پایانی بر ۱۰ سال انتظار مردم لرستان

«ایوشان» به بهره برداری رسید + عکس

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: سد شیرین دره واقع در شهرستان مانه و سملقان فقط 25 میلیون مترمکعب آب قابل استفاده دارد.
کد خبر: ۷۲۳۸۳۵
سد شیرین دره فقط 25میلیون مترمکعب آب دارد

کاظم طاهریان گفت: در سال آبی منتهی به مهر 93 و در مقایسه با 10 سال گذشته، حجم آب مخازن سد شیرین دره 21 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان این که کمترین کاهش حجم آب مخازن سدهای استان مربوط به سد شیرین دره است، افزود: چنانچه مصرف آب و کاهش بارندگی با همین روند ادامه یابد با توجه به تامین آب آشامیدنی شهر بجنورد از این سد، این سد سال آینده حجم آب مطلوب نخواهد داشت.

سد شیرین دره در 65 کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد بر روی رودخانه «شیرین دره» یکی از سرشاخه های رود اترک ساخته شده است.

این سد با اهداف مهار سیلاب ها، تامین سالانه 20 میلیون مترمکعب آب آشامیدنی مورد نیاز برای شهر بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، پنج میلیون متر مکعب آب مورد نیاز صنایع و همچنین تامین آب لازم برای بهبود و توسعه شش هزار و 300 هکتار زمین های کشاورزی پایین دست ساخته شد.

سد شیرین دره توان تنظیم سالانه 65 میلیون و 800 هزار متر مکعب آب دارد و بزرگترین سد استان خراسان شمالی محسوب می شود.

طاهریان در خصوص کاهش بارندگی در این استان در سال آبی 93 - 92، گفت: در این سال آبی که منتهی به مهرماه 93 می شود، متوسط بارش ثبت شده در ایستگاه های اندازه گیری این شرکت 207 میلیمتر بوده است که این رقم در مقایسه با دوره دراز مدت 10ساله، 21 درصد کاهش را نشان می دهد.

وی با اشاره به آغاز سال آبی جدید و منابع آب موجود، افزود: کشاورزان و بهره برداران برنامه ها الگوی کشت و آبیاری زمین های کشاورزی را با توجه به شرایط و منابع آب موجود تنظیم کنند تا دچار مشکل نشوند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای خراسان شمالی تنها راه سازگاری و مدیریت شرایط کنونی را استفاده بهینه از آب برشمرد و افزود: توجه به چشم انداز استفاده از روشهای مدرن آبیاری در سالهای آینده نیز برای کشاورزان ضروری است.

به گفته طاهریان، شش سد ساخته شده در این استان توان ذخیره 249 میلیون متر مکعب آب را دارند و 20 هزار و 670 هکتار زمین کشاورزی و باغ زیر پوشش شبکه های آبیاری این سدها است.

وی افزود: سدهای این استان در آغاز سال آبی جدید شرایط بی سابقه ای را تجربه می کنند و کمترین حجم ممکن را از زمان بهره برداری تاکنون دارند.

طاهریان گفت: در سال آبی منتهی به مهرماه 93 حجم آب مخازن سدهای استان در مقایسه با دوره دراز مدت 10 ساله، از 21 تا 100 درصد و به طور متوسط 35 درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: بیشترین کاهش حجم آب ذخایر سدهای استان در مقایسه با دوره 10 ساله مربوط به سد چری و اسفراین به ترتیب به میزان 100 و 77 درصد است و ذخایر سد شیروان نیز 37 درصد کاهش یافته است.

استان خراسان شمالی واقع در شمال شرق کشور در سال زراعی 93-92 جزو سه استان نخست کم بارش در کشور اعلام شده است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها