محققان با ترکیب نانومیله‌های مغناطیسی و پروتئین فعال کننده پلاسمینوژن موفق به ساخت ترکیبی شدند که قادر است لخته‌های خون ایجاد شده در بیماران در معرض سکته را از بین ببرد.
کد خبر: ۷۱۵۵۶۸
ترکیبی که لخته های خون را از بین می‌برد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، پژوهشگران دانشگاه جورجیا موفق به ارائه نانوذرات مغناطیسی شدند که قادر به رفع مشکل سکته در بیماران است. این نانوذرات با استفاده از میدان مغناطیسی به محل لخته شدن خون منتقل شده تا انسداد رگ‌های خونی را برطرف کند.

در حال حاضر تنها یک دارو برای جلوگیری از سکته استفاده می‌شود که یک فعال کننده پلاسمینوژن (PA) است.

این دارو بعد از ظهور اولین نشانه‌های سکته به بیمار داده می‌شود. این پروتئین درون خون حل شده و به محل لختگی می‌رسد و موجب برطرف شدن لخته‌های خونی می‌شود.

«ییپینگ ژو» از محققان این پروژه گفت: فناوری مورد استفاده ما، نوعی نانومیله مغناطیسی است که به بیمار تزریق می‌شود. این نانومیله‌ها در حضور میدان مغناطیسی شروع به چرخش می‌کنند و می‌توانند لخته خون را از بین ببرد.

وی افزود: نتایج یافته‌های ما نشان می‌دهد که با این روش می‌توان لخته‌های خون را از بین برد. کارایی این روش دو برابر روش تزریق پروتئین PA است.

این گروه تحقیقاتی، داروی جدید خود را روی موش‌ با موفقیت آزمایش کردند؛ موش سیستم گردش خونی شبیه به انسان دارد.

این گروه از ترکیب نانومیله‌های 300 نانومتری و پروتئین PA برای رفع لخته خون در موش‌ها استفاده کردند.

این نانومیله‌ها در اثر اعمال میدان مغناطیسی شروع به چرخش پروانه‌ای کرده و دارو را به سوی محل لختگی هدایت می‌کنند.

سکته دومین عامل مرگ و میر در جهان است به‌طوری که در هر دقیقه یک آمریکایی در اثر سکته جان خود را از دست می‌دهد.

«لیدونگ ماو» از محققان این پروژه می‌گوید: ما بیماران بسیاری داریم که از مشکل سکته رنج می‌برند و چشم به راه روش درمانی جدیدی هستند.

استفاده از پروتئین PA خطراتی در پی دارد، برای مثال این پروتئین مانع از انعقاد خون می‌شود بنابراین در بیمارانی که این دارو را استفاده کرده‌اند خطر عدم انعقاد درصورت خونریزی وجود دارد.

پژوهشگران این پروژه به دنبال یافتن مواد جدیدی برای بهبود عملکرد این دارو هستند چرا که استفاده بیش از حد این دارو می‌تواند موجب خونریزی در بیماران شود. در حال حاضر این پژوهش در مراحل اولیه است و باید تحقیقات بیشتری روی آن انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها