معاون پیشگیری بهزیستی استان یزد هشدار داد:

افزایش آمار زنان معتاد به شیشه

یک پزشک اورژانس اجتماعی گفت: زنان 19 برابر بیشتر از مردان در شرایط مشابه معتاد می‌شوند.
کد خبر: ۷۱۲۳۸۶
زنان 19 برابر بیشتر از مردان معتاد می شوند

رضا اسحاقی، اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که حتی یک بار مصرف شیشه می‌تواند مصرف کننده را به نابودی و حتی مرگ نزدیک کند.

وی با بیان اینکه تحقیقات اندکی که در خصوص مخدر شیشه وجود داشت موجب شد در اعتیاد آور بودن آن شک و شبه ایجاد شود، افزود: در گذشته براین موضوع که مصرف شیشه اعتیاد آور است یا نه؟ تفاوت نظر وجود داشت اما در حال حاضر به صورت یقین مشخص شد که حتی مصرف کم شیشه اعتیادآور است.

این پزشک اورژانس اجتماعی با بیان اینکه مصرف کنندگان "مرد" مواد مخدر به مراتب بیشتر از زنان است، اضافه کرد: با وجود اینکه زنان گرایش بیشتری به مصرف شیشه دارند و در اکثر موارد بیشتر از مردان اغفال می‌شوند، اما به طور کلی به ازاء هر هفت مرد یک زن مصرف کننده مشاهده می‌شود.

اسحاقی با اشاره به اینکه تئوری‌های مختلفی وجود دارد که چرایی مصرف مواد مخدر به ویژه شیشه در زنان را نشان می‌دهد، تصریح کرد: یکی از مواردی که در خصوص علل گرایش به مصرف مواد مخدر بیان می‌شود، تفاوت هورمون‌های جنسی است و تحقیقات نشان می‌دهد هورمون‌های جنسی زنانه وابستگی بیشتری نسبت به مواد مخدر در مقایسه با مردان ایجاد می‌کند.

وی باورها و شایعات نادرست را از دیگر علل گرایش زنان به مواد مخدر عنوان کرد و گفت: بیان فوایدی مانند شفاف شدن پوست، پر پشت شدن موها، لاغری و تناسب اندام و غیره شایعاتی است که در میان زنان رواج یافته است تا آنان را به سمت مصرف شیشه سوق دهد.

این پزشک اورژانس اجتماعی ادامه داد: برآوردهای آماری دیگر توضیح می‌دهد در صورتی که زن و مرد در شرایط مشابه مصرف مواد مخدر قرار گیرند، احتمال ابتلا زن به مصرف مواد به مراتب بیشتر از مرد است و زنان 19 برابر بیشتر از مردان در شرایط مشابه معتاد شده‌اند.

اسحاقی به اثرات مخربی که شیشه بر فعالیت مغز دارد اشاره کرد و افزود: بر اساس نتایج نهایی، توهم‌های پس از مصرف شیشه به مراتب بیش از سایر مواد مخدر است ومصرف این مخدر حتی منجر به جنون می‌شود.

وی نقش خانواده‌ها را در حمایت از افراد آسیب دیده حیاتی دانست و خاطر نشان کرد: نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد مهم است و در 84 درصد موارد علت گرایش افراد به مواد مخدر سهل انگاری والدین نسبت به وضعیت فرزندان است.

این پزشک اجتماعی تصریح کرد: یکی از علت‌های گرایش افراد به مصرف مواد مخدر عبور از پل سیگار و قلیان است و والدین باید در این خصوص هوشیار باشند. ( ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها