رییس جمهوری با بیان این که روستاهای مرزی در برابر دشمن بازدارندگی دارند و به نوعی هم مرزبان هستند و هم مرزدار، خواستار توجه و توسعه ویژه این روستاها شد.
کد خبر: ۷۲۴۷۵۸
روستای فردو نمادی از فناوری صلح آمیز هسته ای ایران است

حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» امروز (دوشنبه) در نخستین همایش ملی روز روستا با تبریک عید قربان و عید سعید غدیر خم اظهارداشت: منظر زیبای آن روز پرشکوه، سرنوشت ساز برای تاریخ اسلام را مشاهده می کنیم، همه روزهای پر خیر و برکت برای همه مسلمانان و به ویژه ایرانیان عزیز ما سعید و مبارک باشد.

وی، حضور در جمع روستاییان را موجب افتخار دانست و افزود: وقتی صحبت از روستا می شود، ممکن است از دید غیر روستایی، اقتصاد و تولید و کشاورزی به ذهن آید اما برای فردی که خود روستایی است، روستا مفهوم فرهنگی دارد، قبل از آن که مفهوم اقتصادی داشته باشد.

رییس جمهوری ادامه داد: روستا یعنی پاکی، صفا، صداقت،جمعی که باهم تعامل و همزیستی مسالمت آمیز، برادرانه و مهربانانه دارند، روستا یعنی مکانی که غل وغش در آن جا وجود ندارد.

روحانی خاطرنشان کرد: روستا یعنی وفای به عهد و ادای امانت، روستا یعنی ایمان سرشار به خداوند و پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام، روستا یعنی جایگاهی که انسان مسیر تلاش، کار و فداکاری را به خوبی مشاهده می کند.

وی با بیان این که بسیاری از بزرگان، شعرا، فلاسفه، عالمان، مراجع تقلید، بزرگان سیاسی در مشروطه و انقلاب اسلامی روستایی، بوده اند، اظهار داشت: روستا تنها ذخیره برای بخش کشاورزی یا مواد غذایی یا امثال آنها نیست، در روستا ذخایر بزرگ فرهنگی، میراث فرهنگی، آداب و سنن قوی اسلامی و ایرانی نهفته است.

رییس قوه مجریه افزود: روستا را در انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس دیدیم و امروز هم باید در توسعه و کار و تلاش ببینیم؛ آن روزهای اول نهضت اسلامی در 15 خرداد، اوج شکوه حضور و فداکاری مردم در 15 خرداد درباقر آباد ورامین بود.

روحانی ادامه داد: درست است که تهران، قم و سپس مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز و دیگر شهرهای بزرگ و حوزه های علمیه، دانشگاه ها و بازار، مراکز انقلاب و حرکت بودند اما روستاییان عزیز در بسیاری از استان ها پیشتاز این حرکت بودند.

وی یادآور شد: در 15 خرداد سال 42 هم نمونه بلند و بارز آن، حرکت کفن پوش روستاییان عزیز بود؛ در دفاع مقدس هشت ساله نیز همه ایران فداکاری و ایستادگی کرد اما روستاییان و عشایر نقش برجسته ای داشتند.

روستای فردو نمادی از فناوری صلح آمیز هسته ای ایران است

رییس جمهوری تصریح کرد: روستای فردو که امروز نمادی از فناوری صلح آمیز هسته ای ما است و البته نامش در همه اسناد و مدارک تاریخی و بین المللی امروز تحت عناوین مختلف ثبت شده است، روستایی با جمعیت حدود هزار نفر که بیش از 100 شهید تقدیم کرده است.

روحانی افزود: مجموعه این دهستان با جمعیتی حدود دو هزار نفر همیشه 500 نفر رزمنده در جبهه داشتند و روستاهای دیگر هم این گونه بودند، روستا در انقلاب و دفاع مقدس و در مرزداری و مرزبانی کشور نقش داشتند.

وی به معاونت توسعه روستایی معاون اول رییس جمهوری توصیه کرد برای روستاهای مرزی کشور اقدامات ویژه ای انجام دهد.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: روستاهای مرزی علاوه بر توسعه روستایی، حافظ مرزهای این سرزمین هستند، من نمی خواهم به دفاع مقدس برگردم، در آن دوران هم روستاها و بخش هایی که مقاومت و ایستادگی بیشتر داشتند، دشمن را از تحرک به خوبی بازداشتند، آنها مرزبان و مرزدار هستند و به تعبیر اسلامی «مرابط» هستند.

روحانی تصریح کرد: مرابط کسی است که از مرزها حراست می کند و در روایات ما آمده است که مرابط ثواب مجاهدان در راه خدا را دارد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به اهمیت گردشگری در روستا پرداخت و گفت: روستا استعداد فراوانی در بخش گردشگری دارد، چون ذهن ما متمرکز در کشاورزی است و روستا را فقط در بخش کشاورزی می بینیم، بقیه بخش ها را کمتر مورد توجه قرار می دهیم.

روحانی تاکید کرد: روستا اگر روستا بماند و تبدیل به شهر نکنیم و تسهیلات لازم باید برای مردم در کنار روستا ایجاد کنیم، اما معماری روستایی باید معماری روستایی بماند، اگر این معماری از بین برود و تبدیل کنید به (می خواستم بگویم که به کاریکارتور شهر، می ترسم توهین شود)نمودی از شهر تمام جاذبه توریستی آن جا را از بین برده اید.

وی تصریح کرد: ما باید مردم داخل و خارج از کشور را تشویق کنیم برای این که از روستاهای کشور ما که دنیایی از زیبایی ها معنوی در روستاهای ما است، لباس پوشیدن ما، حجاب زنان، نحوه ارتباطات اجتماعی آنها، محل تجمع آنها، امامزاده ای که گاهی در کنار روستا هست، مسجد و حسینیه ای که وجود دارد، مراسمی که در عروسی یا خدای ناکرده در عزا دارند، سنن و آداب بسیار زیبایی است.

رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: این که می گویم توریست و گردشگر منظورم این نیست که حتما از خارج بیایند، از داخل کشور ، بسیاری از جوانان شهری از آداب و رسوم و سننی که در بخش ها و استان های مختلف کشور مخصوصا در روستاها هست، یا بی اطلاعند یا کم اطلاعند، معمولا در کتاب های درسی هم نمی آید، شاید فرصت این هم نباشد که به این آداب و رسوم اشاره شود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها