رئیس رسانه ملی درباره سازمان دوم رسانه گفت: این تعبیری است که ما درباره شبکه های استانی داریم، 60 شبکه رادیویی و تلویزیونی تبدیل به سازمان بسیار گسترده‌ای شده‌اند و اگر امکانات مناسب فراهم شود این سازمان دوم مورد بی بدیلی در سطح جهان است که می تواند تولیدات تاثیرگذار داشته باشد.
کد خبر: ۷۲۲۳۲۸
سازمان دوم، رسانه بی بدیل در سطح جهان است

به گزارش واحد مرکزی خبر ، عزت الله ضرغامی در حاشیه همایش نقش رادیو در دفاع مقدس افزود: شبکه های استانی قبلا خیلی محدود بودند ولی امروز همه شبکه های استانی 24 ساعته است و روی ماهواره قرار دارند.

وی اظهار کرد: هرچند نگاه آن‌ها به لحاظ فرهنگی هنری موسیقی، زبان و آداب و رسوم بومی است ولی نگاهشان نگاه کاملا ملی است بنابراین این 60 شبکه رادیویی و تلویزیونی تبدیل به سازمان بسیار گسترده‌ای شده‌اند.

ضرغامی گفت: اگر امروز همه شبکه‌های ملی قطع شود سازمان دوم با 60 شبکه پرقدرت با امکانات و سرمایه گذاری و نیروی آموزش دیده می‌تواند یک سازمان بزرگ صوتی تصویری را اداره کند.

وی ادامه داد: به همین دلیل ما برای شبکه های استانی یک هویت دیگر قائل شده ایم و سرمایه گذاری جدی روی آن کرده ایم و این سرمایه گذاری و سیاست گذاری به خصوص در زمینه تولیدات انیمیشن، کارهای نمایشی تک قسمتی، موسیقی و مستند ادامه دارد.

ضرغامی گفت: این شبکه‌ها با توجه به مزیت‌های نسبی رشد زیادی کرده اند ولی کمبود اعتبارات باعث شده است که مقدار تولیدات آن‌ها مدیریت بشود و اگر امکانات مناسب فراهم شود این سازمان دوم مورد بی بدیلی در سطح جهان است که می تواند تولیدات تاثیرگذار داشته باشد.

وی افزود: پیش‌بینی من این است شبکه سحر که به شش زبان خارجی مخاطبان زیادی داشت و امکان استقلال این شبکه باتوجه به استودیوهای جدیدی و سرمایه گذاری های انجام شده فراهم شده است شاهد افتتاح شبکه مستقل آذری زبان و شبکه مستقل کردی باشد و دو شبکه 24 ساعته تاثیرگذار خواهیم داشت که در کنار شبکه‌های برون مرزی ما می‌تواند بخش زیادی از مخاطبین در منطقه حتی داخل را تحت پوشش قرار دهیم.

رئیس رسانه ملی گفت: باتوجه به اینکه کار فنی جلو رفته و حوزه برون مرزی نیز زمینه آن را فراهم کرده است احتمال می‌دهم که بتوانیم پخش آزمایشی را در یکی دو ماه آینده انجام دهیم.

نقش هدایت کننده رادیو در جنگ

قش رادیو را در دوران دفاع مقدس مهم و تاثیر گذار دانست و گفت : رادیو در جنگ نقش هدایت کننده و اداره کننده داشت و این نقش همچنان ادامه دارد و در رادیو نهادینه شده است.

با بیان اینکه رادیو در بین بخش های مختلف و همه رسانه‌ها نقش فراگیر و تأثیرگذاری دارد و با تاکید بر ضرورت ایجاد مجموعه‌ای در رادیو برای ثبت و ضبط تجربیات دفاع مقدس و مطالعه و برنامه‌ریزی در این باره افزود: یکی از مشکلات طبیعی ما در سازمان به علت گستردگی تولیدات، استفاده صحیح از داشته‌هاست.

ضرغامی ادامه داد: چند سال است که این تز را در سازمان مطرح کرده‌ام که داشته‌ها در سازمان بسیار مهم است و یکی از آن‌ها آرشیو غنی است و مقام معظم رهبری نیز بارها فرموده‌اند که آرشیو شما یک گنجه است.

وی گفت: بنابراین شبکه های تخصصی که اخیراً در سیما راه افتاده اند مبتنی بر تأمین و آرشیو و مدیریت داشته هاست و اینطور نیست که هر شبکه ای همه چیزش تولیدی و جدید باشد.

ضرغامی با بیان اینکه در حوزه دفاع مقدس دریای بی نهایتی از این تولیدات وجود دارد افزود: دراین سال‌ها دسته بندی، موضوع و عنوان بندی دیجیتالی آن‌ها انجام شده است.

ایجاد آرشیو دیجیتال

رئیس رسانه ملی با اشاره به عزم جدی رسانه ملی در ایجاد آرشیو دیجیتال و ابراز تاسف از نیمه کاره ماندن ساختمان آرشیو دیجیتال به علت کمبود بودجه گفت: با راه‌اندازی این سامانه و به کمک فیبر نوری قابلیت بهره‌گیری آنلاین از آرشیو برای کاربران فراهم می‌شود.

وی افزود: متأسفانه اهمیت صوت و تصویر در کشور روشن نیست و برای کتاب، کتابخانه ملی با تشکیلات مناسب و متصل به رئیس جمهور و همچنین اعتبارات فوق العاده و بودجه عمرانی ردیف می شود که نشان از اهمیت کتاب است ولی این موضوع برای صوت و تصویر که همه آن‌ها از اسناد انقلاب است قابل مقایسه نیست؛ ما هنوز نتوانسته ایم اعتبار آرشیو دیجیتال را به صورت کامل بگیریم و این ساختمان را تکمیل تا با استفاده از دیجیتالی کردن آرشیو، دسترسی ها و مدیریت داشته ها بیشتر بشود.

ضرغامی آموزش را موضوع مهم برای بهره‌برداری از آرشیو دانست و گفت: ما باید در مجموعه هایمان آموزش درست بدهیم تا تهیه کنندگان‌مان به داشته هایشان مسلط بشوند، زیرا خیلی وقتها یک نوار آرشیوی، یک متن و مصاحبه یک رزمنده ممکن است سوژه های بسیار زیادی را به ذهن تهیه کننده بیاورد که بهترین تولیدات از آن ساخته بشود.

فرهنگ مقاومت جهانی شده است

رئیس رسانه ملی در ادامه با بیان اینکه امروز فرهنگ مقاومت فرهنگ جهانی شده است و ریشه در دفاع مقدس دارد افزود: در این بین رادیو هم نقش محوری دارد و هر قدر به این مزیت نسبی بیشتر توجه کنیم بیشتر بهره می بریم.

وی گفت: یکی از توجه‌ها در افق رسانه این بوده است که مزیت های نسبی خودمان را در مقایسه با رقبا فراموش نکنیم زیرا رقبا هر چقدر سرمایه گذاری کنند به نسبت ما درباره جامعه ایرانی خیلی عقب تر هستند و تأثیرگذاری آن‌ها محدودتر و ناپایدارتر است.

ضرغامی افزود: اگر مزیت‌های نسبی را درست بشناسیم و درست روی آن‌ها تمرکز کنیم همیشه برنده‌ایم؛ در رادیو اهمیت مقاومت جزء مزیت‌های نسبی ماست و هر قدر روی آن سرمایه گذاری کنیم بهره‌اش را روی تأثیرگذاری مخاطب می بریم.

رئیس رسانه ملی در ادامه درباره توجه صدا و سیما به وضعیت درمانی هنرمندان گفت: درباره هنرمندان رادیو تلویزیون معمولاً وقتی سازمان مطلع می شود از مشکلات به ویژه مشکلات درمانی، معاون اداری مالی نهایت همکاری را می کند و در مورد آقای مصطفی عبداللهی حتماً پیگیری می کنم که اگر لازم شد مساعدت های بیشتری بشود.

وی همچنین درباره شبکه افق گفت: هنوز تاریخ مشخصی درباره افتتاح شبکه افق در عید غدیر مشخص نشده است ولی با توجه به کنداکتور شبکه افق و لزوم افزایش زمان پخش ان شاء ا... وقتی از تنوع برنامه‌ها و رسیدن به سطحی که مخاطبان افق احساس رضایت کنند و جمع‌بندی بازخوردهای این شبکه را داشته باشیم زمان افتتاح رسمی آن اعلام می‌شود زیرا ما همیشه افتتاح رسمی را زمانی می‌گذاریم که امکان افتتاح قطعی وجود داشته باشد.

هر گونه شبکه رادیو تلویزیونی باید زیرنظر صدا و سیما باشد

ضرغامی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تاسیس شبکه رادیویی هما با محوریت جریان خاص سیاسی گفت: من هم این خبر را در روزنامه ها خوانده ام و این اخبار نمی‌تواند درست باشد چون هر گونه شبکه رادیو تلویزیونی باید زیرنظر صدا و سیما باشد و من از این شبکه اطلاع ندارم و بنابراین این شبکه قطعاً وجود ندارد و اگر بود مطلع می شدم.

رئیس رسانه ملی همچنین درباره تحقق اهداف دوران مدیریتش در صدا و سیما افزود: ان شاء ا... در افق رسانه 39 به بررسی عملکرد 10 سال و نیم خواهیم پرداخت و یک بررسی کاملاً عالمانه مبتنی بر بررسی، نقد، نقاط قوت و راه‌های باقی مانده، تاکتیک‌های به کار گرفته شده و نگاه راهبردی به مسیر طی شده را ارائه خواهیم کرد.

راوی صادق می آید

وی گفت: کتاب «راوی صادق» شامل 222 محور از بهترین اقدامات صدا و سیما در حال آماده سازی است که صرفاً عملکرد سازمان نیست و یک کتاب آموزشی برای همه همکاران در سازمان است چون رسانه ملی بسیار گسترده و پیچیده است و در حوزه‌های فنی، هنری، علمی، فرهنگی رسانه‌ای ابعاد بسیار وسیعی دارد.

رئیس رسانه ملی افزود: در این اثر عملکرد سازمان در طول این 11 سال بر اساس این محورها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دور اول و دوم تدوین شده است که در وهله اول این عملکرد در افق رسانه برای همکاران تشریح می شود، ولی قاعدتاً باید جلسه ای را با حضور خبرنگاران بگذارم و کلیات عملکردم را توضیح بدهم و اگر سؤالاتی باشد پاسخ دهم که بعد از جلسه علمی داخل سازمان این کار را خواهم کرد و جلسه نشان می دهد که نگاه ما به عملکردمان چگونه خواهد بود.

ضرغامی در ادامه گفت: من تاکیدی ندارم که تا تاریخ 16 آبان که به لحاظ تاریخی سالگرد حکم من محسوب می شود حتما شبکه ای را افتتاح کنم زیرا سازمان روال طبیعی‌اش را طی می‌کند، فعالیت های سازمان با قوت انجام می شود و اگر تا آن موقع بعضی از شبکه ها آماده بشود ممکن است آزمایشی افتتاح شود.

مجموعه‌هایی تولیدی در رسانه ملی رقیب صدا و سیما نیستند

رئیس رسانه ملی همچنین در پاسخ به سوالی درباره رقبای رسانه ملی در داخل کشور گفت: رسانه ملی در جایگاهی است که امپراطوری رسانه‌های استکباری رقبای آن هستند.

عزت الله ضرغامی افزود: با توجه به سرمایه گذاری و اقدامات وسیعی که امپراطور رسانه های استکباری انجام داده است ما آن‌ها را به یک صورت رقیب خود می‌دانیم و با آن‌ها مقابله می‌کنیم، هم در خنثی کردن توطئه های آن‌ها و هم در ارتباط درست و مورد اعتماد با مردم خودمان.

رئیس رسانه ملی گفت: مجموعه‌هایی که در رسانه ملی تولید می شود به هیچ عنوان رقیب صدا و سیما محسوب نمی‌شود و می‌توانند تولیدات محدود فرهنگی داشته باشند و مخاطبان خودشان را داشته باشند.

وی افزود: برخی از کارگردانان مطرح مثل آقایان میر باقری و لطیفی که کارهای بزرگی انجام می‌دهند و در زمان اوقات فراغت فرصت هایی محدودی دارند و می‌توانند برای برخی مجموعه‌ها هم تولیداتی داشته باشند هیچ مشکلی ندارد و مکمل فضای تولیدی کشور است.

ضرغامی همچنین درباره حضور و نقش بانوان در رادیو دفاع مقدس گفت: تا جایی که من خودم در رادیو بودم و اطلاعی که از تلویزیون دارم همکاران خانم مثل آقایان بسیار فعال، موثر و مولد بودند.

وی با بیان اینکه خانم‌ها درگویندگی، تدوین، تصویر و نویسندگی حضور داشته‌اند به برنامه سپاه پاسداران اشاره کرد و افزود: خانمی در این برنامه کار تدوین انجام می داد که سنی هم از ایشان گذشته بود و ریل های بزرگ فیلم ها را با چسب و وسایل آن دوره بخوبی انجام می داد و من از ایشان خیلی چیزها آموختم.

آقای ضرغامی گفت: خانم‌ها در حوزه نویسندگی، تهیه‌کنندگی، خبرنگاری و بخش‌های دیگر هم نقش موثری داشتند.

تقدیر از خانم‌ها در همایش رادیو و دفاع مقدس خالی بود

رئیس رسانه ملی با ابراز تعجب از اینکه چرا بیشتر افرادی که در همایش رادیو و دفاع مقدس از آن‌ها تقدیر شد مرد بودند افزود: برای من جای سوال است که چرا جای خانم‌ها در این تقدیر خالی بود.

وی گفت: همه زحمت کشیدند و به ویژه همین خانم سرور پاک نژاد که از دور ایشان را می‌شناسم بسیار زحمت کشیده‌اند و بقیه همکاران هم همین گونه است.

ضرغامی همچنین با ذکر خاطره‌ای از دفاع مقدس افزود: در آن دوره کسانی که در حوزه دفاع مقدس فعال بودند هر کاری که می‌توانستند انجام می‌دادند و اینگونه نبود که جایگاه شغلی کسی موجب انجام ندادن کار دیگری شود و همه مشغول هر کاری که نیاز بود می‌شدند و آن را به نحو احسن انجام می‌دادند.

رئیس رسانه ملی با یادآوری خاطرات خبرنگاری و گزارشگری خود در بوکان از شرایط ویژه دفاع مقدس برای خبرنگاران گفت.

وی ویژگی هم ایثارگران دوران دفاع مقدس را پر کاری، حساسیت و دقت در کارها دانست و گفت: در دوران دفاع مقدس اگر از کسی کار بیشتری ‌خواسته می‌شد با دل و جام می پذیرفت.

رئیس رسانه ملی در بخش دیگری از سخنانش روحیه همدلی، همکاری و پرکاری را از جمله ویژگی های مهم دفاع مقدس بر شمرد.

ضرغامی گفت: همین روحیه فرهنگ دفاع مقدس را تشکیل داد و امیدواریم بتوانیم با ادامه این فرهنگ دنیا را نجات دهیم.

رئیس رسانه ملی همچنین با اشاره به نقش رادیو در شرایط کنونی و مقابله با جنگ نرم دشمن افزود: ‌رادیو مخاطبان فراوانی دارد و در حوزه جنگ نرم و در همه ابعاد آن به ویژه در مقابله با خطرات حوزه فضای مجازی خوب عمل کرده است.

ضرغامی گفت: گزارش‌های تولیدی تخصصی رادیو متنوع و کارشناسان فعال در این حوزه‌ها بسیار خوب و در خور توجه هستند.

وی افزود: رادیو توانمندی بی‌رقیبی در پاکی، سادگی و آگاهی بخشی دارد.

رئیس رسانه ملی تاکید کرد: اکنون نیز رادیو در مقابله با جنگ نرم مسئولیت جدی بر عهده دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها