جام جم آنلاین تحلیل می کند

اوباما؛ یک اعتراف و چند سوال

شاید برای باراک اوباما اذعان به اینکه دستگاه جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا در درک و برآورد خطر القاعده اشتباه کرده است، آسان باشد، اما صرف این اعتراف نمی تواند چیزی از رنج های تحمیلی چند ساله به ملت های منطقه را در جریان حمایت غرب و همپیمانان آن از تروریست ها در منطقه بکاهد یا دلیل بر حسن نیت آمریکا و توجیه مداخله آن کشور در سوریه باشد.
کد خبر: ۷۲۲۷۹۹
اوباما؛ یک اعتراف و چند سوال

به گزارش جام جم آنلاین، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری CBS آمریکا اذعان کرد، دولتش در برآورد میزان خطر گروه تروریستی داعش اشتباه کرده و انتظار نداشته است که ناامنی در سوریه منجر به پیدایش گروه های تندرو مثل داعش شود.

اوباما روز یکشنبه در این مصاحبه تلویزیونی اعتراف کرد، افراد مسلحی را که آمریکا و نیروهای عراقی از عراق بیرون رانده بودند در سوریه تجمع کردند و داعش را تشکیل دادند.

وی افزود: جیمز کلپر رییس دستگاه اطلاعاتی آمریکا اعتراف کرد، نتوانسته آنچه در سوریه جریان دارد را برآورد کند و واشنگتن نیز در ارزیابی نیروهای آموزش دیده ارتش عراق در تقابل با گروه های مسلح اشتباه کرد.

اوباما افزود: مسوولان تبلیغاتی داعش در کاربرد ابزارهای ارتباط جمعی «بسیار ماهر» شدند و توانستند به یارگیری جدید از اروپا، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و کشورهای اسلامی بپردازند.

اولین سوال این است که آیا آمریکا و به شکل خاص سازمان جاسوسی آن به تازگی فهمیده است که افراد مسلح حاضر در سوریه تروریست های خطرناکی بوده اند که نادیده گرفته شده اند یا اینکه آمریکا از زبان رییس جمهور خود ترجیح می دهد که در این مقطع از خطر تروریست های سوریه رونمایی کند؟ یا به عبارت دیگر آیا آمریکایی ها ترجیحشان بر این بود که تهدید تروریست ها را تا اطلاع ثانوی نبینند و اکنون که بهانه ای برای مداخله در سوریه می خواهند، یکباره کشف و شهودی بی سابقه در آنها رخ داده و به درجه تهدید تروریست های سوری برای صلح و امنیت جهانی پی برده اند؟

سوال اصلی این است که چرا آمریکا درست زمانی که به بهانه ای برای دخالت در سوریه و تخریب زیرساخت های آن نیاز دارد، یکباره چشم بصیرت می گشاید و خطر تروریسمی را در سوریه درک می کند که سه سال تمام از سلاح های مختلف آمریکایی استفاده می کرده و می کند و دلارهای نفتی کشورهای عربی همپیمان آمریکا در منطقه به سوی آن گسیل شده است؟

بشار اسد رییس جمهور سوریه سه سال پیش در مصاحبه ای تلویزیونی هشدار داد که تروریست های حاضر در سوریه از ملیت های اروپایی و آمریکایی هستند و روزی به سوی کشورهای خود بازخواهند گشت و تهدیدی برای خود غرب خواهند شد. سه سال از آن زمان گذشت و پیش بینی اسد در مقابل دیدگان میلیاردها انسان محقق شد؛ انسان هایی که شاهد قتل خبرنگاران آمریکایی و انگلیسی با خنجر تروریست هایی بودند که «به روانی با لهجه لندنی سخن می گویند».

اگر حتی فرض را بر این بگذاریم که آمریکایی ها درباره عدم برآورد صحیح قبلی از میزان خطر تروریست های سوریه صداقت دارند، مساله فقط این نیست که آمریکا درباره درک خطر تروریست ها در سوریه اشتباه کرده باشد؛ نه، مساله مهمتر این است که آمریکا خود پیشتاز تسلیح تروریست هایی بود که گمان می کرد انقلابی هستند یا دستکم به سودش بود که آنها را انقلابی ببیند نه تروریست.

سوال اصلی این است که چرا آمریکا درست زمانی که به بهانه ای برای دخالت در سوریه و تخریب زیرساخت های آن نیاز دارد، یکباره چشم بصیرت می گشاید و خطر تروریسمی را در سوریه درک می کند که سه سال تمام از سلاح های مختلف آمریکایی استفاده می کرده و می کند و دلارهای نفتی کشورهای عربی همپیمان آمریکا در منطقه به سوی آن گسیل شده است؟

آیا اعتراف اوباما برای سرپوش گذاشتن به خون ده ها هزار انسان بیگناهی که قربانی خشونت لجام گسیخته تروریست ها و غفلت یا تغافل غربی های مدعی حقوق بشر به وی‍ژه آمریکایی ها شدند، کافی است؟

ایران و روسیه بارها به غرب درباره این خطر هشدار داده بودند. چرا رییس جمهور آمریکا و سران غربی، زودتر از این در این باره به فکر نیفتادند و هشدارها را نشنیده گرفتند؟ وانگهی، اگر اوباما مدعی است که خطر تروریست های سوریه را درک کرده است، آیا گوش شنوایی برای سایر هشدارها درباره تهدیدهای موجود منطقه دارد؟ آیا زمان آن نرسیده است که آمریکا چشم و گوش خود را به سایر تهدیدهای نادیده و ناشنیده در خاورمیانه مانند تسلیحات هسته ای رژیم صهیونیستی، رقابت های مخرب تسلیحاتی و ریشه های تروریسم یعنی بسترهای فکری پرورش تروریسم مانند مراکز آموزش های تکفیری در کشورهای همپیمان خود باز کند؟

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها