شهادت یوریک سرداریان که در صفوف رزمندگان دفاع مقدس در یکی از جبهه های جنگ تحمیلی روی داد و چونان یکی از زیباترین خصایص انسانی، انسان دوستی و دوست پروری تجلی یافت، نشان داد که تنها می توان با فدا کردن جان خود همرزم را نجات بخشید.
کد خبر: ۷۱۸۹۳۹
از روستای کلاوه تا یاری دوست

یوریک، سرباز ارتش، در پرتاب خمپاره آموزش دیده بود و در خطوط دفاعی خدمت می کرد. پس از بازگشت از مرخصی چون دید همرزمش که با همان وظیفه در سنگر دفاعی خدمت می کرد، بسیار خسته و بی رمق است، او را به اصرار وا داشت که استراحت کند. همسنگر او نمی پذیرفت، اما با اصرار یوریک پذیرفت و سنگر را ترک کرد و یوریک وظیفه دفاع را برعهده گرفت. پس از زمانی کوتاه شهادت او روی داد. او قربانی گلوله دشمن پلید گشته بود.

این واقعه در 31 آگوشت 1986 (8 شهریور 1365) در جبهه حاج عمران روی داد.

پیکر این شهید به همراهی خویشان و بستگانش به تهران منتقل شد و مراسم مذهبی تدفین با تشییعی شایسته انجام شد و در آرامگاه ارامنه «نور بوراستان» تهران در جایگاه ویژه شهیدان به خاک سپرده شد.

با شهادت یوریک، مراسم مذهبی شب هفتم او در 21 سپتامبر 1986 در کلیسای «مترجمان مقدس» تهران پس از انجام تشریفات دینی برگزار شد. در این مراسم روحانیون، نمایندگان شورای خلیفه گری، اعضای شوراهای کلیسایی، آقای وارتان وارتانیان نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی و معاونت ایثارگران نیروهای مسلح، و نمایندگان مساجد منطقه نارمک، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و انبوه مردم با حضور خود یاد این شهید را گرامی داشتند.

پس از انجام تشریفات دینی، مجلس ترحیم برگزار شد و کشیش ارشد آهارون درگالستیان، نایب خلیفه ارامنه تهران، در خطبه خود به پیامدهای جنگ تحمیلی که از سوی ابرقدرت و توسط صدام حسین آغاز شد و به شهادت رزمندگان از جمله شهیدان ارمنی که برای حفظ تمامیت اراضی ایران و دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی برخاسته بودند انجامید، پرداخت و ایده شهادت در راه میهن را ارج بسیار نهاد و یوریک سرداریان را در صف سربازانی که به افتخار شهادت نائل آمده اند جای داد.

سپس در برابر مردم گرد آمده در محوطه کلیسا، دکتر هارمیک (هاروتیون) داویدیان از سوی شورای خلیفه گری سخن گفت. آقای وارتان وارتانیان نیز سخنانی در خور بیان کرد.

سرهنگ حاج سید جوادی از سوی ارتش سخنانی در گرامیداشت گفت. سپس یکی از بستگان شهید سخنانی تشکر آمیز ایراد کرد و در پایان نیز مارش عزا توسط گروه موزیک نظامی اجرا شد. در مجلس صرف نهار که بستگان شهید برگزار کرده بودند، آقای آرامائیس نرسیسیان نایب رییس شورای خلیفه گری ارامنه، آقای گئورگ آبولیان از سوی ارامنه محله نارمک و آقای گورگن امیریان از سوی جامعه ارامنه اراک سخنرانی کردند.

در روستای زادگان این شهید نیز همروستانیی های مسلمان او به مناسبت شهادت سرباز ارمنی و برای گرامیداشت یاد او مراسم عزاداری برپا کرده بودند و بستگان و خویشاوندان خانواده یوریک در آن حضور داشتند.

در 26 اکتبر همان سال اسقف اعظم آرداک مانوکیان خلیفه ارامنه تهران در ملاقات با خانواده یوریک سرداریان در خانه ایشان برای آسایش روح آن شهید دعا خوانده صبر و شکیبایی برای بستگان وی مسئلت نمود.

به مناسبت شهادت یوریک سرداریان نوشته ای با متن زیر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شورای خلیفه گری ارامنه تهران ارسال شد. متن آن چنین است:

«به نام خدا

شماره: 3764-22

تاریخ: 31 شهریور 1365 (1986.9.22)

شورای خلیفه گری ارامنه تهران

با سلام، بدین وسیله خواهشمند است پیام تبریک و تسلیت اداره امور اقلیت های دینی به مناسبت شهادت رزمنده دلیر یوریک سرداریان در جبهه های نبرد حق علیه باطل را به خانواده محترم و بستگان آن شهید ابلاغ فرمایید.

امیدواریم که هموطنان ارمنی ما بیش از پیش توفیق خدمتگزاری به ملت و میهن خود ایران را داشته باشند.

محمد دهدشتی

مدیرکل بخش انتشارات و تبلیغات »

شهید یوریک سرداریان فرزند آقای آلک و خانم تارلان در سال 1965 در روستای کلاوه که در گذشته سراسر ارمنی نشین بود از بخش ارمنی نشین کزاز از توابع اراک در استان مرکزی به دنیا آمد.

تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش فرا گرفت، سپس با انتقال به تهران تحصیلات را در مدرسه ارامنه «نائیری» تهران ادامه داد. پس از ترک مدرسه به عرصه کار گام نهاد و در حرفه دینام پیچی مهارت یافت.

در سال 1986 به خدمت اعزام شد و 17 ماه پیاپی در پادگان جبهه حاج عمران خدمت کرد تا آن که شهادتش فرا رسید.

آقای آلک و خانم تارلان که دارای 9 فرزند (هفت پسر و 2 دختر) بودند هنوز در روستای کلاوه زندگی می کنند و به کشاورزی اشتغال دارند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها