سخنان کامرون پس از دیدار با روحانی علیه ایران

روابط ایران و انگلیس منجمد شد

آنگونه که در برخی رسانه‌های داخلی تصور می‌شد و برخی صاحبنظران و کارشناسان خارجی و داخلی می‌پنداشتند و از دیدار روحانی و کامرون به عنوان یک دیدار تاریخی نام می‌بردند، سخنان نخست وزیر انگلیس در مجمع عمومی سازمان ملل و تنها چند ساعت پس از دیدار سران دو کشور همه آنچه که در این چند روز گذشته درباره این دیدار تحلیل می‌شد، درست از اب در نیامد.
کد خبر: ۷۲۱۱۹۱
روابط ایران و انگلیس منجمد شد

به گزارش جام جم آنلاین دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در سخنان خود ایران را متهم به حمایت از تروریزم کرد و گفت که ایران باید برنامه هسته‌ای‌اش و رفتار با مردمش را تغییر دهد.

براساس تحلیل برخی سیاسیون قرار بود یخ روابط ایران و انگلیس پس از دیدار سران دو کشور آب شود، اما سخنان کامرون علیه جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل یخ روابط دو کشور را فریز کرد.

«دیوید کامرون» در سخنان خود گفت: ایران باید فرصت داشته باشد تا نشان دهد می تواند بخشی از راه حل منطقه (در مبارزه با داعش) باشد و نه بخشی از مشکل. صبح امروز من با رئیس جمهور روحانی دیدار کردم، ما اختلاف نظرهای شدیدی داریم. ایران از گروه های ترویستی حمایت می‌کند، برنامه هسته‌ای‌اش، رفتارش با مردمش، همه اینها باید تغییر کند.

این سخنان کامرون در حالی گفته می‌شود که ایران در 3 سال گذشته با حمایت از مردم و دولت قانونی سوریه در صف مقدم مقابله با گسترش گروه‌های تروریستی تکفیری قرار گرفته است که حامیان اصلی چنین گروه‌های تروریستی، آمریکا، انگلیس و سران مرتجع کشورهای عربی منطقه هستند.

اکنون هم جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری قدرتمند و تأثیر گذار در منطقه به یاری دولت و مردم عراق رفته و با حمایت‌های فکری و عملیاتی از نفوذ و گسترش تروریست‌های داعش در خاک عراق جلوگیری کرده است، به گونه‌ای که بر اساس گفته سردار حاجی زاده فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران اگر کمک‌های ایران نبود اکنون کردستان عراق به دست نیروهای داعش افتاده بود. سردار حاجی زاده همچنین گفته است که شهر اربیل عراق با حضور سردار سرلشکر قاسم سلیمانی و تنها با 70 نیرو از سقوط نجات پیدا کرد.

کامرون پس از طرح این اتهامات همکاری با ایران را نیز اینگونه مشروط کرد: با این حال رهبران ایران می توانند برای نابودی تهدید داعش کمک کنند. آنها می توانند برای عراقی امن تر و باثبات تر و نیز سوریه ای امن و فراگیر کمک کنند. اگر آنها آماده این کار هستند، ما بایستی از همراهی آنها استقبال کنیم.

وی تصریح کرد «رهبران ایرانی می‌توانند به احیای ثبات بیشتر در عراق و همچنین سوریه کمک کنند، آنها آماده برای این ماموریت هستند و ما نیز از این امر استقبال می‌کنیم.»

کامرون در عین حال به «اختلافات بیشتر» لندن و تهران درخصوص «برنامه هسته‌ای ایران» اشاره کرد.

نخست‌وزیر انگلیس در بخش دیگری از اظهارت خود به موضوع سوریه پرداخت و مدعی شد، پایان حکومت «بشار اسد» در سوریه کلید شکست دادن داعش است.

پس از سخنان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در مجمع عمومی سازمان ملل که علیه ایران بیان شد امروز قرار است رئیس جمهور کشورمان سخنرانی کند که فرصت مناسبی برای پاسخ به اتهاماتی است که سران این دو کشور علیه ایران بیان کردند.

واکنش وزارت خارجه به سخنرانی دیوید کامرون در سازمان ملل

اما سخنان کامرون علیه کشورمان بی پاسخ نماند و سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به زیاده گویی‌های نخست وزیر انگلیس و سخنان دخالت آمیز او گفت: انگلیس عامل بسیاری از مشکلات منطقه است.

افخم در واکنش به سخنان روز گذشته دیوید کامرون اظهار داشت:سخنرانی نخست وزیر انگلیس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان دهنده تداوم دیدگاه خود محورانه دولتی است که سابقه نابسامانی در منطقه ما دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به سخنان روز گذشته دیوید کامرون اظهار داشت:«سخنرانی نخست وزیر انگلیس در مجمع عمومی ملل متحد نشان دهنده تداوم دیدگاه خود محورانه دولتی است که سابقه نابسامانی در منطقه ما دارد و بسیاری از مشکلات این منطقه به دلیل سیاست‌های نادرست آن دولت است.»

وی افزود: «باعث تاسف است که دولتی که با اقدامات و حمایت های خود از تروریست‌ها، منطقه ما و جهان را به شر داعش مبتلا ساخته است به خود اجازه می دهد که در باره کشوری که همواره در مبارزه با این پدیده شوم پیشقدم بوده است، قضاوت نابجا بنماید.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳۴
مخاطب
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
چقد راین دیوید كامرون جون عمه اش به فكر مردم ایران هم هست . رفتار با مردمش . ما خودمون از پس كارای خودمون بر می اییم . جنابعالی اگه راسته میگی بروبه اون عربهای عربستان كه باهاشون فرند هستی بگو كی حق و حقوق زنانش رو رعایت نكنند . هركدوم 50 تا زن میگرن اما حداقل حقی مثل رانندگی براشون قائل نیستند . دیوید كامرون چقدر تو مهربون و دلسوزی مردم دنیا هستی ؟
اا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
چقدر رو دارن این انگلیسی ها. امیدوارم اقای روحانی پاسخ محكمی به این حامی دیرینه تروریسم كه مارو متهم به حمایت از تروریسم میكنه بده.
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
واقعاً روپاه پیر كه میگن درست گفتن ، همه این اختلافات در خاورمیانه و همه جنگ و خونریزی ها و همه این تند روی ها ریشه در تفكر وهابیت دارد ، وهابیت هم فرقه ای است كه زاییده همین انگلیسیهاست ، انشاله روزی برسه كه ریشه انگلیس وآمریكا و اذنابشون خشك بشه
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
نظر خود را وارد كنید8 میلیون ایرانی مُردند!

گروه تاریخ اقتصاد- طبق اسناد آمریكایی، در سال 1914 جمعیت ایران بیست میلیون نفر بود كه در سال 1919 به یازده میلیون نفر كاهش یافت. یعنی حدود 8 الی ده میلیون نفر از مردم ایران از گرسنگی و بیماری‌های ناشی از كمبود مواد غذایی و سوءتغذیه مردند. در اسناد آمریكایی مدارك مستندی درباره این تراژدی بزرگ انسانی وجود دارد. 40 درصد از مردم ایران طی دو سه سال قلع‌و‌قمع و نابود شدند. تنها در سال 1956 بود كه ایران توانست به جمعیت 20 میلیونی سال 1914 برسد.
عجیب‌تر از همه نقش بریتانیا در این فاجعه است. قحطی بزرگ در زمانی اتفاق افتاد كه سراسر ایران در اشغال نظامی انگلیسی‌ها بود. ولی انگلیسی‌ها نه تنها هیچ كاری برای مبارزه با قحطی و كمك به مردم ایران نكردند، بلكه عملكرد آنها اوضاع را وخیم‌تر كرد و سبب مرگ میلیون‌ها نفر از ایرانیان شد. درست در زمانی كه مردم ایران به‌دلیل قحطی نابود می‌شدند، ارتش بریتانیا مشغول خرید مقادیر عظیمی غله و مواد غذایی از بازار ایران بود و با این كار خود هم افزایش شدید قیمت مواد غذایی را سبب می‌شد و هم مردم ایران را از این مواد محروم می‌كرد. جالب‌تر اینكه انگلیسی‌ها مانع واردات مواد غذایی از آمریكا، هند و بین‌النهرین به ایران شدند. به‌علاوه، در زمان چنین قحطی عظیمی، انگلیسی‌ها از پرداخت پول درآمدهای نفتی ایران استنكاف ورزیدند. چنین اقداماتی را قطعا باید جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت به‌شمار آورد. هیچ تردیدی نیست كه انگلیسی‌ها از قحطی و نسل‌كشی به‌عنوان وسیله‌ای برای سلطه بر ایران استفاده می‌كردند.
- دكترمحمد قلی مجد، قحطی بزرگ و نسل‌كشی در ایران 1919-1917
استعمار غارتگر .استعمار ویرانگر مرگت باد ننگت باد.
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
آقای كامرون شما بهتره به اوضاع كشور خودت رسیدگی كنی،همه میدونن كه شما دلت به حال مردم ایران نسوخته،مسایل داخلی ایران نه به شما و نه به هیچ كشور بیگانه ای مربوط نیست.
y
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
خوب دیگه برا بعضی از دولتمردا مون كه از اول تا حالا همه فكرو ذهنشون رو مشغول كردن كه چه كار كنیم كه آمریكا و انگلیس از ما خوششون بیاد بد نبود. بعد از چندین سال هنوز هم این انگلیسها رو نشناختن . به جای اینكه به دنبال رجایی ها بگردن به دنبال ...
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
دخالت ها.فضولی ها.وتهمت زدن ها در بین سران امریكا وانگلیس مانند نیش عقرب ژنتیكی هست وباتفاهم وگفتگو قابل حل نیست.تنهاچیزی كه لازمست اقتدار.اقتدار.اقتدار.
/./؟
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
هی دیوید حواست هست كه اینجا ایران است
یعقوب ( اسلامشهر )
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
ایران هرچقدر قدم دوستانه برداره اینا پروتر میشن ... اقا آبمون با اینا تو یه جوب نمیره دیگه .. انگلیس این استعمار پیر دشمنی اش برا همه ثابت شده است..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
بهتره كه دولتمردان ما برخی از سیاستهای دولت گذشته را ادامه دهند و دست از خوشباوری و خواب زدگی بردارند . وای برما اگه بعد از یك قرن نتونیم بریتانیای مكار و حیله هاش رو بشناسیم .
ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
طول وتفصیل ندید .چراتعجب میكنید اینا بنیان كشورشون رو با دزدیدن منابع سایر كشورها وحتی استعمارنیروهای انسانی كشورهایی كه سالها اشغال كرده اند و همچنین توطعه علیه كشورهای مستقل و راه اندازی جنگ وكشتار مردم بی دفاع ریخته اند . ذاتشون همینه. بنابر این اشتباه از ماست كه سعی میكنیم زود باهاشون پسرخاله بشیم بعد اینطوری كم میاریم....!!!!!
كامران
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
آقای روحانی ، لطفا جواب دندان شكن به این كامرون بده وپته اینا وجنایاتشون علیه ملت ایران وبرخی از ملل رو حتما داخل سخنرانیتان بگنجانید .اینا دست پیش رو گرفتند تا پس نیفتند
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
این آقا خیلی رو داره . تو روز روزشن مردم رو تو كشورشون میكشن حالا اومده برای ایران قاضی میشه . شما اول بیایید بابت كودتا از ایرانی ها معذرت بخواهید بعد برای ما نقش آدم بشر دوست رو بازی كنید
ایرانی
Germany
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
به شیطان اعتماد داشته باش اما به انگلیس نه . تویكی دیگه ساكت باش كه اظهاراتت برای ما بی ارزشه . دیگر گذشت آن دورانی كه ایران بزرگ به تو و اربابانت باج دهد ./
كاشان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
اینها از جائی دیگه میسوزند. از اقتدار و انسجام این كشور از پیروزیهای این ملت و إنشالله با وحدت روز افزون مردم شریف و مسولین عزیز سخنان و دسیسه های آنان نقش بر آب است


absoft
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
ما را چه به صدای دولت متبوع انگلیس
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
متأسفم برای مسئولان كه حتی حاضر میشوند با این آقا صحبت یا دیدار داشته باشند حتی در حاشیه نشست و درود بر احمدی نژاد كه دست همه این شیاطین غربی را خوانده بود و به هیچ كدام آنها بها نمی داد!
سیدجواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
آدم از این رذل تر خودشه و دنیا هم دولتی رذیل تر از بریتانیای صغیر نخواهد دید بریتانیا اگر چه در نقشه ها كبیر نوشته می شود ولی برای ایرانیان كه متكی به اسلام واقعی و ولایت مطلقه فقیه هستند بسیار صغیر است
متاسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
متاسفانه هر چقدر آقای احمدی نژاد در رویارویی با این غربیان خبیث زحمت كشید با دیدار با این عنصر پلید بیهوده گشت
طرفدار احمدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
احمدی نژاد كجایی نور به قبرت بباره اگه تو بودی جواب دندون شكنی به این یارو می دادی
مهران محبتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
بهترین شخص كسی است كه بدترین كارها را انجام دهد اما كسی كه برای پیشرفتش به كسی التماس میكند پست ترین حقارت پذیر است ایران جایی است برای پیشرفت نه برای التماس , برای ساخت اقتصاد مردمی اما نیازمند مدیریت صحیح چشم این اینگلیسیها و امریكایها كور كه نمیتوانند پیشرفت كشورمان را ببینند پس باید تمامی درهارا ببندیم و با ثروتی كه خداوند به این مردم قدر شناس داده از ان برای ساخت ایران به كار ببریم باید پیشرفت را در سرتا سر ایران تزریق كنیم باید از همه قشر ها حمایت كنیم همه را تشویق به سرمایه گزاری با ایده های نو و تداوم دار نباید سكوت كنیم باید انقلاب اقتصادی به رهبری حضرت ایت اله خامنه ای به پا كنیم تا كمر تحریم را بشكنیم و ظلم این كشورها را خاتمه بدهیم درپایان یاداوری میكنم این مردم خون داده‌اند و در سختی زندگی كرده اند نباید زحمات مردم هدر رود اگر امكانات و رفاه مردم انگلیس در اختیار مردم ایران بود ایران چون این نبود چون كشور ماسالهاست درتحریمه ,
جانباز وازاده جنگ
Spain
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
نه به شوری داش محمود ونه به بینمكی داش حسن دررابطه باغربیهاواقعابگفته رهبرعزیزمان كه اینهاقابل اعتمادنیستندحالاهمه رسیدند
مرگ بر آمریكا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
الحق كه حقتون بود با تیپا از ایران بیرونتون كردن. روباه پیر نجس. به امید نابودی آمریكا و اسرائیل و انگیس.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
انگلیسی كفتار !!! تورو چه به تروریست و حقوق بشر!!!!!!
تو برو با ملكه بشین به فكر دزدی ها و استثمار باش كه سال هاست ریشه خبیث تان با این كارها عجین شده!!!
ای زالووووووووووووووووووووووووووووووو برو به جهنم كه حیفه چون جهنم را هم كثیف میكنی!!!!!!!!!!!!!
غلام.محبت
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
بیمورد.نیست.میگویند.مرگبرانگلیس..
عباس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
پیشنهاد بنده این است كه جواب ملت اینگونه باید باشد:
- مجلس ایران باید لایحه و یا طرح محكومیت نسل كشی ایرانیان را مطرح و پیگیری كند. این واقعه باید در كتابهای درسی و متون بین المللی وارد شود. یك روز برای قربانیان نسل كشی ایرانیان تعیین گردد. ...
- گروه آی اس آی اس را از این به بعد دبلیو اس آی اس بخوانید. Wahabi State of Syria and Iraq WSIS
و بر متون و استنادات قوی حمایت انگلیس از وهابی ها و جنبش وهابیت تاكید كنید. مردم آمریكا هم دل خوشی از این انگلیسی ها ندارند. تنها با اطلاع رسانی است كه میتوان زبان دراز انگلیسی ها رو كوتاه كرد.
دانشجوی ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
غربی ها از انگلیسی تا آمریكایی تا فرانسوی تا آلمانی گرفته تا كشورهای معمولی شان عاشق چشم و آبروی ما نیستند آنها دنبال منافع خودشان هستند و اگر كسی امتیاز ندهد سعی می كنند به طریق مختلف امتیاز بگیرند یا از طریق تحریم اقتصادی یا محكوم كردن به نقص حقوق به اصطلاح بشر یا انتقاد در تریبونهای سیاسی بین المللی
حالا آن دسته از كسانیكه سینه چاك غرب و غربگرایی هستند تحویل بگیرید
جوان ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
دل سوزان انقلاب چقدر تذكر دادند و نصیحت كردند و گفتند استكبار قابل اعتماد نیست ولی متاسفانه این دل سوزان بیسواد خوانده شدن حال دیدید كه سیاست لبخند با این گرگها پاسخ نداد
ناصر
Germany
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
مشكل اینجاست كه دولت تدبیر و امید و دستگاه دیپلماسی آن فكر میكند در غرب با آدم طرف است.
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
... پس بدتر ! ما رفتیم با این شخص مزخرف دیدار كردیم و روزنامه های معلوم الحال هم با تیتر های پرطمطراق این دیدار رو در بوق و كرنا كرده بودند كه بعد ٣٥ سال روابط سرد
هههههه
بهزاد
Austria
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
۰
۰
ببین كی داره از حقوق بشر صحبت میكنه كسی كه از كشور خودش خبر نداره چی به چیه.كشوری كه باعث ریخته شدن خون جوانان ما در هشت سال دفاع مقدس شد.مرگ بر انگلیس.مرگ بر انگلیس
غلام رضا فاضل
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
۰
۰
من با اینكه از سیاست سر در نمیارم ولی میگم آقای روحانی چرا با اینا كه میدونیم فردا چه بلاهایی سرمون میارن باید دست بدیم
mohammad hashem alavi
Germany
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
۰
۰
قلب حقایق بازی با كلمات خوی برتری جوئی وكتمان واقعیت ها شیوه متداولی در سیاست این قبیل كشورهااست. ما هم بازی را باید ماهرانه انجام دهیم.
ایمان
United States
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
۰
۰
خیلی جالبه...
ما داریم به اونا میگیم طرفدار تروریسم و اونا هم دارن همچین وصله ای به ما میزنن. واقعاً گیج شدم... پس این وسط كی طرفدار تروریسمه؟
مسائلی كه آقای كامرون زده رو میتوان رو حساب انتقاد هم قرار داد. مثله یك تلنگر. حتما كه نباید به دل گرفت. خدا رو شكر چیزی كه ما ایرانیا در گوشهامون پرورش دادیم، در و دروازه بوده.
دوستان زیاد به دل نگیرن. سیاست پیچیده تر از این حرفاس كه من و شما بیایم روش نظر بدیم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها