اجرای 3 راهکار فوری کلید خورد

تدابیر جدید برای نجات دریاچه ارومیه

با گذشت هشت روز از گرفتار شدن یک خودروی کمپرسی در دریاچه نمک شهرستان ارومیه در استان آذربایجان غربی، این خودرو همراه دو خودروی دیگر که به قصد امدادرسانی در آنجا گرفتار شده بودند، از محل حادثه خارج شد.
کد خبر: ۷۱۶۸۰۹
چرا کسی به خودروهای به نمک نشسته کمک نکرد

به گزارش جام‌جم، روز چهاردهم شهریور امسال یک خانواده سه نفره با خودروی کمپرسی برای گردش وارد دریاچه نمک ارومیه شدند. آنها ساعتی بعد قصد خارج شدن از محل را داشتند که خودرویشان در میان نمک‌ها گیر کرد و نتوانستند از این محل خارج شوند.

مرد راننده با سازمان‌های مختلفی برای کمک‌گیری تماس گرفت اما هیچ کدام پاسخ درستی برای کمک ندادند. سرانجام او با کمک‌های مردمی موفق شد خودروی خود و دو خودروی دیگر را که برای امدادرسانی وارد دریاچه شده و میان نمک گرفتار شده بودند از این محل خارج کند.

در حوزه ما نیست

مدیربحران استانداری آذربایجان شرقی در ارتباط با بی‌توجهی به امداد‌رسانی به کسانی که خودرو‌های آنها در دریاچه نمک گرفتار شده بود، به خبرنگار ما گفت: حادثه گیرافتادن خودروی این شهروند تبریزی در حوزه استان آذربایجان غربی رخ داده بود، اما وقتی امدادگران تبریز در تماس تلفنی متوجه این کمک‌خواهی شدند یک گروه به محل حادثه اعزام کردند.

خلیل ساعی افزود: آنها در بررسی محل پی بردند این حادثه در مکانی رخ داده است که گروه امداد و نجات جاده‌ای استان آذربایجان شرقی نمی‌تواند وارد عمل شود و تجهیزات لازم برای خارج کردن این خودرو از دریاچه نمک را ندارد و از سوی دیگر این حادثه در خارج از حوزه کاری ما بود. اما برای این که این مشکل راننده حل شود، موضوع را در تماس تلفنی با مسئولان مدیریت بحران استان آذربایجان غربی اطلاع دادیم که آنها گفتند در مانور به سر می‌برند، اما موضوع را پیگیری‌ می‌کنند.

وی یادآور شد: در مواقع حساسی چون زلزله و سیل بدون این که از امدادگران آذربایجان شرقی درخواست کمک شود آنها به کمک آسیب‌دیدگان می‌روند، اما در مواقع عادی هر استان اقدام به امداد رسانی می‌کند و وارد حیطه کاری یکدیگر نمی‌شویم که باعث بروز مشکلات شود. اگر مسئولان استان آذربایجان غربی از ما می‌خواستند که به این حادثه ورود کنیم حتما این کار را انجام می‌دادیم.

در همین زمینه یکی از مسئولان اورژانس آذربایجان غربی هم گفت: ساعت 10 صبح چهاردهم شهریور این راننده حادثه دیده با سامانه 115 اورژانس شهرستان ارومیه تماس گرفت و ماجرای گیر افتادن خودرویش را اعلام کرد. با توجه به این که محل حادثه در بعد از پل شهید کلانتری بود و امدادرسانی در این مکان به آسیب‌دیدگان در حوزه کاری هلال احمر و اورژانس استان آذربایجان شرقی بود و اولین ایستگاه امداد و نجات و اورژانس در آنجا قرار داشت، همکارانمان در اورژانس ارومیه موضوع و موقعیت مرد راننده را تلفنی به اورژانس استان آذربایجان شرقی اطلاع دادند تا نخستین گروه امدادی خود را به محل اعزام کنند.

اطلاع نداشتیم

وی اضافه کرد: قرار شد با توجه به این وضع کمک‌رسانی از سوی این استان انجام گیرد اما دیگر خبری از مسئولان آنجا نشد و با توجه به این که اورژانس فقط در مواردی که فرد دچار آسیب‌دیدگی شده باشد به محل اعزام می‌شود اما در این مورد اورژانس به محل اعزام شد و وقتی متوجه شدند به کسی آسیب نرسیده به محل استقرار خود بازگشتند و مقرر شد امدادرسانی توسط راهداری و آتش‌نشانی انجام شود، چون تجهیزات کافی و لازم را این مراکز در اختیار دارند.

در ادامه موضوع را از مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرستان ارومیه جویا شدیم که وی از وقوع چنین حادثه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: در صورتی که با سامانه 125 آتش‌نشانی تماسی در باره واژگونی خودرو یا گرفتار شدن در دریاچه ارومیه به ما گزارش می‌شد، حتما همکاران ما برای امدادرسانی اقدام می‌کردند، زیرا آتش‌نشان‌ها وظیفه دارند تا شعاع 50 کیلومتری از محل حادثه تا اطراف آن به افراد حادثه‌دیده امدادرسانی کنند.

ابراهیم شادقوشچی افزود: راننده کمپرسی به هیچ عنوان با هیچ‌کدام از مراکز ما تماس نگرفته و کمک نخواسته است و اگر این تماس صورت می‌گرفت حتما آتش‌نشان‌ها به محل اعزام می‌شدند و خودروی وی را خارج می‌کردند و لازم نبود خودروی وی یک هفته در دریاچه نمک باقی بماند.

راننده مراجعه نکرد

در همین زمینه مدیر بحران استان آذربایجان غربی نیز گفت: راننده این خودروی کمپرسی گرفتار شده در دریاچه نمک ارومیه تا بعدازظهر نوزدهم شهریور امسال در مرکز مدیریت بحران استان حضور نیافته بود تا کمک بخواهد. من برای شرکت در مانوری در یکی از شهرهای استان حضور داشتم، اما با اطلاع از موضوع و با توجه به این‌که حادثه موردنظر در حوزه استحفاظی استان آذربایجان شرقی رخ داده بود، از همکارانم خواستم برای بررسی موضوع و امدادرسانی اقدام کنند.

امیرعباس جعفری افزود: یک گروه از مدادگران وارد محل حادثه شدند، اما با توجه به این‌که علاوه بر این خودرو دو خودروی دیگر نیز که برای امدادرسانی به وی وارد دریاچه شده و در میان نمک‌های دریاچه گرفتار شده بود و به دلیل نبود امکانات لازم امدادگران با یکی از بخش‌های خصوصی که در زمینه امدادرسانی همکاری داشت، تماس گرفتند و گروهی از کارکنان این بخش خصوصی به محل اعزام شدند و انتقال هر سه خودرو از میان دریاچه نمک آغازشد و سرانجام خودروها از محل حادثه بیرون آورده شدند.

با اظهارات مسئولان آذربایجان شرقی و غربی در ارتباط با امدادرسانی این نگرش وجود دارد که تعیین مرز برای شهرها آن هم در ارتباط با امدادرسانی از مواردی است که در طولانی شدن امدادرسانی نقش دارد و فقط باید شکرگزار بود که این حادثه تلفات جانی نداشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
رامین
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
۰
۰
با سلام همه اینها بهانه است من خودم تیر ماه امسال آخرشب ماشینم خراب شد تو جاده ارومیه تبریز با هزار بدبختی خودمو به پاسگاه رسوندم اما به هر امدادی زنگ زدم، تبریز گفت ارومیه زنگ بزن، ارومیه هم گفت به تبریز. تو ماشینمم مریض داشتم هیچكی هم ور نمیداشت ما رو، پاسگاه هم گفت نمیشه اینجا وایسین.
استیلی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
۰
۰
خیلی زشت كه موقع امدادرسانی، مرزبندی استانها و حوزه های استحفاظی مانع بشه و دلیلی باشه برای كم‌كاری‌ها و بی‌مسئولیتیها، واقعا شرم‌آوره؛ مردم این جور مواقع از مسئولان انتظار دارن
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها