عناوین روزنامه های صبح دوشنبه

ناکامی بی بی سی فارسی در سرقت اسناد هنری

گزیده عناوین روزنامه های صبح روز پنجشنبه

ابهام، اولین طعمی که زیر زبان دانشجو رفت

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین صفحات اول خود مطالبی همچون ابهام، اولین طعمی که زیر زبان دانشجو رفت، آب در وضعیت قرمز، افزایش پلکانی آب‌بها برای مشترکان پرمصرف تهرانی، صندوق بین‌المللی پول: کیفیت رشد اقتصادی ایران همچنان صعودی است و... را منتشر کردند.
کد خبر: ۷۱۸۴۵۸
ابهام، اولین طعمی که زیر زبان دانشجو رفت

سیاست روز: ابهام، اولین طعمی که زیر زبان دانشجو رفت

شهریه دانشگاه غیر دولتی ۱۵ تا ۲۵ درصد گران شد تا افزایش قیمت بی دلیل به عنوان اولین چرایی دانشجویان دانشگاه های غیردولتی ایران باشد.

چرایی که متولیان ثبت نام در این مراکز آموزش عالی آن را امری عادی و مطابق قوانین ذکر می کنند و حاضر نیستند پاسخ روشنی برای ابهام دانشجویان برای چرایی دلایل این گرانی داشته باشند.

براساس تعریفی که معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد از این شیوه جدید افزایش شهریه ارایه داد، میانگین ۱۵ درصد یعنی با توجه به مرغوبیت رشته، میزان شهریه ممکن است در یک واحد دانشگاهی ۱۵ درصد، ۱۲ درصد یا حتی ۱۸ درصد باشد اما در کل میانگین نباید از ۱۵ درصد بیشتر باشد و با واحدهای متخلف برخورد می‌شود.

مورد بررسی قرار می گیرد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از بررسی افزایش شهریه برخی دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد در آستانه آغاز سال تحصیلی در این کمیسیون خبر داد و گفت: افزایش شهریه ثابت و متغیر برای تمامی دانشجویان اعمال شود باید مورد بررسی قرار می گیرد.

ابوالقاسم خسروی در گفت و گو با پانا، با بیان این مطلب گفت: با توجه به اینکه افزایش شهریه تحصیلی در برخی دانشگاه ها مانند دانشگاه آزاد در آغاز ترم تحصیلی جدید با ابهام روبرو بوده لذا بررسی میزان افزایش شهریه های دانشجویی در دستور کار قرار دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: افزایش میزان شهریه توسط دانشگاه غیر از میزان متعارفی که وزارت علوم اعلام می کند، تخلف محسوب می شود و باید این موضوع مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. البته گزارش کاملی از میزان افزایش شهریه ثابت و متغیر دانشگاه ها به مجلس تحویل داده شده است.

این در حالی است که عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کردن شهریه دانشگاه آزاد را غیرمنطقی دانست و گفت: این افزایش غیر منتظره ممکن است افراد را دچار تردید در ادامه تحصیل کند.

سید محمد باقر عبادی درباره گران شدن شهریه ثابت و متغیر دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: بر اثر تورم جهان و کشور، دانشجویان دانشگاه آزادتحت فشار اقتصادی هستند و شهریه‌ خود را به سختی پرداخت می‌کنند. این در حالی است که با افزایش ۱۵درصدی شهریه ثابت و متغیر به طور حتم برخی از دانشجویان از ادامه تحصیل منصرف خواهند شد، زیرا که این رقم بار مالی زیادی را به خانواده های آنها تحمیل می کند که شاید توان پرداخت آن را نداشته باشند.

وی با بیان این مطلب که کمتر موسسه دولتی را می‌توان یافت که انبوه سرمایه‌اش برابر این دانشگاه باشد، تصریح کرد: همزمان با تاسیس و راه اندازی این دانشگاه به لحاط زمین و امکانات نسبت به سازمان‌های دیگر ارجعیت داشته و علت آن اهمیت بالا رفتن تحصیلات و دانش برای کشور بوده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه اذعان کرد: افزایش هزینه تحصیل در دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی فشار روحی و روانی زیادی بر دانشجویان و خانواده های آنها وارد می‌کند، حتی باعث عدم تمرکز برای بالا بردن اطلاعات می‌شود.

عبادی اضافه کردن شهریه دانشگاه آزاد را غیرمنطقی دانست و ادامه داد: دانشجویان ورودی سال های قبل بر اساس شهریه دانشگاه برنامه ریزی کرده اند و این افزایش غیر منتظره در شهریه ثابت امکان تحصیل را ازآنها سلب می کنند.

وی با اشاره به ثروت کلان دانشگاه آزاد گفت: این دانشگاه آزاد بهتر بود شهریه را افزایش نمی داد.اگر شخصی بخواهد ثروت و بودجه این دانشگاه را در سال بررسی کند متوجه می‌شود که این دانشگاه هیچ نیازی به افزایش شهریه نداشته است.

تناسبی که وجود ندارد

با نگاهی به دفترچه کنکور ۹۳، متوجه می شویم که امسال حدود ۸۲ درصد ظرفیت نظام آموزش عالی کشور را دانشگاه های پولی پر کرده اند؛ دانشگاه هایی که هر سال هم حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد به شهریه های دریافتی شان اضافه می کنند.

اشتیاق زیاد دانشگاه ها برای جذب دانشجوی پولی، باعث شده که خیلی از متقاضیان نتوانند از تحصیلات رایگان در مراکز آموزش عالی بهره ببرند.

این در حالی است که نباید سیستم آموزش عالی به سمتی برود که نخبگان و استعدادهای ویژه کشور به دلیل ناتوانی در پرداخت شهریه در دانشگاه قبول نشوند.

در واقع نباید افزایش شهریه ها منجر به ترک تحصیل برخی دانشجویان شود و باید برای جلوگیری از این قضیه، سهم آموزش های رایگان در دانشگاه ها را افزایش دهیم.

اما نکته دیگری که در این راستا باید به آن نیز توجه داشت این است که افزایش شهریه ها باید تناسبی با سطح مالی خانواده های ایرانی داشته باشد، اما هم اکنون شهریه های دانشگاهی گران است و افزایش آن هم تناسب منطقی با توان مالی دانشجویان ندارد.

حرف آخر

در حالی دانشجویان دانشگاه آزاد از افزایش شهریه برای ورودی‌ سال‌های گذشته ناراضی هستند که بر اساس قوانین، مقرر شده بود که افزایش شهریه تنها برای دانشجویان جدید الورود صورت گیرد.

اما نکته جالب در این میان آن است که شهریه ها افزایش یافته و دانشجویان ناچارند برای ادامه تحصیل با این افزایش قیمتی که بی شک بررسی های مجلسیان نیز هیچ تغییری در وضعیت آن بوجود نخواهد آورد.

جام جم

- آب در وضعیت قرمز
- گامی دیگر برای حمایت از بیماران سرطانی
- تکرار اتهامات آمریکا علیه ایران در روز مذاکره
- شیران ایرانی پای برج ایفل

کیهان

- انقلابیون یمن پاکسازی تکفیری‌ها را آغاز کردند
- تجزیه اسکاتلند مقدمه فروپاشی اتحادیه اروپاست
- افزایش پلکانی آب‌بها برای مشترکان پرمصرف تهرانی
- بلوف آمریکا با مصرف داخلی علیه داعش به خاورمیانه لشکرکشی می‌کنیم!

رسالت

- ملاقاتی بین روحانی و اوباما تنظیم نشده است
- ایران طلبکارانه بر سر میز مذاکرات بنشیند
- وزارت راه ده هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است
- پزشکیان:​باید نسبت به شغل و ازدواج جوانان دلواپس باشیم

جمهوری اسلامی

- کمبود آب جدی است مردم صرفه‌جویی کنند
- صندوق بین‌المللی پول: کیفیت رشد اقتصادی ایران همچنان صعودی است
- یورش 700 صهیونیست به آرامگاه حضرت یوسف در نابلس
- روزنامه السفیر فاش کرد: درخواست برخی کشورهای عربی از رژیم صهیونیستی برای حمله به لبنان

سیاست روز

- سیاست آمریکا در خاورمیانه تفرقه بینداز و حکومت کن است
- روز اسکاتلندی
- دست‌اندازهای نیویورک
- ابهام، اولین طعمی که زیر زبان دانشجو رفت

ابتکار

- جنجال‌ برسرخاطرات هاشمی
- آژیر آبی
- پایان شایعات درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک
- قوه قضاییه در برخورد با مفاسد زیر بار خطوط قرمز توهمی نمی‌رود

آفرینش

- جزئیات ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان‌ نهایی‌آزمون ‌کاردانی‌ ‌نظام‌ جدید فنی‌ و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی اعلام شد
- قیمت پلکانی آب در تهران به شدت افزایش می یابد
- روحانی: گمرک باید اعتماد مردم و کارآفرینان را به خود تقویت کند
- شرمن: اختلافات ایران و آمریکا حل نشده است

خراسان

- دولت سرانجام بحران آب را جدی گرفت
- نوبخت: آمار رئیس جمهور درباره خروج از رکود غیررسمی بود
- اروپا در تب‌وتاب یک انتخاب
- سلام ها، ویژه پاسخ می‌گیرد در حرم شمس الشموس(ع)

دنیای اقتصاد

- اولتیماتوم آبی به پایتخت‌نشینان
- بریتانیا امروز تجزیه می‌شود؟
- تحریک بازار خودرو با وام
- شارژ مالی مسکن مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها