وزیر نفت در مورد وضعیت پرونده گازی ایران و ترکیه گفت: در فروش گاز به ترکیه تخلفی نکرده‌ایم و پرونده در دست بررسی است که ترک‌ها خواهان تغییر فرمول قیمت‌گذاری و کاهش قیمت هستند.
کد خبر: ۷۲۲۵۲۲
فروش نفت جلوتر از برنامه‌ است

بیژن نامدار زنگنه صبح امروز در جلسه صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران به سؤال خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر نفت در مورد جزئیات تفاهم نفتی با روس‌ها خاطرنشان کرد: هدف این است که همکاری‌ اقتصادی، فنی و تجاری را با روس‌ها توسعه بدهیم که این مسئله فقط مربوط به بخش نفت نیست، بلکه در بخش‌های مختلف تعریف شده تا هم روس‌ها بخشی از نیازهای کالایی خودشان را از ایران تأمین کنند هم ما امیدواریم پروژه‌های مشترکی را با شرکت‌های روسی انجام دهیم.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد آخرین وضعیت پرونده گازی ایران با ترکیه و اینکه به نظر می‌رسد حرف ترک‌ها پیش است، گفت: این گونه نیست یک داوری انجام شده و به مرحله شُور رفته است که در اینجا دو بحث مطرح است، یکی اینکه ترک‌ها تقاضای کاهش قیمت کرده‌اند و ادعا می‌کنند ایران به تعهداتش عمل نکرده و دیگر آنکه درخواست تغییر فرمول قیمت را دهند که هر دوی اینها جای بحث دارد و ما به همراه وکیل خود از موضوع دفاع کرده و شواهد و قراینی که اثبات می‌کند تخلفی نداریم، ارائه کرده‌ایم.

زنگنه با تأکید بر اینکه در قراردادهای بین کشورها به ویژه قراردادهای طولانی مدت همیشه این بحث‌ها از روز شروع تا روز پایان وجود دارد، تصریح کرد: نباید آن را به شکل تخاصم دید، بلکه این مسئله طبیعی است که دو طرف بر سر قیمت و حجم کار بحث و مذاکره می‌کنند.

وزیر نفت در پاسخ به اینکه میزان درآمدهای نفتی امسال تاکنون چقدر بوده است، گفت: نمی‌توانم رقم را بگویم، ولی از نظر فروش به ارقام مقرر در قانون و حتی بیشتر از آن رسیده‌ایم.

وی در مورد آخرین وضعیت وصول مطالبات دولت از بابک زنجانی خاطرنشان کرد: همکاری‌های خوبی با قوه قضاییه صورت گرفته و تصمیماتی هم گرفته شده است، اما میزان ملک و دارایی‌هایی که این فرد دارد، نسبت به بدهی‌هایش قابل قیاس نیست و بسیار کمتر از بدهی‌اش به دولت است.

بیژن نامدار زنگنه در مورد تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها به این نکته اشاره کرد که با این شرکت‌ها قرار گذاشتیم و امیدواریم به تفاهم برسیم چرا که جلساتی برگزار شده و مجلس هم در لایحه تنظیم مقررات مالی دولت که قانون‌ها دائمی می‌شود، به همین مسئله می‌پردازد.

وی افزود: البته این به این مفهوم نیست که مجلس قیمت‌گذاری کند، بلکه می‌خواهد چارچوب و پایه‌هایی برای قیمت تدوین کند و اگر دوستان شرکت‌های پتروشیمی آمادگی داشته باشند، از جانب ما مشکلی نیست، تا قبل از پایان مهر ماه فرمول‌ها را در آوریم.

وزیر نفت همچنین اعلام کرد که آنهایی که مایل به استفاده از گاز فلر هستند، تا قبل از پایان مهر ماه فراخوانی خواهیم داشت، تا این افراد برای استفاده اقدام کنند.

نامدار زنگنه در مورد خط لوله پاکستان نیز گفت: قرار نبوده تا ایران تأمین‌کننده باشد، بلکه آنها کار را اجرا نکرده‌اند که باید موضوع را با مذاکره حل کنیم.

تغییر وضعیت و درجه‌بندی جایگاه‌های عرضه سوخت موضوع دیگری بود که وزیر نفت به آن اشاره کرد و گفت: اصل این است که قیمتی که به جایگاه‌ها داده می‌شود خوب باشد و بتوانیم بین جایگاه‌ها رقابت ایجاد کنیم یا اگر جایگاه‌ها خوب کار نکردند، تعطیل‌شان کنیم، اما نباید فراموش کرد که این مسائل ممکن است در عرضه سوخت به مصرف‌کننده اختلال ایجاد کند و از آنجایی که کمبود عرضه داریم، این وضعیت برای ما دشوار می‌شود، اما باید به این نکته توجه کرد که جایگاه‌ها وقتی وضعشان درست می‌شود که قیمت‌ها اصلاح شود.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها