افزایش بارندگی تا ۲۰درصد

بهترین زمانها برای باروری ابرها

رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها مستقر در استان یزد از آغاز اجرای پروژه باروری ابرها در 12 استان کشور از آبان ماه امسال خبر داد.
کد خبر: ۷۲۷۱۲۴
ابرها در 12 استان بارور می شود

محمد مهدی جوادیان زاده روز یکشنبه به ایرنا گفت: این پروژه از 20 آبان ماه آغاز می شود و تا تیر ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

وی افزود: باروری ابرها در استان های یزد، کرمان، فارس، اصفهان، کهگیلویه وبویر احمد، چهارمحال وبختیاری و آذربایجان شرقی و غربی از آبان امسال تا اردیبهشت سال آینده و در استانهای گیلان، مازندران و گلستان نیز از اردیبهشت سال آینده تا تیر ماه همان سال اجرا می شود.

جوادیان با بیان اینکه طی این مدت 70 سورتی پرواز بر فراز ابرها انجام می شود که هزینه هر پرواز یک میلیارد و 100 میلیون ریال برآورده شده علت هزینه بر بودن این پروازها را کرایه هواپیما، سوخت مصرفی و خرید مواد شلیک شده به سوی ابرها عنوان کرد.

وی تعداد هواپیمای ویژه باروری ابرها را دو فروند ذکر کرد که هر دو مجهز به تجهیزات باروری ابرها بوده و تنها هواپیماهای موجود در کشور برای این عملیات هستند.

رییس مرکز ملی باروری ابرها تصریح کرد: تا چهار سال آینده ازطریق هماهنگی با وزارت نیرو سه فروند هواپیمای دیگر به این مجموعه اضافه خواهد شد.

وی یادآور شد: باروری ابرها بین 10 تا 15 درصد در افزایش بارندگی موثر بوده و این رقم طی 10 سال گذشته به همین میزان بوده است.

این مسوول گفت: نباید این رقم را اندک دانست زیرا همین میزان بارش در مناطق کوهستانی و کویری بسیار موثر است.

وی زمان تاثیر مواد باروری را 20 دقیقه تا 1.5 ساعت پس از زمان تزریق مواد و دامنه آن را در صورتی که شلیک ها به صورت تصادفی انجام شود تا 200 کیلومتر از محل تزریق مواد باروری اعلام کرد.

وی گفت: ارتفاع، گستردگی، تراکم، رطوبت، درجه حرارت و میزان آب موجود در ابر و مناسب بودن سمت و سرعت حرکت آن از شرایط لازم برای باروری ابرهاست.

جوادیان با بیان اینکه عملیات باروری ابرها در 42 کشور اجرا می شود سابقه این عملیات در برخی کشورها را 40 ساله اعلام کرد و افزود: نخستین پرواز باروری ابرها حدود 70 سال قبل انجام شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها