خانه باقرخان در حال نابودی است

بی مهری شهرداری تبریز به خانه مقاومت + عکس

اصلا حکم جلبشان هم صادر شود، چه می‌شود؟ مگر خانه «حلی‌ساز» دوباره مثل سابق می‌شود؟ وقتی شبانه خانه‌ای تاریخی را با خاک یکسان می‌کنند و رویش آسفالت می‌کشند که گویی پیش از این هیچ بنایی اینجا نبوده، حتما پای تمام عواقبش هم ایستاده‌اند البته اگر عاقبت تخریب‌گران خانه «پورنواب» انتظارشان را بکشد، چرا باید بترسند؟ آخرش آه و نفرین چند فعال میراث فرهنگی است و اظهار تأسف مدیران میراث فرهنگی و شکایت‌شان به نهادهای قضایی که اگر پرونده را در جریان بیندازند، شاید زمانی که آخرین خانه تاریخی تخریب شد، حکم صادر کنند و آن هم تازه شاید تخریب‌کنندگان محکوم شوند.
کد خبر: ۷۳۱۵۹۲
گل بود به سبزه نیز آراسته شد

وقتی تخریب بناهای تاریخی مجازاتی در پی ندارد، وقتی هشدارهای مدیران میراث فرهنگی ضمانت اجرایی ندارد، وقتی مردم ما ترجیح می‌دهند به جای داشتن میراث فرهنگی و حافظه تاریخی، یک زمین صاف و آسفالت‌شده و خیابانی عریض‌شده برای عبور و مرور برای خودروهای شخصی خود داشته باشند انگار آب در هاون می‌کوبی اگر مثل ماه گذشته از تخریب یک بنای دیگر بنویسی و از مسئولان و مردم بخواهی که در حفظ و نگهداری از میراث تاریخی و فرهنگی کشورشان کوشا باشند.

حداقل این مطلب با این امید نوشته شده که فاصله تخریب بناها و آثار تاریخی از یک ماه به دو ماه تبدیل شود و ما از زمان گذشته برای افعال‌مان در توصیف این آثار کمتر استفاده کنیم؛ برای مثال کمتر بگوییم همین خانه «حلی‌ساز» را که ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد پنجشنبه گذشته با خاک یکسان «کردند»، از جمله بناهای ارزشمند در شیراز «بود» که براساس طرح مصوب شورای عالی شهرسازی و طرح 57 هکتاری توسعه حرم‌های مطهر احمدبن موسی شاهچراغ(ع) و سیدعلاءالدین حسین(ع)، باید حفظ «می‌شد.»

امروز آثار باارزش تمدن ما زینت‌بخش موزه‌های بزرگ جهان است. اما نسل ما ارزشی برای اجدادمان که از 200 سال پیش، چوب حراج به این آثار بی‌نظیر می‌زدند و به اندک بهایی آنها را به اجنبی می‌فروختند، قائل نیست. مطمئن باشید نسل آینده نیز ما را این‌گونه می‌بیند و هرگز این بی‌تفاوتی‌مان را نخواهد بخشید.

کمیل انتظاری ‌-‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها