خشکسالی و بی‌آبی شدید در روستاها و دشت‌های استان کرمان طی سال جاری، موجب افزایش موج مهاجرت روستاییان به شهرها شده است.
کد خبر: ۷۱۹۱۷۰
خشکسالی، روستاییان کرمان را به شهرها کشاند

به گزارش مهر، خشکسالی در استان کرمان وارد هجدهمین سال پیاپی شده‌ و به قدری بحرانی است که به گفته رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان، اگر فکری به حال تامین آب کرمان نشود طی پنج سال آینده موج مهاجرت‌ها از کرمان نیز آغاز می‌شود و آبی برای ادامه زندگی در این استان وجود نخواهد داشت.

محمد اقبالی، کارشناس اقتصادی در این باره گفت: اکنون 95 درصد آب این استان به بخش کشاورزی اختصاص می‌یابد. از آنجا که در بیش از 60 درصد از مزارع و باغ‌ها آبیاری سنتی برقرار است حجم قابل توجهی از این آب‌ها روزانه تبخیر می‌شود یا هدر می‌رود و بازدهی مناسب اقتصادی ندارد.

وی افزود: طبق آماری که خود مسئولان اعلام می‌کنند 70 درصد از این آب از راه تبخیر، در زمان انتقال آب به مزرعه، خرده مالکی، کشت محصولات بدون بهره و آبیاری سنتی هدر می‌رود و در همین زمان به دلیل کمبود آب، بخشی از مزارع و باغ‌ها در حال خشک شدن است.

به گفته اقبالی، بیش از هزار روستا در کرمان به وسیله تانکر آبرسانی سیار می‌شود در حالی که شغل اصلی این مردم دامداری و کشاورزی است، اما آنان آب شرب را به صورت جیره‌بندی و با تانکر دریافت می‌کنند.

کشت بادمجان وکدو در کویر

وی گفت: هم‌اکنون در زمینه هدر رفت آب در کرمان یک مسابقه تاریخی در حال انجام است و هر چند همه مسئولان هشدار می‌دهند، اما کاری صورت نمی‌گیرد.

وی درباره مکانیزه کردن آبیاری اراضی کشاورزی نیز گفت: گفته می‌شود تسهیلات برای آبیاری مکانیزه در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، اما در حقیقت این طرح مدتی است متوقف شده البته طی ماه‌های اخیر مقدمات راه‌اندازی مجدد طرح فراهم شده است و امیدواریم جوابگو باشد.

این استاد دانشگاه افزود: آبی که به دلیل نبودش در بسیاری از روستاها موجب تخلیه روستاها شده است هم اکنون صرف کاشت بادمجان، کدو و خیار می‌شود که هیچ بازدهی در بازار ندارد و تنها نیاز کشاورزان را برآورده می‌کند.

وی افزود: ما باید به فکر تغییر الگوی کشت در مزارع باشیم و گونه‌های آب بر را از کشاورزی حذف کنیم و استفاده از آب را هم برای کشاورز هزینه برکنیم تا آب را خرج کشت محصولاتی کنند که دارای توجیه اقتصادی باشد.

تغییر الگوی کشت

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان نیز اظهار کرد: یکی از سیاست‌های اصلی جهاد کشاورزی در استان کرمان، استفاده بهینه از آب‌های موجود در استان است.

عباس سعیدی با اشاره به خشکسالی‌های متوالی در استان کرمان افزود: کشاورزی در استان کرمان تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد، درحالی که اقتصاد استان کرمان برپایه کشاورزی بنا شده است و بسیاری از مردم کرمان در زمینه کشاورزی در حال فعالیت و ارتزاق هستند. پس حفظ کشاورزی و توانمندی‌های استان کرمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که آب‌های در دسترس برای کشت محصولاتی اختصاص یابد که بهره اقتصادی بالایی داشته باشند و از سوی دیگر، از آبیاری‌های سنتی هم جلوگیری کنیم که در این خصوص لازم است تسهیلاتی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی ادامه داد: تغییر الگوی کشت نیز از جمله نیازهای اصلی کشاورزی در استان کرمان است و کشت‌های هیدروپونیک نیز در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: هم‌اکنون در برخی مناطق استان کرمان برای آبیاری مکانیزه با مشکل سختی بیش از حد آب مواجه هستیم، زیرا لوله‌های سیستم مکانیزه دچار گرفتگی می‌شوند و عملا املاح زیاد آب اجازه این نوع آبیاری را نمی‌دهد، زیرا زمان طلایی در این خصوص از دست رفته و آب شور شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها