مدیرعامل سایپا در حالی مهلت توقف تولید پراید را دو سال به تعویق انداخت که با وجود الزام قانونی خودروسازان به طراحی و تولید خودروهای جدید داخلی، هیچ اقدامی در این مورد از سوی خودروسازان گزارش نشده است.
کد خبر: ۷۱۳۵۳۴
پراید تا دو سال دیگر مهمان ایرانی​هاست

به گزارش فارس، سعید مدنی مدیرعامل سایپا در حالی از کاهش تولید خودرو پراید در سال 96 و جایگزین شدن محصولات دیگر سایپا به جای این خودرو خبر داده است که وی آبان سال گذشته از توقف تولید این خودرو در سال 94 خبر داده بود.

طبق استراتژی تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروهای تولیدی با برند داخلی تا 10 سال و خودرو‌های تحت لیسانس تا هفت سال اجازه تولید دارند.

مدنی قبلاً از توقف تولید پراید از سال 94 بر اساس قانون ارتقاء کیفیت خودرو خبر داده و گفته بود: تا سال 94 محصولات جدیدی را در چرخه تولید خواهیم داشت و ممکن است، پراید از چرخه عرضه سایپا خارج شود، ولی باز هم صادرات این محصول را به بازارهای خارجی خواهیم داشت.

بهادر کاظمی، معاون سابق نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد نیز پیشتر با بیان اینکه برخی از خودروهای تولیدی باید تا سال 94 از رده تولید خارج شوند، گفته بود: پلت‌فرم برخی خودروها به 4 یا 5 دهه قبل تعلق دارد و امکان افزایش کیفیت آنها وجود ندارد.

وی در مورد اجرای و طراحی پلت‌فرم‌های جدید گفته بود: طبق این قانون، باید به سمت تغییر پلت‌فرم خودروهای داخلی حرکت کنیم.

وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در این مورد به فارس گفت: سازمان استاندارد نمی‌تواند مانع از تولید خودروهای قدیمی شود، بلکه این موضوع باید توسط وزارت صنعت اعلام و در صورت تشخیص این وزارتخانه، از تولید خودروهای قدیمی جلوگیری شود.

وی تأکید کرد: ما استاندارد قطعات را کنترل می‌کنیم و در صورتی که یک قطعه ویژگی لازم را نداشته باشد، استفاده از آن را ممنوع اعلام می‌کنیم.

به گفته مرندی مقدم، تشخیص اینکه تولید یک خودرو ادامه داشته باشد یا خیر، بر عهده وزارت صنعت است.

به این ترتیب با اظهار نظر جدید مدیرعامل سایپا، خروج پراید از رده تولید دو سال دیگر تمدید شده و برنامه تولید خودروی جایگزین نیز دو سال دیرتر اجرا خواهد شد.

در عین حال، قرار است تولید پژو 405 نیز در سال 94 متوقف شود که این موضوع را قبلاً مدیرعامل ایران خودرو مطرح کرده بود.

هاشم یکه زارع مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو گفته بود: پژو 405 از سال 94 و 95 از رده تولید خارج می‌شود و محصولات جدید به عنوان جایگزین و عرضه خواهد شد.

به این ترتیب تا دو سال آینده باید شاهد توقف دو خودروی پرتیراژ در کشور باشیم که البته با وجود تولید محصولاتی مانند تیبا، هنوز خودرویی نتوانسته به عنوان جایگزین پراید و پژو 405 به طور رسمی اعلام شود و همچنین طراحی و تولید پلت‌فرم جدیدی در این مورد عملیاتی نشده است.

از سویی قرار بود به منظور تقویت تولید و ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی، پلت‌فرم‌های جدید داخلی از سوی خودروسازان طراحی شود که تاکنون اقدام خاصی در این مورد از سوی خودروسازان گزارش نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
انقراضی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
۰
۰
عشق است پراید .... بازم تولید كنین ...
سینا
-
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
۰
۰
پراید خودرویی برای خودكشی
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها