جام جم آنلاین گزارش می دهد

بازی دو سر برد هسته ای برای ایران

تلویزیون آمریکا با پخش گزارشی درباره مذاکرات هسته ای و بحث امکان دستیابی به توافق نهایی تا سوم آذر گفت:در حالی که انتظارات برای رسیدن به یک توافق جامع بر سر برنامه هسته ای ایران تا پیش از مهلت تعیین شده سوم ‌آذرماه چندان زیاد نیست دیپلمات های ارشد ایران و امریکا پس از انجام دور جدید گفتگوهای مستقیم در وین پایتخت اطریش از پیشرفت در مذاکرات در عین دشواری آن خبر داده اند.
کد خبر: ۷۲۸۶۶۴
امکان دستیابی به توافق هسته ای تا سوم آذر


گزارشگر این تلویزیون افزود: یک مقام ارشد وزارت امور خارجه امریکا می گوید که پیشرفت هایی داشتیم اما هنوز حجم قابل توجهی از این کار باقی مانده است به گفته این مقام که نخواست هویت اش فاش شود تهران و واشنگتن درباره تمدید مهلت مذاکرات به بعد از بیست و چهارم نوامبر یعنی سوم آذرماه گفتگو نکرده اند چرا که معتقد به تداوم مذاکرات فشرده در همین مدت باقیمانده هستند با این وجود او احتمال تمدید مذاکرات را رد نکرد و گفت در مذاکرات هیچ گاه نمی گوییم هرگز.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز به رسانه های ایرانی در وین گفت تمدید مذاکرات خیلی کار مناسبی نمی بیند و ضرورتی ندارد که اصلا راجع به تمدید فکر بکنیم طرفین گفتگوها از اظهار نظر درباره جزییات گفتگوها خودداری کرده اند.

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان گفتگوهایی آقای ظریف با همتای امریکایی اش جان کری و خانم اشتون گفت که تلاش های دیپلمات هم اکنون به مرحله حساس رسیده است و دو طرف سعی دارند تا در مهلت باقیمانده تا بیست و چهارم نوامبر سوم آذرماه به توافق جامعی برسند.

ادعای همکاری ایران و آمریکا در عراق

روزنامه روسی گازتا ادعا کرد: نظامیان ایرانی در عراق علیه «داعش» مبارزه می کنند و اگرچه، امریکا و ایران در این زمینه رسما همکاری نمی کنند، اما اطلاعات کارشناسی نشان می دهد که همکاری «زمینی» برقرار شده است.

به گزارش سایت «تیک» این روزنامه به مذاکرات ایران با گروه 1+5 اشاره کرد و نوشت:برنامه هسته ای ایران به طور بی سابقه ای به پایان کار خود نزدیک شده است.

در حال حاضر، ایران با محدود ساختن برنامه هسته ای خود در ازای لغو بخشی از تحریم های اعمالی علیه خود موافقت کرده است. کاخ سفید با ارسال قطعات یدکی هواپیماهای امریکایی به این کشور، بخشی از تحریم های تجاری اعمالی علیه این کشور را لغو کرده و از این طریق، برای احیای هواپیمایی داخلی کشور شانسی فراهم کرد.

اکنون، طرفین باید به توافق نهائی دست یابند که می بایست برای ایران، امکان غنی سازی اورانیوم تا سطح امن 5 درصد را فراهم کند. در طول سال های متمادی تهران تصریح می کرد که برنامه هسته ای اش فقط ماهیت صلح آمیز دارد، اما امریکا و کشورهای اروپا سوء ظن داشتند که این کشور به دنبال ساخت سلاح هسته ای است.

در این میان، احتمال دارد که لغو تحریم های اعمالی علیه ایران که یکی از تولید کنندگان بزرگ نفت و گاز در جهان به شمار می آید، باعث تغییر توازن قدرت در خاورمیانه و کاهش وابستگی کشورهای اروپایی به منابع انرژی زای روسیه شود.

بزرگترین خطای حفاظتی در مورد دانشمندان هسته‌ای

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌های دینی گفت: ایران قدرت نظامی بر‌تر منطقه است، امروز کشورمان به جایی رسیده که اجازه نمی‌دهد قدرت‌های بزرگ دنیا مشیت خود را بر ایران تحمیل کنند و امکان ندارد بتوانند.

علی یونسی در مصاحبه با فارس به ارائه توضیحاتی پیرامون علت سکوت وزارت اطلاعات دولت خاتمی درباره استعلام احمدی‌نژاد در گذری به سال‌های دوم خرداد،‌ برخورد اصلاح‌طلبان تندرو علیه هاشمی را اشتباه عنوان ‌کرد.

وی در مورد ترور دانشمندان هسته ای گفت:در مورد دانشمندان هسته‌ای باید بگویم بزرگترین خطا و اشتباه حفاظتی که صورت گرفت این بود که در دولت احمدی‌نژاد این دانشمندان را به مردم معرفی کردند، در حالی که تا آن موقع کسی این افراد را نمی‌شناخت. من دانشمندی را می شناسم که آن زمان به راحتی با ماشین خود از منزل به محل کار می‌آمد و هیچ‌کس هم خبر نداشت، اما آقای احمدی‌نژاد به خاطر تقدیر و تشویق ، او را در تلویزیون آورد و همه مردم او را شناختند و از فردای آن روز این فرد مجبور شد برای حفظ جان خود در منزل پنهان شود. بنابراین ما ده‌ها نفر را به دست خودمان در معرض تهدید قرار دادیم و خودمان حاصل زحمات سه دهه گذشته که محصول انقلاب بود در معرض تهدید دشمنان قرار دادیم .

یونسی در باره فتنه 88 نیز اظهار کرد: در فتنه ۸۸ همه آسیب دیدند و بیش از هر کس به جمهوری اسلامی، رهبری، ولایت فقیه و به امام(ره)، مردم، جناح‌های سیاسی ضربه وارد شد، اما در همین جا می‌شد به گونه‌ای عمل کرد که این اتفاقات نیفتد.

واکنش مرعشی به استفعای هاشمی

سخنگوی سابق حزب کارگزاران با بیان اینکه با استعفای محمد هاشمی در کارگزاران مشکلی به وجود نمی‌آید، گفت: تغییرات پیش آمده در حزب کارگزاران با تائید محمد هاشمی بوده است.

به گزارش مثلث آنلاین، حسین مرعشی سخنگوی سابق حزب کارگزاران در پاسخ به سؤالی درباره استعفای محمد هاشمی از حزب کارگزاران، گفت: دلیل را خودشان پاسخ دهند، من که استفعا نکردم ایشان که استعفا دادند باید پاسخ دهند. من هنوز ایشان را ندیدم؛ ببینم می‌پرسم که چرا استعفا داده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با استعفای محمد هاشمی مشکلی در روند فعالیت حزب کارگزاران پیش نمی‌آید؟ افزود: تا الان از استعفای هیچ کسی در هیچ سطحی مشکلی برای جهان اسلام پیش نیامده است.

عضو سابق حزب کارگزاران در پاسخ به سؤالی دیگری درباره اینکه محمد هاشمی گفته با ترکیب جدید شورای مرکزی اقدام به استعفا کرده است، تصریح کرد: قرار نیست در یک حزب همه باهم همفکر باشند چرا که حزب جایگاه جمعی است. البته بالاخره ممکن است یک فرد، معدل یک حزب را قبول نداشته باشد و نتواند با یک مجموعه کار کند.

احزاب در شرف تاسیس اصلاح‌طلبان

اصلاح‌طلبان درصددند دو حزب جدید با نام‌های «اتحاد ملت ایران اسلامی» و «جوانان اصلاح‌طلب ایران اسلامی» راه‌اندازی کنند.

پس از جدی شدن فعالیت تشکل در شرف تاسیس، «ندا» خبرها حکایت از تلاش اصلاح‌طلبان برای راه‌اندازی دو حزب دیگر با نام‌های «اتحاد ملت ایران اسلامی» و «جوانان اصلاح طلب ایران اسلامی» دارد.

برپایه این خبر یک منبع آگاه نزدیک به اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با فارس ضمن تائید مطلب مذکور اظهار داشت:‌ اتحاد ملت ایران نام جدید یکی از احزاب اصلاح‌ طلبان است که می‌خواهد جایگزین حزب منحله مشارکت شود.

وی تصریح کرد: قرار است افراد کمتر شناخته شده حزب منحله مشارکت در صورت صدور مجوز از سوی وزارت کشور مدیریت «اتحاد ملت ایران» را عهده دار شوند.

این منبع مطلع همچنین درباره حزب در شرف گرفتن مجوز «جوانان اصلاح طلب ایران اسلامی» نیز گفت: این حزب نیز قرار است از سوی جوانانی که از خدمت در دیگر احزاب اصلاح‌طلبی خسته‌ شده‌اند یعنی به نوعی دیگر تمایلی ندارند پیاده نظام احزاب قبلی باشند اداره شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها