بتازگی محققان دانشگاه علوم پزشکی تمپل کشف کردند که چگونه می‌توان ویروس HIV-1 (نوع اول ویروس اچ.آی.وی) را برای همیشه از سلول‌های انسانی حذف کرد تا دیگر بیمار نیاز به درمان دارویی مادام‌العمر نداشته باشد. اگرچه این کشف در مراحل اولیه قرار دارد، اما یک قدم حیاتی در مبارزه دائمی با این بیماری خواهد بود.
کد خبر: ۷۱۴۸۸۸
امیدی تازه برای ریشه‌کنی HIV

در خاتمه کنفرانس ایدز 2014 که در ملبورن استرالیا برگزار شد، اکثر سخنرانان ازجمله محققان ایدز و اریک گوبسی، برنده جایزه انجمن جهانی ایدز درخصوص وحشتناک بودن این بیماری در 30 سال گذشته صحبت کردند. هنوز ترس از این بیماری وجود دارد و با وجود تلاش‌های جامعه پزشکی و انجمن‌های دیگر در این زمینه همچنان محققان تصمیم دارند طبق UNAIDS ـ سازمان ملل و ایدز ـ تا سال 2030 این بیماری را نابود کنند. کشف جدید دانشگاه تمپل می‌تواند موجب امیدواری بیشتر شود، زیرا راه‌های درمانی امروزی ایدز با وجود پرهزینه بودن باعث از بین‌رفتن این بیماری نمی‌شود. برخی از آنها عوارض جانبی خطرناکی دارد که می‌تواند سرعت پیشرفت بیماری را با افزایش سن بیمار بیشتر کند. همچنین ممکن است با مشکلاتی مانند هپاتیت ث همراه باشد که کبد به وسیله داروهای درمان ایدز تخریب می‌شود. بعلاوه این بیماری سرسخت و گول‌زننده است، زیرا بخشی از دی.ان.ای بیمار شده و تقریبا ریشه‌کن کردن آن غیرممکن می‌شود.

دانشمندان دانشگاه علوم پزشکی تمپل راهی برای جدا کردن ژن‌های آلوده یافته‌اند و ویروس را برای همیشه ریشه‌کن می‌کنند تا بیمار به درمان مادام‌العمر نیاز نداشته باشد. طبق گفته‌های دکتر کامل خلیلی، استاد و رئیس بخش علوم اعصاب دانشگاه، اگرچه چندین سال تا مرحله بالینی مانده، اما این پیشرفت قدم مهمی در ریشه‌کن‌سازی ایدز خواهد بود. در این تکنیک از آنزیم برش‌دهنده دی.ان.ای و رشته آر.ان.ای برای مورد هدف قرار دادن ژنوم و برش DNA ایدز از آن استفاده می‌شود. سلول می‌تواند ژنوم‌های خود را ترمیم و بخصوص این که رشته‌های خود را بدون وجود ویروس اچ.آی.وی به هم متصل کند. این درمان روی انواع سلول‌ها کاربرد دارد، ازجمله سلول‌های T و مونوسیت که پناهگاه این ویروس هستند.

در طراحی ابزارهای مولکولی محققان توالی نوکلئوتیدی را انتخاب می‌کنند که در هیچ توالی کدگذاری‌شده دی.ان.ای انسان ظاهر نمی‌شود، به این ترتیب از تاثیرات خارج از هدف که ممکن است سلول‌های بیمار یا دی.ان.ای او آسیب ببیند جلوگیری می‌شود. در مقابله با بسیاری از ویروس‌های دیگر نیز می‌توان این روش را اعمال کرد. در بیماران آلوده به ویروس اچ.آی.وی نوع اول تغییرات ناگهانی بسیاری وجود دارد و بنابراین نمی‌توان درمان منحصر به فردی برای آن تجویز کرد. از آنجا که هر بیمار توالی ویروسی مشخصی دارد، راه‌های درمانی نیاز به بررسی قبلی دارد. دانشمندان تلاش می‌کنند همه نسخه‌های ویروس HIV-1 را از بدن بیماران ریشه‌کن کنند و پیشرفت اخیر آنها راهی به سوی درمان ایدز است.

مترجم: ندا ابوطالبی راد / منبع: gizmag

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
۰
۰
مگه واكسن ایدزی كه ایران چند سال قبل كشف كرد! به دستشون نرسیده؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها