این روزها طبیعت بیش از هر زمان دیگری در طول سال دلبری می‌کند. طبیعت رنگارنگ شده است و عابران را به تماشا فرا می‌خواند.
کد خبر: ۷۲۹۶۳۵
گالری‌های تهران در هنرمندانه‌ترین فصل

در چنین روزهایی که رنگ‌های طبیعت چشمنواز شده‌اند، گالری‌های تهران نیز با برپایی نمایشگاه‌های مختلف، فضایی فراهم کرده‌اند تا علاقه‌مندان هنر از تماشا مالامال شوند. در گالری گردی این هفته چند نمایشگاه را به شما معرفی می‌کنیم.

افتتاح یک گالری دیگر

«اینجا زنی در قلب دیوار خفته است» نام تازه‌ترین نمایشگاه انفرادی نیکو ترخانی است که در گالری تازه تاسیس رج برپاست. نیکو ترخانی که آخرین نمایشگاه انفرادی‌اش را در گالری موری ادواردز کالج (کمبریج انگلستان) برگزار کرده بود حالا پس از دو سال در تهران نمایشگاه انفرادی برگزار می‌کند. بخشی از آثار مجموعه‌های پیشین این هنرمند در مجموعه‌های دائمی نیوهال آرت (بزرگ‌ترین گنجینه‌ هنر زنان اروپا) و مجموعه‌ دائمی دوسالانه‌ پکن نگهداری می‌شود.

چرنوبیل در ماه

بدترین حادثه‌ اتمی غیرنظامی جهان، سوژه‌ یک هنرمند برای برپایی یک نمایشگاه نقاشی، ویدئوآرت و چیدمان شده است. مهرداد خطایی جهان‌بینی و مفهوم آثار این نمایشگاه را از فاجعه انفجار سال 1986 در نیروگاه چرنوبیل اوکراین گرفته است. در این نمایشگاه، 20 اثر در دو سایز 70×50 و 70×100 سانتی‌متر با تکنیک میکس‌مدیا وجود دارد و هنرمند از چاپ دستی، اکریلیک، زغال، پاستل و دیگر تکنیک‌ها‌ برای خلق آنها استفاده کرده‌ است.

نمایشگاه این هنرمند تا ششم آبان در گالری ماه میزبان علاقه‌مندان به هنر است.

طراحان مشهور در خانه هنرمندان

پوسترهای اجتماعی طراحان مشهور بین‌المللی به همت مدرسه ایده در خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته شده‌اند. نگارخانه‌های بهار و تابستان، میزبان پوسترهایی است که از سراسر جهان برای نمایش در ایران گردآوری شده‌اند.

این مجموعه که حدود 200 اثر در ابعاد 50 × 50 را در برمی‌گیرد، علاوه بر یک نمایشگاه، مرجعی برای هنرجویان گرافیک است تا با تعداد زیادی از آثار مطرح دنیا آشنا شوند.

علاقه‌مندان برای دیدن این نمایشگاه می‌توانند تا سی‌ام مهر به خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

تهران به روایت حاتمی، بیضایی و کیمیایی

نـمایشـگاه گــزیده‌ عکس‌های عزیز ساعتی هم در نگارخانه آریا برگزار شده است. در حاشیه این نمایشگاه کتاب «ساعتی در تهران» شامل سه مجموعه با حاتمی در طهران، با بیضایی در طهران و با کیمیایی در تهران رونمایی شد. در این سه مجموعه، شهر تهران از زاویه نگاه این سه کارگردان ایرانی روایت شده است.

این نمایشگاه تا سی‌ام مهرماه میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

عینک، سوژه نقاش

همچنین یک هنرمند با سوژه قرار دادن عینک در نقاشی‌هایش، نمایشگاه متفاوتی را برگزار کرده است. گالری اثر این روزها میزبان نمایشگاهی از نقاشی‌های مینا نوری است. شخصیت اصلی کارهای تازه این هنرمند، عینک است که نمادی برای دعوت به درست دیدن اشیا و دنیای اطراف به‌شمار می‌رود. چهاردهمین نمایشگاه انفرادی این هنرمند تا نهم آبان‌ دایر است.

شکسته نستعلیق‌های کاتب نمونه قرآن

نمایشگاه آثار خوشنویسی روح‌الله دلخانی که شامل 33 اثر از آثار شکسته نستعلیق این هنرمند است، در نمایشگاهی با نام «33 سادگی» در گالری عقیلی عرضه شده است.

این نمایشگاه به نمایش آثار شکسته نستعلیق این هنرمند جوان اختصاص دارد. او که عنوان کاتب نمونه قرآن کریم را یدک می‌کشد در نهمین نمایشگاه خود، آثارش را روی کاغذ سنتی خلق کرده و به نمایش در آورده است.

این نمایشگاه در گالری عقیلی در شهرک غرب (قدس) برپاست و تا جمعه ادامه دارد.

مجسمه‌ها در گالری شهرکتاب

گالری شهرکتاب ‌فرشته هم از جمعه گذشته میزبان دو نمایشگاه تجسمی است. نمایشگاه اول به مجسمه‌های محمدرضا سعلبی فرد با عنوان «زمانی که ما سلطان بودیم» اختصاص دارد و در نمایشگاه دیگر مجسمه‌های سهیلا فلاح با عنوان «خواجه تاش» به نمایش در آمده‌اند. این دو نمایشگاه تا هشتم آبان ادامه خواهند داشت.

خلوت طبیعت در زمستان

چکامه راهگانی در تازه‌ترین نمایشگاه خود با عنوان «رقص در سکوت» خلوت و زیبایی طبیعت فصل زمستان را به نمایش گذاشته است. در این نمایشگاه 30 تابلوی نقاشی در ابعاد مختلف و با تکنیک آبرنگ روی دیوار رفته‌ است.

راهگانی سابقه‌ برگزاری نمایشگاه‌های تصویرگری و نقاشی را دارد. نمایشگاه این هنرمند تا اول آبان‌ در گالری فرهنگسرای شفق میزبان علاقه‌مندان هنر نقاشی است.

سجاد روشنی / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها