بار دیگر ایام محرم حال و هوای متفاوتی به شهرهای ایران خواهد داد و شیعیان اهل بیت(ع) در این ماه به بزرگداشت و برپایی آیین‌های شکوهمند مربوط به عاشورای حسینی خواهند پرداخت.
کد خبر: ۷۲۹۴۰۷
هشدارهای یک عالم حسینی در آستانه محرم

آیین‌های دینی، به نوعی تجدید میثاق با شخصیت‌های دینی است و آیین‌های عاشورا نیز تجدیدعهد با شهدای کربلا.

در این مسیر همواره شناخت پیام دین مهم‌ترین اولویت است و آنها که اهل علم و معرفتند، می‌باید جلودار و راهبر برپایی آیین‌ها باشند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی به مثابه یکی از این جلوداران و علمای بزرگ معاصر، در جلسه اخیر درس اخلاق خود نسبت به حفظ حرمت اهل بیت (ع) در ایام محرم هشدار داده‌اند.

مسلما آثار و گفتار و رفتار آیت‌الله جوادی خود گویای این است که شخص ایشان از پیشگامان شرکت در مجالس آیینی در بزرگداشت اهل بیت (ع) هستند و هشدار این عالم دینی ناظر بر کاستن ارزش این مجالس و خدمت خادمین آن نیست، زیرا از آنجا که هر خانه و مجلس را رسمی است درخور صاحبان آن مجلس، پس باید رسم و عرف و حرمت مجلس اهل بیت (ع) را درخور شأن اهل بیت (ع) محفوظ داشت.

سخنان آیت‌الله جوادی‌آملی و سخنان مشابه از سوی دیگر علمای عظام، نشان‌دهنده این است که با وجود بالا بودن پرچم امام حسین (ع) در شهرهای ما، متاسفانه در برخی موارد از رسم و عرف والای اهل بیت (ع) عدول شده است.

این مساله، از آنجا که مربوط به اهل بیت عصمت و طهارت است، حتی در حد یک مورد نیز، زیاد است، بنابراین شایسته است که هر سال با بالا بردن شناختمان نسبت به فرهنگ اهل بیت (ع)، آیین‌ها را با محوریت سخنرانی‌های علمای مذهبی اداره کنیم.

مداحی و روضه‌خوانی از لوازم مراسم محرم است، اما لازمه‌ای که به شکل سنتی در حاشیه سخنرانی‌های علمای دین که شناخت مناسبی از معارف حسینی داشته‌اند صورت می‌گرفته است.

بدین سان مناسب است مراسم آیینی را مقید به حضور علمای دینی کنیم و نظارت علمی ـ و البته نه نظارت دولتی ـ بر چگونگی برگزاری این آیین‌ها صورت گیرد.

امید است با بالا رفتن هرچه بیشتر کیفی و کمی آیین‌های محرم، بر معرفت و عشق و اخلاق حسنه ما افزوده شده تا به این وسیله زینتی برای مکتب تشیع باشیم.

حسین برید - جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها