راهبر شدن در قطارهای شهری کار چندان ساده‌ای نیست. نه‌تنها ساده نیست، بلکه خیلی هم دشوار است. زمانی مدرک کاردانی برق و کامپیوتر حداقل مدرک تحصیلی برای ورود به این حرفه بود، اما این روزها گویا کار به لیسانس رسیده است.
کد خبر: ۷۱۸۵۷۶
صفر تا 100 راهبری قطار در ایران

داشتن لیسانس البته پایان کار نیست، تازه شروع کار است، فراخوان را که در رسانه‌ها ببینید تازه باید بروید و در آزمون شرکت کنید، اگر قبول شوید از شما مصاحبه علمی می‌گیرند. بعد از آن نوبت تست پزشکی می‌‎رسد که اگر از این مرحله موفق بیرون آمدید، تازه می‌توانید وارد واحد آموزش شوید. حالا تست پزشکی شامل چه چیزهایی هست؟ شرایط قدی دارد که نباید از میزانی کمتر و از یک میزانی بیشتر باشد؛ قد بلند زیان‌آور است، چون بعد از مدتی در شرایط کاری راهبری قطار ممکن است به دیسک کمر، زانو درد و... منجر شود. قد کوتاه هم ممکن است سبب شود نتوانید فرامین قطار را بدرستی انجام دهید. مرحله بعدی تست گوش و حلق و بینی است. تست شنوایی برای راهبرشدن بسیار مهم است و در نهایت هم کار به سنجش بینایی می‌رسد؛ یعنی سنجش سلامت دو عضوی که برای راهبری اهمیتی فوق‌العاده بالا دارد.

یکی از دلایل اصلی تاخیر قطارها مسافران هستند، خیلی‌ها وقتی قطار شلوغ است و جا نیست، می‌خواهند به زور سوار شوند. همین اتفاق در تمام ایستگاه‌ها تکرار می شود و تاخیرها در طول مسیر جمع می‌شود و در حرکت قطارهای بعدی هم اثر می‌گذارد.

بعد از این موارد تازه از شما نوار مغز می‌‎گیرند و به ارتوپد و پزشک قلب معرفی‌تان می‌‎کنند. به طور کلی حدود ۱۲ تست پزشکی در کلینیک داخل مترو هست که باید بروید و بعد از آن که در تمام این مراحل تائید شدید، ‌تازه وارد سیستم آموزش مترو می‌‎شوید.

اگر بخت یارتان بود و توانستید در آزمون و مصاحبه و تست پزشکی موفق شوید، وارد دوره‌های آموزشی می‌شوید. در این دوره‌ها باید یکسری واحدهای تخصصی و عمومی بگذرانید. دروس عمومی مثل تکریم ارباب رجوع، زبان عمومی و نزدیک به ۴۷۰ساعت درس تخصصی که شامل آشنایی با سیستم‎های مختلف قطار است؛ مثل مکانیک، برق، رایانه‌های داخل قطار، سیستم در‌ها، ترمز و عیب‌یابی قطار. این واحدها را که بگذرانید تازه می‌توانید در دوره شبیه‌سازی شرکت کنید. شبیه‌سازی به شما این امکان را می‌دهد که ترس‌تان از کار بریزد و با ماهیتش بیشتر آشنا شوید. به اینجا که برسید یعنی روند آموزش‌تان تمام شده. افراد آموزش‌دیده بعد از همه این مراحل به واحد «سیر و حرکت» معرفی می‌‎شوند و به عنوان نفر سوم در کابین حضور پیدا می‌‎کنند، یعنی فقط می‌بینند که راهبر قطار چه کارهایی می‌کند. پس از آن برای این افراد مجوز صادر می‌شود و می‌‎توانند به عنوان کمک راهبر در انتهای قطار بنشینند. کسی که در انتهای قطار می‌نشیند کار چندانی انجام نمی‌دهد، فقط حواسش به سیستم‌های فعال قطار است و کارهایی که راهبر به او می‌گوید.

در کل نزدیک به یک ‌سال طول می‌‎کشد یک راهبر از صفر تا صد این روند آموزشی را پشت‌سر بگذارد و بعد از حدود ۲۰ هزار کیلومتر طی مسیر به عنوان کمک راهبر به آزمون جامع معرفی شود.

خیال نکنید اگر همه این مراحل را گذراندید و توانستید بر صندلی کمک‌راهبری تکیه بزنید، دیگر کار سختی پیش رو ندارید.

برای گرفتن گواهینامه راهبری، سه آزمون پیش رو دارید؛ آزمون تئوری، آزمون جامع عملی و در مرحله آخر راهبری قطار. بعد از این سه آزمون تازه گواهینامه پایه 2 برای شما صادر می‌شود. ضمنا باید حواستان به این هم باشد که فقط سه بار امکان شرکت در آزمون‌ها و کسب نمره قبولی را دارید. (ضمیمه چمدان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها