در صورت بارش کافی باران در اصفهان

زاینده‌رود تا خردادماه جاری است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: اگردر سال آبی 93 تا 94 که مهر امسال تا مهر سال آینده را شامل می‌شود به میزان کافی بارندگی صورت گیرد زاینده‌رود تا خردادماه سال آینده جاری خواهد بود.
کد خبر: ۷۳۰۵۳۴
زاینده‌رود تا خردادماه جاری است

سیدمسعود میر‌محمد‌صادقی در خصوص مدت زمان بازگشایی آب در زاینده‌رود اصفهان افزود: همان‌طور که در نیمه اول امسال آب برای آبیاری باغات غرب اصفهان باز شد، در آبان امسال نیز آب برای کشت پاییزه باز خواهد شد. در همین خصوص در روزهای دهم یا یازدهم آبان، آب در رودخانه زاینده‌رود به منظور کشت و برداشت محصولات کشاورزان شرق اصفهان جاری می‌شود.

وی اعلام کرد: حجم آبی که در این مدت در رودخانه زاینده‌رود جاری می‌شود متناسب با نیاز کشاورزان در ماه‌های مختلف متفاوت است.

میرمحمد‌صادقی اضافه کرد: از آنجا که قرار است این آب تا خرداد باز باشد، بنابراین متناسب با میزان کشت و برداشت کشاورزان و احتیاج آنها حجم آب در این فاصله زمانی متغیر خواهد بود.

فراموشی بنای تاریخی مناره زیار اصفهان

خشکی زاینده‌رود علاوه بر نابودی بخش وسیعی از کشاورزی حاشیه‌ آن در شرق اصفهان، تاثیر منفی زیادی بر برخی آثار تاریخی این شهر داشته و موجب کاهش میزان گردشگران آنها شده است.

یک عضو شورای شهر زیار دراین باره گفت: مناره زیار در شرق اصفهان با خشکی زنده رود گردشگران خود را از دست داده است و میراث فرهنگی باید امکانات رفاهی برای جذب گردشگران به این اثر تاریخی را فراهم کند.

رسول فاتحی با بیان این‌که زیار تا قبل از شهر شدن در بهمن سال 1391 به عنوان مرکزیت دهستانی با 16 روستا تلقی می‌شد، در گفت‌وگو با ایسنا افزود: وجود زاینده‌رود و همچنین زمین‌های آباد دشت‌های زیار و روستاهای مجاور آن در خور توجه همگان بود، اما متاسفانه به دلیل خشکسالی آن محیط سابق به زمین بایر تبدیل شده است.

وی با بیان این‌که این سرزمین در طول تاریخ یکی از مناطق دارای تمدن در حاشیه زنده رود بوده و آثار تاریخی زیادی همانند مسجد جار، مناره زیار و بندهای تاریخی روی رودخانه نشانگر این امر است، تصریح کرد: مناره زیبای زیار یکی از آثار زیبای گردشگری این شهر است. این اثر که در چهار سال اخیر مورد مرمت میراث فرهنگی قرار گرفته، بین سال‌های 550 تا 668 هجری قمری یعنی در عصر سلجوقی و با توجه به معماری همان عصر ساخته شده است. ارتفاع این مناره بیش از 47 متر و روی پایه‌های هشت ضلعی ساخته شده که این پایه‌ها دو متر بلندتر از محیط اطراف است و بر کتیبه‌های این مناره آیاتی از قرآن به خط کوفی نگاشته شده است.

این عضو شورای شهر زیار خاطرنشان کرد: مناره زیار در فاصله‌ای نزدیک به حریم زنده‌رود و در بین مزارع کشاورزی قرار دارد، اما به دلیل وقوع خشکسالی و خشکی رودخانه، میزان بازدید از آن نیز کاسته شده است؛ چرا که زیبایی‌های طبیعی اطرف، از عوامل مهم جذب مردم برای مشاهده از این مناره بود(مهر).

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها