رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و صنعتی با انتقاد از شیوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که باعث گران‌تر شدن محصول نهایی می‌شود، گفت: در حال حاضر مصرف‌کنندگان مجبور هستند نان را گران بخرند، چون از یک طرف دولت مابه‌التفاوت قیمت آرد را می‌پردازد و از طرف دیگر یارانه‌های نقدی را در اختیار مردم قرار می‌دهد که باعث می‌شود به جای 2600 تومان برای هر کیلو نان، 3200 تومان پرداخت شود.
کد خبر: ۷۱۶۴۸۴
مردم مجبورند نان را گران بخرند

محمدجواد کریمی، در نشست خبری گفت: در طول سالهای گذشته به دلیل تحریم‌ها، مصوبات غیرکارشناسی و سایر مشکلات به نقطه ایده‌آل در این حوزه دست نیافته‌ایم، این در حالی است که اگر دولت در رابطه با مصرف نان با کیفیت برنامه‌ای داشته باشد دیگر لازم نیست که هزینه ضایعات بدهد.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و صنعتی تاکید کرد: قرار بود در همان سال اولی که نمایشگاه نان برگزار می‌شود، دولت به حمایت از انجمن‌ها و واحدهای تولیدی نان‌های صنعتی بیاید و از این طریق در تولید نان با کیفیت و بهداشتی قدم موثری بردارد که متاسفانه عملیاتی نشد.

وی، حق بیمه پرسنل کارخانه‌های تولید نان حجیم را از دیگر چالش‌های این صنعت دانست و گفت: این واحدها باید برای همه اعضای پرسنل خود حق بیمه 30 درصدی پرداخت کنند در حالی که برای نان‌های سنتی این رقم بالغ بر 10 درصد است.

به گفته رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و صنعتی این موضوع بر روی بهای تمام شده کالا تاثیرگذار است؛ ضمن اینکه موضوع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مسئله دیگری است که به عنوان یک معضل جدی مطرح است.

این فعال اقتصادی با انتقاد از شیوه اجرای این قانون که باعث گران‌تر شدن محصول نهایی می‌شود، گفت: در حال حاضر مصرف‌کنندگان مجبور هستند نان را گران بخرند. چون از یک طرف دولت مابه‌التفاوت قیمت آرد را می‌پردازد و از طرف دیگر یارانه‌های نقدی را در اختیار مردم قرار می‌دهد که باعث می‌شود به جای 2600 تومان برای هر کیلو نان، 3200 تومان پرداخت شود.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و صنعتی تصریح کرد: اگر یارانه آرد حذف شود و تولیدکنندگان آرد را با قیمت آزاد خریداری کنند و دولت این یارانه را نیز به طور نقدی در اختیار مردم قرار دهد، بازار نان رقابتی می‌شود و هم در شیوه مصرف و هم در بهای تمام شده کالا تاثیر مثبت می‌گذارد.

کریمی یادآور شد: در سال 1389 و در ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها این تجربه را داشتیم که هم باعث بهتر شدن کیفیت نان و هم مصرف بهینه آن شد. هر چند متاسفانه امروز شرایط به سال‌های قبل از 89 برگشته است. مصرف نان حجیم در ایران 12 درصد و مصرف نان سنتی 88 درصد است.

همچنین کاوه زرگران با اشاره به اجرای نادرست قانون مالیات بر ارزش افزوده در طول 5 سال گذشته، گفت: به دلیل اجرای ناقص قانون مالیات بر ارزش افزوده، فشار مضاعفی بر تولیدکننده وارد آمده است؛ این درحالی است که اصناف به هنگام خرید محصول از تولیدکننده، ارزش افزوده پرداخت نمی‌کنند و به همین دلیل تولیدکننده تنها حلقه‌ای است که به تنهایی باید این مبلغ را بپردازد و سبب اصلی آن هم سازمان نظام مالیاتی است.

دبیرکل کانون صنایع غذایی ایران افزود: در این شرایط، تقاضای تولیدکنندگان از دولت این است که قبل از وارد شدن ضربات بیشتر به بدنه تولید کشور یا در روند اجرا بازنگری صورت گیرد و یا اجرای قانون را به طور کامل متوقف سازد.

وی تصریح کرد: در این میان، مواد اولیه‌ای چون آرد و شکر از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند ولی متاسفانه تولیدکننده به هنگام فروش محصول نهایی باید بهای مالیات بر ارزش افزوده همین محصولات را هم بپردازد؛ در حالی که طبق قانون باید مالیات مواد اولیه مانند آرد را پرداخت شده فرض کرد.

زرگران تاکید کرد: عملکرد سازمان امور مالیاتی در طول این چند سال خلاف قانون بوده است و دولت باید ضرر و زیانی که به دلیل اجرای نادرست قانون بر پیکره تولید وارد آمده است را جبران کند.

به گفته دبیرکل کانون صنایع غذایی ایران، صنایع تبدیلی در این مدت 3 برابر آنچه که باید به عنوان مالیات بر ارزش افزوده می‌پرداخته را پرداخت کردند.

همچنین در این نشست، جمشید مغازه‌ای دبیر انجمن شیرینی و شکلات در رابطه با برگزاری سیزدهمین دوره برگزاری نمایشگاه در این حوزه توضیح داد: این نمایشگاه 24 تا 27 شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران با مشارکت 325 شرکت‌کننده داخلی و خارجی برگزار می‌شود. از این تعداد 50 شرکت خارجی از 22 کشور که بخش زیادی از آن‌ها اروپایی هستند حضور خواهند داشت.

وی اعلام کرد: در سال 93 توانستیم پس از سال‌ها رایزنی با سازمان توسعه تجارت مجوز 5 ساله برگزاری این نمایشگاه را دریافت کنیم که این موجب می‌شود از سال آینده بتوانیم نمایشگاهی در سطح مطلوب‌تر و در فضایی بزرگ‌تر برگزار کنیم.

وی افزود: مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه معرفی آخرین دستاوردها، جذب سرمایه‌های خارجی، رونق در صنعت داخلی، معرفی منابع انسانی و آگاهی بخش به بازدیدکنندگان است. همچنین قرار است 3 هیئت تجاری از کشورهای اردن، لبنان و عراق از این نمایشگاه بازدید کنند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر وجود ظرفیت‌های خالی در تولید شیرینی و شکلات تصریح کرد: درخواست می‌کنیم که مجوز جدیدی برای تولید این محصولات اعطا نشود و اجازه بدهند که کارخانه‌های موجود که در حال حاضر با کمتر از نصف ظرفیت خود تولید می‌کنند از تسهیلات بهره ببرند و از طریق جذب سرمایه‌های خارجی میزان تولید خود را افزایش دهند.

طبق اطلاعات موجود ظرفیت تولید کشور در بخش شیرینی و و شکلات صنعتی دو میلیون و 100 تن است که در سال 92 میزان تولید یک میلیون و 480 هزار تن بوده است. از این بین 211 هزار تن با ارزش 438 میلیون دلار به 60 کشور از جمله آمریکا صادر شده است.

وی افزود: میزان تولید در سال 92 نسبت به سال 91 کاهش داشت چراکه در این سال برای شیرینی و شکلات عوارض صادراتی در نظر گرفته شد. خوشبختانه این عوارض که برای محصولات آردی 50 درصد و برای شکلات 30 درصد بود با آغاز به کار دولت جدید به طور کامل لغو گردید.

در ادامه علی معین، مدیر اجرایی هشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان از حضور 114 شرکت خارجی و داخلی در مساحتی نزدیک به 10 هزار متر مربع خبر داد و گفت: نمایشگاه آرد و نان 24 تا 27 شهریورماه با هدف فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی تولید و مصرف آرد و نان، افزایش سطح فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در صنعت آرد و نان، حرکت سازمان یافته در بخش خصوصی در زنجیره تولید و تامین مواد اولیه نان، برگزار می‌شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها