حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر در برنامه مرثیه خورشید که به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) هر شب ساعت 21:30 از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود به موضوع شناخت مردم کوفه و همچنین بررسی شخصیت و شهادت حضرت مسلم(ع) پرداخت.
کد خبر: ۷۳۱۷۳۶
رفتار شناسی مردم کوفه

به گزارش جام جم آنلاین سرپرست حجاج ایرانی گفت: بی وفایی کوفیان در آن زمان، باید برای همگان باز شود زیرا کوفیان قبل از آن این گونه نبودند به طوری که از امام علی(ع) مطالبی داریم که از مردم کوفه تجلیل هم کرده‌اند و از این شهر به عنوان بهترین شهرها یاد می کنند.

وی در رابطه با موقعیت شهر کوفه در دنیای اسلام گفت: کوفه در زمان خلیفه دوم تأسیس می‌شود و زمان خلافت امیرالمؤمنین(ع) نیز مرکز خلافت ایشان است. کوفه در آن زمان مانند قلبی برای کشور بوده است بنابراین می توان گفت که این شهر موقعیت بالایی داشته است به طوری که جایی مهم تر از کوفه در دنیای اسلام وجود نداشته است.

قاضی عسگر در ادامه اظهار داشت: روایاتی نقل شده است که در آن می فرمایند که ما در حجاز نیروهای وفادار نداریم به طور مثال وقتی حضرت علی(ع) برای صفین حرکت می کنند 700 نفر با ایشان همراه می شوند اما از کوفه چند هزار نفر به امام علی(ع) می پیوندند. با همه این اوصاف اینجا این سؤال مطرح می‌شود که در این زمان چه بر سر مردم کوفه آمده است که این گونه تغییر مسیر داده و عوض می‌شوند.

وی در رابطه با تغییرات مردم کوفه بیان داشت: آن چه که در فرمایش‌های خود امام حسین(ع) مشاهده می کنیم این است که می فرمایند " مردم فرزند دنیا هستند و دین تا زمانی بر زبانشان جاری است که زندگی دنیایشان تأمین باشد.وقتی آزمایش به میان آید دینداران واقعی کم می شوند." این یکی از دلایل مهم است که امروز نیز باید به آن توجه داشت و از آن درس گرفت.ریزش‌هایی که بعد از پیروزی انقلاب داشتیم به همین دنیاخواهی برمی‌گردد.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: در آن زمان از تاریخ بین مردم کوفه یکدستی نمی بینیم زیرا این شهر مهاجرپذیر بوده است در این میان عده‌ای را می بینیم که به ظاهر به اهل بیت(ع) اظهار علاقه می کردند اما قلبشان با ائمه(ع) نبوده است یک عده هم بی خیال بودند و به هر طرف که منافع دنیایشان تأمین می‌شد راه را کج می کردند. اما چیزی که در این میان مهم است این است که به اندک فشاری رعب بر دل مردم کوفه نشست و به خاطر همین رعب مسلم بن عقیل(ع) را تنها گذاشتند.

قاضی عسگر گفت: عبیدالله بن زیاد لعنت الله با جمعیت زیادی وارد کوفه نشد در صورتی که از ابتدا عده زیادی پشت سر مسلم بن عقیل ایستادند اما همین عده کثیر به دلیل رعبی که در دلشان ایجاد شد در برابر عده قلیلی از دشمن از طرفداری از مسلم نیز جا زدند. در صورتی که معیار قرآن کَم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللّهِ وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ است یعنی به خواست خدا چه بسا گروه اندکی که بر گروه بسیاری غلبه کند ، که خدا باکسانی است که پای می فشرند.

وی ادامه داد:رعب کوفیان نیز از دنیاخواهی آن ها نشأت می گرفت اما امام با تمام این اوصاف آمدند تا حجت بر کسانی که بر ایشان نامه نوشتند تمام شود که بعدها نگویند ما دعوت کردیم و شما نیامدید، ایشان خود را فدا کردند تا نظام سلطه ظلم سیطره خود را افزایش ندهد.

وی تأکید کرد: ما اگر قضایای کوفه را به خوبی بررسی کنیم در می یابیم که باید معرفت زایی کنیم و مجالس سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) مهم ترین نقشش باید افزایش این معرفت باشد تا در مواقع مختلف بتواند ما را در کنار دین نگه دارد. وگرنه روزی می رسد که حتی با یک شایعه از مسیر دین خارج می شویم.

وی اضافه کرد: این روزها با مسئله‌ دلخراش و تلخ اسیدپاشی در اصفهان مواجه هستیم، همه نیز قاطعانه آن را محکوم کردند و گفتند این کار حرام، خلاف شرع و ضد دین است و اگر کسی هم با قصد ترساندن و عفافه این کار را انجام داده باشد می تواند عنوان محارب داشته باشد ولی ببینید رسانه‌های بیگانه چه طور از این اتفاقات استفاده می کنند و این حادثه را به فتنه تبدیل می کنند و به آن دامن می زنند تا در میان مردم اضطراب ایجاد کنند.

قاضی عسگر ادامه داد: در جامعه آن زمان کوفه نیز نزدیک سی هزار نفر با مسلم بیعت کردند اما عبیدالله که به کوفه آمد عده‌ای را برای توسعه شایعات در تمام شهر گماشت و این را شایعه کرد که لشگر یزید نزدیک است به طوری که مادران دست فرزند خود را می گرفتند و به خانه می بردند از ترس این که لشگر یزید نزدیک است.

وی گفت: این گونه شد که کسانی که جلوی پای مسلم به پا می شدند و برایش در طرفداری از امام حسین(ع) رجز می خواندند از ترس و رعبی که در اثر شایعه های عبیدالله بن زیاد در دلشان ایجاد شده بود او را که سفیر امام حسین(ع) بود و از نظر دینی و خانوادگی نیز دارای فضایل بسیا بود و همگان این‌ مطالب را می دانستند در اوج غربت رها کردند. یکی از کارهایی هم که امروز تکفیری‌ها می کنند استفاده از همین روش های جنگ روانی است طوری که در ابتدا گفتند بغداد در حال سقوط است بنابراین از این ماجراها باید دست گرفت و فریب شایعات را نخورد.

قاضی عسگر در ادامه بیان داشت: حضرت مسلم بن عقیل(ع) تنهایی با دشمن جنگید و تعداد زیادی از آن ها را از پادرآورد به گونه ای که فرمانده دشمن تقاضای نیرو کرد و عبیدالله گفت مگر با چند نفر می جنگید که این همه سرباز می خواهید و آن فرمانده پیام داد که مگر این شخص فردی عادی است، در نهایت حضرت مسلم آن چنان جنگید که در نهایت در اثر جراحات،خون بسیار زیادی از او رفت و دیگر توان مبارزه نداشت. و در این زمان وقتی فرمانده دشمن به او قول داد که برایش امان نامه بگیرد مسلم بن عقیل(ع) که دیگر توان مبارزه نداشت پذیرفت.

وی اضافه کرد: یکی از دیگر درس‌هایی که باید از ماجرای مسلم آموخت این است که بدانیم هرگز دشمن در حرف خود صادق نیست و نباید به او اعتماد کرد. تمامی این درس‌ها امروز نیز باید مورد توجه قرار بگیرد به طوری که رهبری عزیزمان بارها فرموده‌اند ما به آمریکا اعتماد نداریم. بنابراین باید از ماجراهای تاریخ این درس را فراموش نکنیم که امان دشمن هرگز امان نیست و تنها راه مقاومت است که می تواند ما را به جایی برساند.

قاضی عسگر بار دیگر بر تأثیر رعب بر دل های کوفیان در رها کردن حضرت مسلم تأکید کرد و گفت: همگان که در ابتدا مدعی بودند و پشت سر مسلم ایستادند از ترس، کارشان به جایی رسید که ایستادند و سر بریده شدن حضرت مسلم(ع) و انداختن سر و پیکر او از بالای دار الاماره را به نظاره نشستند.

وی ادامه داد: این رعب برای همه کشورها مشکل درست می کند امام(ره) همیشه این عنایت را داشتند که این رعب را بشکنند این گونه می شود که می فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و یا در جریان سلمان رشتی وقتی سفیران اروپایی رفتند امام اطلاعیه صادر کردند و گفتند از رفتن این ها مبادا نگران شوید.

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه اظهار داشت: یادمان نرود که دشمن به هیچ کس رحم نمی کند مثلا در قضایای عراق امسال در حج رئیس دیوان وقف سنی ملاقاتی با هم داشتیم قضایا را که بازگو می کرد انسان اظهار تأسف می کرد به طور مثال بیان می کرد که این تکفیری‌ها 400 نفر از روحانیت اهل سنت را به شهادت رساندند و مساجد اهل سنت را ویران کرده اند.

وی یکی دیگر از درس‌های شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع) را پای بندی به رهبری دانست و تأکید کرد: حضرت مسلم در لحظات اخر اشک ریخت کسی از او پرسید تو انسان شجاعی بودی پس چرا اشک می ریزی و مسلم(ع) در آن زمان گفت من اشکم برای امام حسین(ع) است که به ایشان پیغام دادم که به سمت کوفه بیایند به آقا خبر بدهید که به این سو نیاید.

قاضی عسگر در پایان خاطرنشان کرد: گاهی اهل کوفه نزد من گلایه می کنند که قضایای مربوط به گذشته را نباید به کوفیان امروز هم نسبت داد. امروز جمعیت زیادی از شیعیان در کوفه هستند که پیرو مرجعیت هستند از طرفی برادران اهل سنت کوفی نیز به ائمه(ع) علاقه مند هستند بنابراین دقت کنیم مسائلی که در گذشته رخ داده است شامل افرادی که امروز در کوفه زندگی می کنند نمی شود هرچند که باید از تاریخ درس گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها