زمانی که شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو موافقت کرد، در کنار این موافقت شروطی را نیز برای خودروسازان در نظر گرفت تا از این محل، رعایت حال مردم را کرده باشد.
کد خبر: ۷۱۶۳۸۷
آن تعهدات را فراموش نکرده‌ایم

با این حال گذشت زمان نشان می‌دهد نه خودروسازان و نه شورای رقابت، ‌گزارش روشن و دقیقی از میزان اجرای این شروط ارائه نداده‌اند و حتی می‌توان گفت شاید یادشان نباشد که اصولا شروطی نیز وجود داشته است!

یکی از مهم‌ترین این شروط، تجدیدنظر در محتوای قرارداد خودروسازان با خریداران خودرو بود، به نحوی که این قراردادها از حالت یکطرفه و به نفع خودروسازان خارج شده و نفع مصرف‌کنندگان را نیز در نظر بگیرد.

از جمله مفاد این قراردادها می‌توان به نحوه محاسبه دیرکرد تحویل خودرو، روش محاسبه پرداخت سود مشارکت به مشتری، سقف بیمه خودرویی که به مشتری تحویل می‌شود و نمونه‌هایی مانند این را اشاره کرد.

با این حال هنوز هیچ‌یک از خودروسازان مثلا نسخه جدید و تغییر یافته قراردادهای خود با مشتری را منتشر نکرده‌اند تا بدانیم چه تغییری در آن به نفع مردم صورت گرفته است.

شرط مهم دومی که شورای رقابت برای خودروسازان در نظر گرفت، شفاف‌سازی و اعلام تیراژ تولیداتشان به‌طور منظم بود.

از مدت‌ها قبل این شبهه وجود داشت که خودروسازان، خودرو تولید می‌کنند، اما در برخی موارد و به ملاحظات قیمتی، آن را در موقع مناسب به بازار عرضه نمی‌کنند و در نتیجه بازار با کمبود خودرو مواجه شده و قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

به این دلیل، شورای رقابت به خودروسازان تکلیف کرد که باید تیراژ تولیداتشان را به طور منظم اعلام کنند تا شورای رقابت بداند چه میزان خودرو تولید و چه میزان از آن وارد بازار شده و در نهایت، اگر مابه‌التفاوتی وجود دارد، کجاست.

آیا در پارکینگ مانده است؟ آیا احتمالا به واسطه‌ها به صورت امانی واگذار یا برای تنظیم بازار کنار گذاشته شده است.

به عبارت بهتر این شرط مهم، کل فرآیند فروش خودروسازان را شفاف می‌کند و در کنار آن با کوتاه کردن دست دلالان، حاشیه قیمتی بازار خودرو را تا حد زیادی از میان می‌برد.

با این حال تا امروز اعلام نشده که خودروسازان تا چه حد آمار واقعی تیراژ خود را اعلام کرده و سیستم فروششان از این رهگذر شفاف شده است... .

اینچنین است که باید از شورای رقابت خواست حال که مناقشه قیمت خودرو تا حد زیادی پایان یافته است، تمرکز خود را بر اجرای شروط مهم خودروسازان گذاشته و مردم را از چگونگی اجرای این شروط آگاه سازد. امید که چنین شود.

بهمن موسوی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها