محققان سوئدی دریافتند در افراد مبتلا به سرطان سینه اگر دو ژن از شکل طبیعی خود خارج شوند، داروهای رایج شیمی درمانی، اثربخشی کمتری ایجاد می‌کنند.
کد خبر: ۷۳۰۷۵۹
ژنی که در درمان سرطان سینه موثر است

بر اساس یافته‌های جدید تغییر شکل در منطقه کوچکی از کروموزوم‌های این دو ژن، تومورها را در برابر داروهای موسوم به «Anthra cycline» مقاوم می‌کند.

این مقاومت تنها مختص به این دارو است و در تاثیرگذاری سایر داروهای شیمی‌درمانی تغییری به وجود نمی‌آید.

محققان معتقدند این کشف بسیار سودمند است زیرا با ارزیابی توانایی تومورها در برابر درمان می‌توان بهترین روش را برای درمان فرد مبتلا به سرطان سینه انتخاب کرد.

در حال حاضر، متخصصان با آزمایش ژن‌های مشخص، حساسیت تومورها در برابر استروژن را می‌سنجند.

با این ارزیابی در خصوص استفاده از داروهای انسدادکننده هورمون همچون «Tomoxifen» تصمیم‌گیری می‌شود.

همچنین تولید پروتئینی موسوم به «HER_2» توسط تومورهای بیماران مبتلا به سرطان سینه باعث پیشرفت سرطان می‌شود و این افراد اغلب با داروهای «Tlerceptin» یا «Trastuzumob» درمان می‌شوند.

محققان می‌گویند: در حال حاضر برای بیماران مبتلا به سرطان سینه دو یا سه داروی شیمی‌درمانی تجویز می‌شود که هر کدام از این داروها بالقوه سمی هستند. اگر از دادن داروی غیرمفید و درعین حال سمی به بیمار جلوگیری شود، امکان درمان سریع‌تر وی فراهم می‌شود.

در این تحقیق، دی‌ان‌ای تومورهای سینه 85 بیمار پیش از آغاز شیمی‌ درمانی مورد بررسی قرار گرفت. در میان تومورهای مقاوم به درمان، محققان به تغییر شکل در ناحیه کوچکی از کروموزوم‌ها پی بردند.

محققان با استفاده از این یافته‌ها قادرند موثرترین روش برای درمان سرطان سینه را انتخاب کنند، هر چند برای تایید این یافته‌ها آزمایش بر گروه‌های بزرگتری مدنظر است.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها