراک به دست آوردند و پس از آن خواستار کاهش ذخایر اورانیوم 5/3 درصد شدند.

به نظر می‌رسد اکنون با تداوم همان شیب نه چندان ملایم، به دنبال هر چه مینیاتوری و کاریکاتوری‌تر کردن برنامه هسته‌ای ایران هستند به نحوی که با برجای ماندن دکوری از این تاسیسات چنین القا شود که از خط قرمزها عبور نشده است!

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال از قول یک مقام بلندپایه آمریکایی نوشته است که مقام‌های دولت آمریکا قصد دارند حدود 4000 ماشین سانتریفیوژ را در ایران بپذیرند. (ایران 9400 سانتریفیوژ فعال دارد.)

این روزنامه می‌افزاید: کاخ سفید به دنبال معامله‌ای است که نوعی دوره آزمایشی را برای ایران تعریف می‌کند؛ دوره‌ای که در آن تحریم‌ها به حال تعلیق درمی‌آیند تا زمانی که تهران وفاداری خود را به مفاد توافق طی مدت زمان مشخص شده، نشان دهد. فقط پس از طی این مدت زمان است که تحریم‌ها لغو خواهند شد. یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت، این دوره زمانی احتمالاً بیش از دو سال خواهد بود.

وال‌استریت ژورنال تصریح می‌کند: آمریکا صرفا قصد دارد تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای را تعلیق کند و نه تحریم‌هایی را که به موضوعات دیگر نظیر حقوق‌بشر مرتبط هستند. اما مقامات اذعان دارند که بسیاری از این تحریم‌ها درهم تنیده‌اند و جدا کردن تحریم‌های هسته‌ای از آنها دشوار است.

همزمان روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز در گزارشی نوشت: برخی دیپلمات‌های غربی می‌گویند با نزدیک شدن به مهلت پایان مذاکرات هسته‌ای، 6 قدرت رایزنی‌هایی را برای تمدید مذاکرات آغاز کرده‌اند. این مقامات اظهار داشته‌اند که همچنان دستیابی به توافق تا 24 نوامبر (3‌ آذر) امکان‌پذیر است اما احتمال آن کم است و می‌خواهند مانع از فروپاشی گفت‌وگوها شوند.

یک مقام غربی می‌گوید:‌ همچنان اولویت ما تلاش زیاد برای رسیدن به توافق است، اما آشکار است که این کار بسیار بسیار سخت است.

رجانیوز درباره این خبر نوشت: در حالی قرار است توافق ژنو برای یک دوره زمانی دیگر تمدید شود که گذر زمان و به طول انجامیدن مذاکرات به ضرر ایران است.

چرا که تیم مذاکره‌کننده ایران از 20 دی ماه تعهدات خود مبنی بر تعلیق غنی‌سازی 20 درصد در فردو، تعطیلی فعالیت‌های نطنز، اراک و بخشی از فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود را متوقف و ذخایر اورانیوم 20 درصد خود را نیز تبدیل به اکسید و اورانیوم 5 درصد کرده و در شرایط فعلی برنامه هسته‌ای ایران متوقف شده و هیچگونه پیشرفتی ندارد اما طرف غربی از انجام تعهدات حداقلی خود نه تنها شانه خالی کرده بلکه 95 درصد رژیم تحریم‌ها علیه ایران را نیز حفظ کرده است. اما محاسبه 1+5 از مذاکرات آتی آن است تیم مذاکره‌کننده ایران به دلیل شرایط داخلی و پیوند خوردن مذاکرات با اقتصاد، «نیاز» به توافق دارد بر مبنای همین «احساس نیاز»، آمریکا درصدد آن است بیشترین امتیازات را دریافت کند و کمترین امتیازات را ارائه دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها