معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: برنج فرآوری شده ای تحت عناوینی مانند 'برنج ماکارونی' و 'شبه برنج' یا هر عنوان دیگری از سازمان غذا و دارو مجوزی دریافت نکرده است.
کد خبر: ۷۲۶۴۴۹
برنج ماکارونی و شبه برنج ، مجوز بهداشت ندارد !

اخیرا برخی رسانه ها خبر از ورود دستگاهی چینی به بازار ایران را داده بودند که برنج های خرد شده پس از ورود به این دستگاه به خمیر تبدیل شده و این خمیر نیز به نوعی قالب بندی یا در واقع 'رنده ' و تبدیل برنج های خرد شده به برنج های 'قد بلند' می شوند که به 'شبه برنج' یا 'برنج ماکارونی' معروفند.

دکتر سهیل اسکندری افزود: اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو هیچ گونه مجوزی در مورد این محصول (برنج مصنوعی دانه بلند ) صادر نکرده و و اصلادر خواستی هم در این زمینه نداشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: فقط چند سال قبل فردی برای امکان سنجی تولید این محصول مراجعه کرد که پس از تحقیقات به دلیل سرمایه زیاد و اینکه توجیه اقتصادی هم نداشت منصرف شد.

این مسئول تصریح کرد: نظارت بر چگونگی ورود این دستگا ه ها برعهده سایر وزارتخانه ها ا ست اما نظارت بر محصولی که این دستگاه ها تولید می کنند از نظر اینکه سلامت مردم را تهدید نکند، برعهده وزارت بهداشت است.

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: این سازمان در زمینه برنج چه ایرانی و چه خارجی برنامه های خوبی را اجرا کرده است بطورمثال در زمینه برنج وارداتی از اول فروردین ماه امسال اجرای طرح ردیابی و کد گذاری برنج از کشور مبدا با توجه به انجام ثبت منبع و محصول الزامی شده است.

اسکندری تاکید کرد: به محموله های فاقد برچسب گذاری مناسب شامل کد واحد بسته بندی کننده ثبت منبع شده، محصول ثبت شده، کشور مبداء ، وارد کننده ،نوع برنج، سری ساخت، تاریخ تولید و انقضا، اجازه ورود به کشور داده نخواهند شد.

وی اضافه کرد: همچنین از اول فروردین ماه امسال علاو ه بر بازرسی و انجام آزمون های کنترل سلامت و کیفیت بر روی هر محموله وارداتی، این محموله ها مشمول ثبت منبع و محصول شدند و فقط به محموله هایی اجازه ورود به کشور داده می شود که محصول خود را از مزارعی درکشور مبدا تامین کنند که حداقل آلاینده ها در خاک آن مناطق وجود داشته باشد و در واحدهای فراوری و بسته بندی مناسب از نظر بهداشتی تولید شوند.

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: در باره برنج داخل کشور نیز به منظور امکان ردیابی در سطح عرضه، واحدهای بسته بندی برنج در داخل کشور نیز از ابتدای مهرماه جاری مشمول اخذ پروانه ساخت یا شناسه نظارت کارگاهی شده و مقرر شده واحدهای بسته بندی برنج حداکثر تا آن تاریخ نسبت به تامین شرایط لازم بهداشتی و اخذ پروانه ساخت یا شناسه نظارت کارگاهی اقدام کرده و شماره پروانه تولید و الزامات برچسب گذاری را مطابق ضوابط سازمان غذا و دارو روی بسته بندی درج کنند. ( ایرنا )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها