در پی انتشار دو گزارش اختصاصی جام جم آنلاین با عنوان « همه چیز درباره پشت پرده های اسیدپاشی های اصفهان » و « آمنه : مردم پشیمانم اسیدپاش را بخشیدم » شمار زیادی از مخاطبان، اعلام کردند که اعتقاد دارند اعدام برای مجرمان اسیدپاشی کافی نیست و باید از تنبیه قصاص برای مجرمان اسیدپاشی استفاده کرد تا این جرم برای همیشه در کشور منسوخ شود.
کد خبر: ۷۳۱۶۹۳
مردم : اعدام اسیدپاش کافی نیست، قصاص کنید

در گزارش های جام جم آنلاین دو نکته جدید وجود داشت که شاید به همین علت واکنش مخاطبان را بیش از پیش برانگیخت و باعث شد تعداد زیادی خوانندگان سایت هم نظرشان را در این باره مکتوب کنند.

دو نکته جدید درباره اسیدپاش ها که مردم را برانگیخت

نکته اول مطرح شده در این گزارش ها این بود که جام جم آنلاین برای نخستین بار در جو رسانه ای کشور اعلام کرد که بر اساس تعریف علمی ترور،‌ اسیدپاشی های اخیر نیز نوعی از ترور محسوب می شود یعنی اسیدپاشی با هدف از بین بردن افراد و احتمالا اقدامات سیاسی و تشویش اذهان عمومی و ایجاد فضای ترس و وحشت در جامعه انجام شده است.

مساله دیگر این بود که جام جم آنلاین برای نخستین بار از اصطلاح « محارب » درباره عامل یا عاملان اسیدپاشی های اخیر استفاده کرد که پس از آن نیز حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، دادستان کل کشور از احتمال این که عامل اسیدپاشی محارب محسوب شود مطرح کرد.

اسیدپاش‌ها پیام مردم ایران را بخوانند!

ما در این بخش از گزارش مان قصد داریم برگزیده ای از نظرات ارزشمند شما مردم عزیز را منتشر کنیم اما توجه داشته باشید که به علت فراوانی نظرها، آنها که محتوایی مشترک داشته اند را حذف کرده‌ایم.

. تنها نظراتی که قابلیت انتشار ندارد آنهایی است که متاسفانه از کلمات زننده درباره مجرمان استفاده کرده‌اند که به علت اخلاق حرفه ای ، اجازه انتشار شان را نداریم. هدف جام جم آنلاین از انتشار این نظرات، اثبات میزان ارزشمندی توجه مخاطبان گرامی به این رسانه و همچنین رساندن پیام مردم به گوش پلیس و مسئولان دستگاه قضا است با این امید که دیدگاه های مردمی برای دستگیری هر چه سریع تر عامل یا عاملان جنایت و حکم صادره برای شان تاثیرگذار باشد.

از میان مخاطبان اکثریت قریب به اتفاق از مراجع قضایی خواسته‌اند که به جای اعدام اسیدپاش ، حکم قصاص برای او صادر شود. البته این نظر فقط در گزارش« همه چیز درباره پشت پرده های اسیدپاشی های اصفهان » مطرح نشده است بلکه شمار زیادی از مردم در گزارش اختصاصی دیگری با عنوان « آمنه : مردم ! پشیمانم اسیدپاش را بخشیدم » نیز اعلام کردند که از بخشایش اسیدپاش آمنه راضی نبوده‌اند و اوباید قصاص می‌شد.

یکی از مخاطبان به نام « یا حاظر یا ناظر » در این باره نوشته است « امام خمینی در تحریر الوسیله فرموده اند محارب کسی است که سلاح خود را آخته وآماده سازد وبه ترساندن مردم وسلب امنیت و ایجاد فساد در جامعه اقدام نماید خواه در صحرا باشد، یا در دریا و یا درشهرها باشد یا در جاده‌ها، شب باشد یا روز، زن باشد یا مرد، در همه حالات محارب نامیده می‌شود و احکام محاربه با خدا در مورد او اجرا می‌گردد.»

علاوه بر این نظرسنجی جام جم آنلاین که در سمت چپ بالای سایت وجود دارد نیز ثابت می کند که بیش از 56 درصد مخاطبان با قصاص مجرمان اسیدپاشی موافقند و 41 درصد اعتقاد دارند باید اسیدپاش ها اعدام کرد و حدود 3 درصد اعتقاد به زندانی کردن و پرداخت دیه به عنوان مجازات اسیدپاشی دارند و جالب است که تا کنون قضات در کشورمان همان حکمی را درباره مجرمان جنایت های اسیدپاشی داده اند که کمترین تعداد مردم به آن اعتقاد دارند.

مردم تأکید کرده اند که این بار دیگر بخششی برای اسید پاش ها درکار نیست و به قول یکی از مخاطبان « حالا دیگر باور داریم که ترحم بر پلنگ تیز دندان ، ستمکاری بود بر گوسفندان »!

یکی از مخاطبان به نام آزیتا نیز نوشته است « شخصی که بی محابا بر روی شخصی دیگر در روز روشن در خیابان اسید میپاشد و آینده و جوانی اش را تباه میکند و کاخ آرزوهای یک دختر یا یک زن را ویران می کند.او فقط یک دختر را تباه نکرده که دختر پدرو مادرو خواهر و برادرش هر لحظه تا آخر عمر باید شاهد آب شدن شمع وجود جگر گوشه شان باشند و درون خود بگریند پس شخص اسید پاش یک خانواده را متلاشی میکند به نظرم قصاص جرم خیلی کمی هست برای اسید پاشی جرم اعدام و برای اینکه حال شخصی را که اسید بر وی پاشیده را درک کند قبل از اعدام ابتدا بر روی صورتش اسید پاشیده شود و به دلیل ارعاب وحشت در اذهان عمومی جامعه حکم محارب باید برایش درنظر گرفته شود به ماه عزیز محرم سوگند که اگر تاکنون یک بار یک اسید پاش را در میدان شهر ابتدا اسیدپاشی میکردند و بعد اعدام شاید امروز آمار اسیدپاشی در کشورمان بالا نمی رفت .بایدقانون اهرم بازدارنده‌ای در مقابل کسانی که سعی دارند نظم و آرامش اجتماع را به هم بزنند و ایجاد رعب و وحشت کنند باشد دلسوزی برای اسید پاش خطاست .

دلسوزی برای کسی که آرزو و آمال یک جوان را به خاکستر میکشد خطاست و اشد جرم را قانون گذار برای این چنین اشخاصی در نظر بگیرد. »

انتقاد مخاطبان از جام جم آنلاین

ما شرط امانت را رعایت کرده ایم . برخی مخاطبان برای ما نوشته اند که چرا جام جم آنلاین دو هفته پس از نخستین اسیدپاشی ،‌اولین گزارش را درباره این وضعیت نوشته است .

پاسخ ما این است که نخستین گزارش سایت درباره اسیدپاشی ، گزارش « همه چیز درباره پشت پرده های اسیدپاشی های اصفهان » نیست و از زمانی که این موضوع از سوی پلیس به رسانه ها اطلاع رسانی شد ، ما اخبار مربوط به اسیدپاشی را به سرعت و لحظه به لحظه منتشر کردیم و با این حال این گزارش به شکل خاص مورد توجه مخاطبان واقع شده است.

درخواست مردم از قانونگزاران

در بخش دیگری از نظرات مردمی ،تاکید کرده‌اند که مجلس سراغ قوانین مربوط به اسیدپاشی برود و آن ها را که مربوط به نیم قرن پیش است، به روز کند و مجازاتی در خور برای اسیدپاش ها مصوب کند تا دیگر کسی جرات اسیدپاشی نداشته باشد و بداند که به اشد مجازات محکوم خواهد شد.

یکی از مخاطبان که خودش را « ناشناس » معرفی کرده در این باره نوشته است « از ماست که برماست....حبس از دو تا پنج سال!!!!!!! آیا واقعا این جزای اسیدپاشیه؟؟؟؟؟؟؟آیا واقعا این بهای نابودی زیبایی و زندگی و آینده یک شهروند تو قانون این مشاوره؟؟؟؟این افراد باید در ملا عام روشون اسید ریخت و بعد اعدام کرد!!!اگر جز این اتفاق بیفته مطمئن باشید که بازهم شاهد این اتفاق وحشیانه و غیر انسانی خواهیم بود!!

این جرمی هست که حتی اگر شفقت و دلسوزی بر خانواده قربانی چیره بشه و بخواد از قصاص بگذره قانون نباید از اعدام در ملا عام این جانیان گذشت کنه!»

پیام مردم به آمنه

برخی مخاطبان نیز بار دیگر گریز زده‌اند به گزارش « آمنه : مردم ! پشیمانم اسیدپاش را بخشیدم » و نوشته اند که آمنه نباید اسیدپاش را می بخشید و ابراز دلخوری کرده‌اند که چرا اسیدپاش او بدون پرداخت کامل دیه ای که آمنه آن را شرط بخشش قصاص کرده بود آزاد شده است.

خارجی ها در این ماجرا نقش دارند ؟

برخی مخاطبان اعتقاد دارند که علت اسیدپاشی ها حتما داخلی است اما گروهی هم این احتمال را مطرح کرده اند که شاید بدخواهانی از خارج از کشور در ایجاد این آشوب پیش از فرارسیدن محرم نقش داشته اند که مایلند جو جامعه ایران را ناآرام کنند و امنیت را از مردم بگیرند.

این گروه از کشورهایی نام برده‌اند که پیش از این در ایجاد ناامنی های داخلی ایران نقش داشته اند و پرونده های مربوط به آنها در این زمینه فاش شده است.

مجید در این باره در پیامی بلند نوشته است « سلام :اول خدا و بعد ایران اولین و آخرین دارایی ما ایرانی هاست ، پس با احترام به ایرانی های وطن خواه میگم حواس ها را جمع کنید درستکار بودن رکن اساسی یک وطن خواه آزاده است پس اگر ما با اعتقادمان به اسلام ناب که تمامی این موضوع وطن خواهی و آزاده بودن و . . . . را پوشش می دهد باید اعتقادمان ترتیب اثری اساسی در نحوه زندگی نمایان کند . ای ایرانی درستکار باش با هر اعتقاد ، ما توان حل مشکلاتمان را داریم .

شرط اصلی پیشگیری است یعنی درستکار بودن . اما دشمنان ما کاملاً با امکاناتی که در اختیار دارند بخوبی مطلعند که ایران ما رو به رشد است با مقایسه با انقلاباتی که در اروپا رخ داده ما ایرانی ها بیشترین گذشت را در مورد اختلافات داخلی بوجود آمده بعد از انقلاب را داشته ایم .

کشور ما مانند عراق و سوریه و . . . . نیست ، ما در کنار هم از عهده همه کارها بر خواهیم آمد . فرهنگ اروپایی و امریکایی و . . . . هرچند نمای زیبایی از دور دارد اولا با فشار و زور و دوماً با میلیون ها کشته ایجاد شده چرا؟ چون با کوچکترین اختلال در تداوم فشار به مرز انفجار رسیده (آشوب های داخلی در همین کشورها) با کندن پوست سر سرخ پوست‌ها و اسکیموها شروع شده تا به داعش رسیده .همدیگر را دوست بدارید و میهن خویش را مراقبت کنید ، با ورود بیگانه به خانه اولین چیزی که به خطر خواهد افتاد دارایی شما بعد شما و دگر هیچ و آخر خدا. خدا یار شما درستکاران باد »

اسید پاشی ربطی به مذهب ندارد

بیشتر مردم اعتقاد دارند ماجرای اسیدپاشی مربوط به بدحجابی نبوده است چرا که قربانیان این ماجرا از خانواده هایی مؤمن و شریف بوده اند و حرف رسانه های خارجی توهینی به شخصیت قربانیان اسیدپاشی است.

از سوی دیگر حتی اگر مساله بدحجابی واقعیت داشته باشد ، امر به معروف و نهی از منکر هیچ ربطی به اسیدپاشی ندارد و در هیچ کجای اسلام چنین مترادفی برای آن وجود ندارد! یکی از مخاطبان که خود را « بی نام » خوانده است تحلیلی جالب ارائه داده است. او در این باره می نویسد « آدم خوبه یکم عاقلانه فکر کنه اونایی که میگن به خاطر بی حجابی اسید پاشی شده: اولا جواب بدن که چرا تو اصفهان؟؟؟؟؟؟ اتفاقا تهران بخصوص سمت غرب خانم ها بی حجاب ترن.... دوماً شماها از دهن کی این حرفارو میزنید؟ از دهن خود شخصی که مورد هجوم قرار گرفته یا از دهن رسانه های خارجی دنبال این جوسازی ها هستین؟»

مخاطب دیگری به نام « مریم » هم نوشته است « سلام مردم فهیم اصفهان مواظب باشید افراد ضد دین و اسلام و انقلاب از احساسات پاک شما سوء استفاده نکنند خواسته همه ملت ایران اجرای عدالت است و مردم مسلمان ایران نیاز به امنیت دارند پس با آرامش پیگیر خواسته های بحق خود هستیم ولی به دشمنان نظام هم اجازه هیچ گونه دخالتی را در مملکت خود نمی دهیم و از رسانه‌های بیگانه می‌خواهیم به امور مملکت خود برسن و بروند دنبال خبر تیر اندازی در مدرسه وکشته شدن چند دانش اموز در کشورشان ما از پس مسائل کشور اسلامی خود برمی‌آییم و از مسئولین می خواهیم سریعاً به این مسائل که امنیت جامعه را به خطر انداخته رسیدگی کنند و پاسخگوی مردم باشند»

امنیت اصفهانی ها باید برگردد

اصفهانی‌های زیادی هم در پایان گزارش ما پیام گذاشته اند و از مسئولان نیروی انتظامی خواسته‌اند هرچه سریع تر مجرم یا مجرمان این پرونده را پیدا کنند تا احساس آرامش و امنیت به شهرشان برگردد.

« یک شهروند اصفهانی » درباره احساس ترسش می نویسد « من اصفهانی هستم وبخاطر ترس که داشتم شغل خودرا از دست دادم ،چون به موقع وکامل نتونستم سر کارم حاضر شم.

برخی هم البته اعتقاد دارند که نیروی انتظامی هم برای یافتن اسیدپاش ها به زمان نیاز دارد چرا که اسیدپاش کلاه کاسکت داشته است و کسی او را جز قربانیان از نزدیک ندیده است .

مرتضی در این زمینه می گوید « چرا بعضی ها نیروهای انتظامی رو مقصر می دونن؟؟؟؟پس اون مردمی که دور این بنده خداها بودن چی؟اون مردایی که از ترس مثل موش شدن چی؟قانون باید دست مامورین نیروی انتظامی رو باز بزاره... در ضمن این موضوع رو نباید بزرگ کرد...تو هر مملکتی ممکنه پیش بیاد...باید اون نامردا رو پیدا کرد و اسید ریخت تو حلقشون تا اون طوری جوووون بدن... این آدما از سگ بدترن»

گروهی از شهروندان نیز خواستار جمع آوری مغازه های اسیدفروشی از اصفهان و ارائه اسید به مجوز و صرفا به افراد متخصص شده اند . از دیدگاه این مخاطبان ، اسید ماده‌ای بسیار خطرناک است و نباید در اختیار هر فرد عادی قرار بگیرد.

به هر حال آنچه در این گزارش آوردیم فقط بخش کوچکی از نظرات شماست اما اطمینان داشته باشید که ما همه این نظرات را می خوانیم و تک تک آنها برای مان ارزشمند است و با انتشار آنها در پایان گزارش ، امکان دیده شدن را برای مسئولان و باقی هموطنان، ایجاد کرده ایم و از همه مهمتر این که همیشه و در همه حال منتظر نظرات مفیدتان هستیم و از آنها استفاده می کنیم.

مریم یوشی زاده - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
Mehdi
United States
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
۰
۰
آخه مقابله به مثل شرایط خواص خودشو داره نباید بیشتر از اون صدمه وارده باشه.بهترین راه همون اعدام كردنه.حالا بشرطی كه مقابله به مثل هم بشه باید حبس ابد بهش بدن و آزاد نكنن همچین مجرمی رو.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
۰
۰
برای همون حركتی رو كه با این بنده های خدا كردن با خودشون بكنیم و بعد ولشون كنیم تا بفهمن چه قدر سخته تو جامعه بودن با این شرایط
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
۰
۰
در این رابطه دو مشكل وجود داره..اگه محارب اعدام بشه كه در حقش لطف شده و برای افرادی كه به عملیات انتحاری فكر میكنند و با این كار در ذهن خودشون هم به هدف شوم خودشون از راه اسید پاشی دست پیدا میكنند هم با اعدام از زندگی دنیا راحت میشن اعدام صرف نه تنها عامل ممانعت كننده نیست بلكه میتونه حتی مشوق افراد برای تكرار این عمل در جامعه بشه.مشكل دوم مقابل به مثل صرف هست.اگه به مقابل به مثل اكتفا بشه چنین گرگ هایی با انگیزه ای قوی تر و عقده های بیشتر به جامعه برمیگردند كه به قصد انتقام حتی قوی تر از قبل جنایت میكنند.پس بهترین راه ابتدا مقابل به مثل با اسید و سپس اعدام در ملا عام است.
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
۰
۰
اونا الان خوشحالن كه آزاد دارن میچرخن و كسی هم دستش به اونا نمیرسه .هرچه زودتر باید به فكر دستگیری این باند كثیف بود تا فاجعه دیگه ای درست نكردن.
سهیلا
United States
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
۰
۰
مجازات اسید پاشی مطابق با نظریه قران اسید پاشی است ( سوره نساء- چشم دربرابرچشم؛ ......) وبعد چه مشخص شود فرد اسید پاش ایرانی بوده ویا غیرایرانی بوده مسلمان ویا غیرمسلمان باشد انسان نبوده چرا كه برای این همه ابتدا باید انسان بود .و یاد آوری به هموطنان وهم جنسانم باید یكباردیگر به مسئولان اعتماد كنیم تا دستگیری عوامل اسید پاشی میسر شود . چه بسا در سایه ناامنی اسیدپاش دركنارما باشد و فریاد دستگیری سربدهد
قدرت
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
۰
۰
قصاص كنید رحم نكنید به اسید پاشان
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
۰
۰
این حیوونای انسان نمارو باید ذره ذره با اسید كل وجودشونو سوزوندتابفهمند تباه كردن زندگی یه خانواده یعنی چی. اینا از حیوونام كمترن حیف اسم حیوون. ایناروباید تو وان اسید بخوابونن بعد دربیارن ولشون كنن.

نیازمندی ها