اعلام خبر دریافت کارمزد از دارندگان کارتخوان‌های فروشگاهی، واکنش‌های گسترده و بیشتر منفی را در میان افکار عمومی و اصناف به عنوان دارندگان این دستگاه‌ها و پرداخت‌کنندگان کارمزد، ایجاد کرده است. با این حال هنوز دلایل اعلام یکباره این تصمیم و زوایای آن مشخص نیست.
کد خبر: ۷۲۰۲۴۴
کارمزد، استفاده از کارتخوان‌ها را کاهش نمی‌دهد

محسن قادری، مدیرعامل شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی) به عنوان بازوی عامل دریافت این کارمزدها دراین باره توضیح می‌دهد.

هم‌اکنون شاپرک از کدام یک از عملیات بانکی بر بستر پایانه‌های فروش، کارمزد دریافت می‌کند و ارقام آن چقدر است؟

مطابق دستورالعمل پیشین، کارمزد صرفا برای تراکنش دریافت موجودی اخذ می‌شد و مبلغ آن نیز 120 تومان بوده است اما طبق دستورالعمل جدید، از اول آبان ماه به خرید از کارتخوان‌ها نیز کارمزد تعلق خواهد گرفت.

آیا دریافت کارمزد از دارندگان پایانه‌های فروش قطعی شده است؟ به عبارت بهتر دارندگان کارت‌های بانکی به ازای خرید، کارمزدی نخواهند پرداخت؟

طبق دستورالعمل جدید، دریافت کارمزد قطعی بوده و پرداخت آن بر عهده پذیرنده یعنی دارنده دستگاه کارتخوان است. این به معنای آن است که هزینه‌ای متوجه خریداران کالا یا خدمات نخواهد بود.

محل مصرف کارمزدهای بانکی کجاست؟ آیا این ارقام جزو دریافتی بانک محسوب خواهد شد یا به خزانه دولت واریز می‌شود؟

کارمزد‌های دریافتی به شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پرداخت الکترونیکی عضو در شبکه شاپرک تعلق خواهد گرفت.

چرا به یکباره دولت به فکر اخذ کارمزد از پایانه‌های فروشگاهی افتاده است؟ اگر قرار بود کارمزدی دریافت شود باید از همان ابتدای راه‌اندازی پایانه‌های فروش اخذ می‌شد. آیا این گونه اخذ کارمزد شائبه درآمد تراشی دولت برای خود را ایجاد نمی‌کند؟

این خدمات از ابتدا رایگان نبود. بلکه ورود بانک‌ها به حوزه پرداخت الکترونیکی سپس تخلف یک بانک در حذف کارمزد و بالطبع، تکرار آن از سوی دیگر بانک‌ها برای رقابت، باعث این اتفاق نامیمون بود. اما هم‌اکنون با خروج بانک‌ها از حوزه پرداخت الکترونیکی و برای جلوگیری از انحصارگرایی بانک‌ها، مجددا شبکه مجبور است هزینه‌های خود را تامین کند که این امر مطابق استانداردهای بین‌المللی اخذ مجدد کارمزد است.

آیا رقم کارمزد دریافتی از دستگاه‌های کارتخوان ثابت است؟ برای مثال خرید 10 میلیون تومانی با خرید هزار تومانی یک کارمزد دارد؟

مبلغ کارمزد در بانک مرکزی در حال بررسی است و پس از تائید و ابلاغ به اطلاع عموم خواهد رسید، اما به طور قطع مبلغ کوچکی است.

فکر نمی‌کنید اخذ چنین کارمزدهایی باعث افزایش استفاده از پول نقد در جامعه شده، تمایل اصناف و مردم را دراستفاده از پایانه‌های فروش کم کرده و در نهایت به گسترش بانکداری الکترونیک در کشور لطمه بزند؟

این احتمال وجود دارد که در ابتدای اخذ کارمزد از دستگاه‌های کارتخوان با کاهش خرید از سوی پایانه‌های فروش مواجه شویم. اما این اوضاع قطعا به صورت مقطعی خواهد بود؛ زیرا بخش عمده‌ای از گردش مالی کشور از طریق این سیستم جا به جا می‌شود.لذا با توجه به این موضوع، احتمال ضعیفی وجود دارد تا مردم بخواهند مبالغ بزرگی را به شکل پول نقد با خود جا به جا کنند و ریسک‌هایی همانند سرقت را به جان بخرند.از سوی دیگر پذیرندگانی که نخواهند از خدمات کارتخوان هااستفاده کنند از رقابت عقب خواهند ماند و مشتریان خود را به رقبا خواهند باخت. در کنار این مسائل باید در نظر داشته باشیم که میزان کارمزد مبلغ کوچکی است و این امر سبب می‌شود پذیرندگان از خدمات پرداخت الکترونیکی منصرف نشوند.

محمدحسین علی‌اکبری - ‌گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۳
رضا
United States
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
۰
۰
كسبه زرنگتر از این حرفان، مبلغ كارمزد رو هم میكشن رو قیمت جنس از مشتری بیچاره میگیرند
محسن
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
۰
۰
این كار قطعا باعث حداقل استفاده از كارتخوان آنهم در مبالغ زیاد خواهد شد به نظر من ضرر این كار برای عموم به غیر از شاپرك خواهد بود و در ضمن استفاده زیاد ازپول مستلزم چاپ اسكناس وهزینه فراوان خواهد شد
y
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
۰
۰
كارمزد استفاده ازدستگاه كارت خوانها را كاهش نمیدهد . شما به عنوان یك شركتی كه با ترفند وارد شدید اول كه كارت میكشیدیم و همون موقع پول به حساب واریزی میشد بعد از چند وقت كارت كشیدیم و پول بعد از یك روز به حساب واریزی میشد مشكل نداره شما این طرح رو پیاده كنید و این سری ببینید چه تبعاتی داره
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
۰
۰
ما كه كارتخوان رو جمع میكنیم . خیالتون راحت ..... این مشكل ما نیست كه كسی پول نقد نداره . مشتری تو زحمت می افته . این طرح با شكست روبرو خواهد شد . بیشتر اصناف استفاده از پوز فروشگاهی رو تحریم میكنن
م قره گوزلو
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
۰
۰
سود خواب پول كمه
مگر یك جنس چقدر سود داره
م قره گوزلو
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
۰
۰
سود خواب كم مگر یك جنس چقدر سود داره اگر اجرا شود من كارت خوان مغازه ام را جمع میكنم
آریایی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
۰
۰
این كارمزد رو بایدبانك ها پرداخت كنن.واقعا متاسفم واسه همچین تصمیم گیری های غیرمنطقی از سوی مسئولین
یه بی سواد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
۰
۰
این آقای مسئول ظاهراً سود بانك ناشی از حذف سیستم دستی و كاغذی و استفاده از سیستم كارت خوان و سود ناشی از واریز سریعتر پول به حساب بانكی و غیره را فراموش كرده كه حالا برای استفاده از خدمات دستگاه كارت خوان و ندادن هزینه آن توسط بانك میخواهد این هزینه را از دارنده كارت خوان و مشتری بگیرد ...
كمال
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
۰
۰
این است روش مناسب برای توسعه تجارت الكترونیك
مطمئن باشید تا چند وقت دیگر از نفس كشیدن مردم هم كارمزد می گیرند
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
۰
۰
من به سهم خودم اگه طرح اجرا بشه كارت خوانم رو جمع میكنم
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
۰
۰
خسته نباشد مسوولین!
شغل من فروش اجناس نیست كه بخوام غصه بخورم سودم كم میشه
شغل من فنی ست.
بجای اینكه بگم دستمزدم میشه 35000 تومان میگم با دستمزدم كه 45000 تومانه میشه اینقدر!
متوجه شدی متخصص؟
a
Germany
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
۰
۰
كارتخوان ها را جمع میكنیم .
نجف آبادی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
۰
۰
قوه محترم قضاییه سلام . تعزیرات حكومتی سلام . در رابطه با هزینه كارتخوان : هزینه برق ..تلفن ..با كسبه میباشد . لذا تقاضای اجاره 40 سانت محل نصب كارت خوان را از بانك داریم . چون شرعا بانكها مدیون ما هستند. لطفا بررسی گردد .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها