رییس انجمن وارد کنندگان خودرو خبر داد:

واردات 70 هزار خودرو در سال جدید

گامی در جهت ساماندهی واردات خودرو

ورود خودروهای 2500 سی سی ممنوع شد

هیات دولت به تاسی از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، ورود خودروهای سواری با حجم موتور بیش از 2500 سی سی را ممنوع کرد، اقدامی که در راستای جلوگیری از خروج غیرضروری ارز صورت گرفت.
کد خبر: ۷۱۷۲۸۳
ورود خودروهای 2500 سی سی ممنوع شد

ثبت سفارش خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی سی از مهر ماه 91 ممنوع شد مگر در موارد خاص که براساس مجوز هیات وزیران واردات این نوع از خودرو انجام شده است. این موارد (موارد خاص) شامل ورزشکاران برتر، جانبازان بالای 70 درصد و ساکنین جزیره ابوموسی است.

اما در اسفند ماه سال 92 نیز ثبت سفارش خودرو با حجم موتور بیش از 2500 سی سی به طور کامل ممنوع شد به طوری که حتی این افراد خاص هم اجازه ثبت سفارش و واردات این نوع خودروها را ندارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران در این خصوص گفت: برخی مجوزهای خاص مثلا برای ورزشکاران و اهالی بومی جزیره ابوموسی از گذشته برای واردات این خودروها وجود داشته که محملی برای واردات این خودروها بود.

ولی الله افخمی راد افزود: این مجوز خیلی به نفع اهالی این جزیره نبوده و دلالان مجوز خودروهای میلیاردی را 5 تا 25 میلیون از آنها خریداری می کردند.

البته غیر از مجوزهای خاص، سودهای وسوسه کننده این خودروها نیز واردکنندگان را ترغیب می کرد تا از ترفندهای دیگری هم برای وارد کردن این خودروها به کشور استفاده کنند. موضوعی که سخنگوی دولت هم به آن اشاره کرد.

محمدباقر نوبخت گفت: خودروهایی که مجوز ورود نداشتند در گمرک می ماندند و بعد از مدتی مشمول کالای متروکه می شدند و بعد با استفاده از قانون عرضه کالاهای متروکه، اجازه فروش و ورود به کشور را پیدا می کردند اما حالا دولت تصمیم گرفته کلا از واردات خودروهای بالای 2500 سی سی جلوگیری کند.

وی افزود: براساس مصوبه دولت این خودروها اگر در گمرکات به صورت متروکه درآیند، باید مرجوع شوند و اجازه ورود نداشته باشند، هرچند صدور انواع مجوز برای واردات این نوع خودروها در دولت لغو شده است.

سخنگوی دولت گفت: حتی اگر تردد خودروهای گران قیمت به صورت عبور موقت از مناطق آزاد صورت گیرد، ممنوع است و باید براساس مقررات گمرکی صورت گیرد.

از سوی دیگر، رییس سازمان توسعه و تجارت با اشاره به آمار واردات پنج ماهه خودرو، اضافه می کند: در مدت یادشده 43 هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور شد که میانگین قیمت آنها کمتر از 20 هزار دلار است. این نوع خودروها، لوکس محسوب نمی شوند و در بین این تعداد خودرو تنها 75 دستگاه خودرو با حجم موتور بیش از 2500 سی سی به کشور وارد شده است.

افخمی راد گفت: ثبت سفارش این خودروهای وارداتی مربوط به ورزشکاران و یا جانبازان بوده و یا جزء خودروهایی می باشد که تا قبل از 24 شهریورماه 92 به مناطق آزاد و ویژه و گمرکات وارد و قبض انبار برای آنها صادر شده است.

به هرصورت به سبب تخلفات عدیده برخی از واردکنندگان در بحبوحه بحران ارزی کشور و حساسیت هایی که در این زمینه ایجاد شد، دولت فعلا ترجیح می دهد که واردات این نوع خودروها همچنان متوقف بماند تا شاید در آینده واردات خودروها به نوعی ساماندهی شود و نمایندگان رسمی بتوانند در این راستا اقدامات موثری انجام دهند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
۰
۰
تازمانی كه واردات قانونمد وبازار رقابتی نشه ما محكومیم فرقون های فعلی موجود رو سوار بشیم تازه اگه ازپس خریدبا قیمت نجومی، بتوانیم انها را برانیم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها