دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 از دیروز در بروکسل آغاز شده است دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان رئیس گروه 1+5 برای رسیدن به توافق نهایی مذاکرات خود را آغاز کرده‌اند.
کد خبر: ۷۱۲۴۲۰
پیش‌زمینه مذاکرات موفق

براساس آخرین توافقات، دوره‌ای چهارماهه برای رسیدن به توافق مشترک در نظر گرفته و تا سوم آذرماه ادامه دارد. دور کنونی مذاکرات در حالی آغاز شده که در باره به نتیجه رسیدن آن چند اصل مهم مطرح است.

اصل مهم، رفتارهای اعتماد ساز گروه 1+5 است که در طول هفته‌های اخیر خدشه‌دار شده است. دو مسئله بسیار مهم در هفته‌های اخیر روی داده است که عبارتند از اعمال تحریم​های جدید از سوی آمریکا به گونه‌ای که خزانه‌داری آمریکا رسماً از واژه تحریم‌های جدید به بهانه دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران مطرح استفاده کرده است و نیز تجاوز پهپاد رژیم صهیونیستی به حریم هوایی ایران که البته با درایت و توان دفاعی کشورمان به مقصود نرسید و در آسمان شکار پدافند هوایی شد. اگر کشورهای اروپایی گروه 1+5 و شخص کاترین اشتون واقعاً به دنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات هستند باید از یک سو مخالفت آشکار خود را با تحریم‌های جدید آمریکا اعلام و بر مغایر بودن آن با روح توافقات ژنو اذعان کنند و حتی اقدمات تنبیهی علیه آمریکا به عنوان ناقص توافق ژنو اعمال کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حتی غربی‌ها بر پایبندی ایران به توافق ژنو تأکید دارند لذا اروپایی‌ها اگر واقعاً پایبند به مذاکرات هستند باید ضمن تقدیر از ایران به بازخواست آمریکا بپردازند در غیر این صورت بار دیگر بی‌صداقتی خود را به ملت ایران اثبات کرده‌اند. از سوی دیگر 1+5 باید تجاوزگری رژیم صهیونیستی را محکوم ساخته و نشان دهد که به دنبال تهدید ایران نیست. نمی‌شود 1+5 از مذاکره بگوید و هم‌زمان از تجاوزات صهیونیستها به حریم ایران حمایت کند.براین اساس واکنش قاطع اعضای 1+5 در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی زمینه‌ساز اعتماد برای ادامه مذاکرات خواهد بود.

غرب باید به بازی دوگانه و غیرصادقانه خود پایان دهد و پیش از مذاکرات عنوان شده در حاشیه نشست سالیانه سازمان ملل صداقت خود را نشان دهد در غیر این صورت نباید انتظاری برای به نتیجه رسیدن مذاکرات داشته باشد. ملت ایران اهمیتی به شکست مذاکرات نمی‌دهد چرا که ایران صرفاً حقوق خود را می‌شناسد و برای به نتیجه رسیدن مذاکرات حاضر به پرداخت و هزینه‌​های بیش از این نیست.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها