دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت انار گفت: ایران تنها تولید کننده انار بدون سم‌پاشی در دنیاست.
کد خبر: ۷۱۳۸۳۶
ایران تنها تولیدکننده انار بدون سم‌ پاشی در دنیا

دکتر سید حسین گلدان‌ساز با اشاره به ضرورت وجود کانون هماهنگی دانش و صنعت انار، گفت: انار، در دنیا یک محصول ویژه به شمار می‌آید و ایران با تولید حدود 900 هزار تن انار در سال، بیشترین میزان تولید در دنیا را دارد.

وی با اشاره به وجود رقبای سرسختی در تولید انار همچون هند و نیز چین که بتازگی وارد بازار شده است، به ذکر برخی خواص انار پرداخت و افزود: یافته‌های علمی موجب شده تا کشورهایی که در آن‌ها تولید انار آنچنان مطرح نبوده، در این سال‌ها روی کشت انار کار کنند. کشور ما هم که تولید کننده اصلی این میوه است باید تدابیر خاصی بیندیشد تا جایگاه کمی و کیفی خود را در دنیا حفظ کند.

دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت انار با ذکر خصوصیت کم‌نظیر بودن انار ایران گفت: ما در هیچ کجای کشور انار را سم‌پاشی نمی‌کنیم و محصول بدون سم، برای سلامت جامعه بسیار حائز اهمیت است. هرکجای دنیا که انار تولید می‌شود همراه با سم پاشی است. به دلیل این که در کشورهای دیگر، انار آفات و بیماری‌هایی دارد که ناچارند آنها را سم پاشی کنند؛ ولی دنیا به خصوصیت انار ایران که سم‌پاشی نشده است، توجه خاصی دارد.

وی مأموریت کانون هماهنگی دانش و صنعت انار را هماهنگی بین بخش خصوصی و بخش دولتی دانست و افزود: بخش خصوصی از باغداران، تولید کننده‌ها، صادر کننده‌ها، کارخانجات فرآوری انار تشکیل شده و بخش دولتی شامل دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و اجرایی وزارت کشاورزی است.

گلدان‌ساز گفت: کانون تلاش می‌کند ارتباط بین این دو بخش را تقویت کند تا تولید، فرآوری، بازاریابی، و صادرات انار، مبتنی بر اصول علمی و یافته‌های تحقیقاتی کاربردی باشد که بتوان به هدف اصلی که ارتقاء جایگاه انار ایران در دنیاست، دست یافت.

دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت انار افزود: از جمله اقدامات کانون هماهنگی دانش و صنعت انار برگزاری یک سمینار منحصر به فرد در استان یزد بوده است. این سمینار توسط کانون هماهنگی دانش و صنعت انار و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و برخی ارگان​های دیگر برگزار شده که نتایج ارزشمندی به همراه داشته است.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها