نتایج یک تحقیق قدیمی که حدود ده سال پیش انجام شده، نشان می‌دهد دام‌ها و احشام ایالات متحده آمریکا در مقایسه با صنعت نفت و گاز آن کشور، متان بیشتری به جو زمین منتشر کرده‌اند.
کد خبر: ۷۱۵۷۴۲
دام‌ها و گرم شدن هوای زمین

در مقاله‌ای که در مجله تحقیقات ژئوفیزیک و جو منتشر شده، گروهی از محققان دانشگاه هاروارد و موسسه فناوری دانشگاه کالیفرنیا با مطالعه برخی داده‌ها نشان داده‌اند که این میزان انتشار متان بسیار بیش از مقداری است که قبلا از سوی آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا (EPA) اعلام شده بود.

امروزه بسیاری از ما درباره مشکلات ناشی از انتشار دی‌اکسیدکربن به جو آگاهی داریم و به اتفاق، این موضوع را دلیل گرم شدن آب و هوای جهانی می‌دانیم، اما حالا یک گاز گلخانه‌ای دیگر قد علم کرده که باید نگران آن باشیم، متان اگرچه تصور می‌شود این گاز مدت زیادی در جو زمین دوام نمی‌آورد. باید گفت این گاز بهتر از انداختن یک پتو روی سیاره زمین، آن را گرم می‌کند. به همین دلیل دانشمندان و دولت‌ها در تلاشند تا میزان دقیق انتشار این گاز توسط فعالیت‌های انسانی و دام‌ها را به اتمسفر به دست آوردند و با برنامه‌ریزی دقیق میزان آن را کاهش دهند.

اولین مجرمان شناخته شده در این مسیر صنایع نفت و گاز و پس از آنها دام‌ها و احشام هستند. (هر چند به احتمال زیاد میزان متان ساطع شده ناشی از نفخ شکم انسان باید زیاد باشد، اما در این تحقیق این میزان در نظر گرفته نشده است.)

در تلاش‌های جدید محققان دریافته‌اند مقدار واقعی انتشار گاز توسط دو منبع مذکور در ایالات متحده با آنچه پیش از این توسط دولت منتشر شده، مطابقت ندارد.

اگر به سال 1383 برگردیم، ماهواره ENVISAT با یک حسگر ویژه میزان گازهای موجود در اتمسفر سراسر زمین را اندازه گرفت. محققان از داده‌های این ماهواره برای ترسیم نقشه میزان انتشار متان در سراسر ایالات متحده استفاده و روی مناطقی تمرکز کردند که به طور خاص حجم بالایی از انتشار متان در آنها مشاهده می‌شد. آنها نقشه خودشان را با دیگر نقشه‌هایی که توسط تیم‌های دیگر جمع‌آوری شده توسط هواپیما ترسیم شده مقایسه کردند و نواحی پوشش داده شده توسط بررسی‌های ماهواره‌ای با بررسی‌های هواپیما تطابق داشت، اما در مقایسه با داده‌های ارائه شده از سوی آژانس حفاظت از محیط زیست، محققان دریافتند تفاوت‌هایی در مقادیر گزارش داده شده انتشار کربن از سوی دام‌ها و صنایع نفت و گاز وجود دارد.

به طور خاص و با استفاده از داده‌های به دست آمده ماهواره‌ای، محققان نشان دادند تابستان سال 1383 دام‌ها مسبب انتشار 13 میلیون تن گاز متان به جو بوده‌اند در حالی که این میزان در گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست 9.7 میلیون تن ذکر شده بود. متاسفانه حسگر روی ماهواره بعد از آن سال قادر به نشان دادن میزان متان نبود و در نتیجه اطلاعات بیشتری در دست نیست.

قرار است بزودی ماهواره جدیدی که به حسگر پیچیده مشاهده میزان گازهای جوی مجهز شده، ساخته و سال بعد به فضا پرتاب شود.

phys.org / مترجم: آتنا حسن‌آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها