بروجردی در کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان:

مسائل مرتبط به مذاکرات هسته‌ای حلقه‌های متعدد دارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: این مذاکرات حلقه‌های متعدد دارد و کسانی که یک حلقه را می‌بینند اشتباه می‌کنند.
کد خبر: ۷۱۲۰۷۶
مسائل مرتبط به مذاکرات هسته‌ای حلقه‌های متعدد دارد

علاء‌‌‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه 10 شهریورماه در دومین اجلاس کنگره یازدهم اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، در پاسخ به سؤال یکی از شرکت‌کنندگان مبنی بر علت ممنوعیت اطلاع‌رسانی در مورد پرونده کرسنت در رسانه‌های داخلی گفت: این پرونده بسیار پیچیده است.

وی ادامه داد: هرگونه اطلاع‌رسانی و یا موضع‌گیری در رسانه‌های داخلی ممکن است بعدها مورد استناد دادگاه پرونده قرار گیرد و حتی اگر آن خبر صحت نیز نداشته باشد علیه کشورمان به کار خواهد رفت.

بروجردی با اشاره به اینکه محکومیت اولیه ایران توسط دادگاه اعلام شده است، گفت: البته این پایان ماجرا نیست و دادگاه ادامه دارد ولی بیش از کمیسیون امنیت ملی کمیسیون انرژی درگیر این مسئله است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: این مذاکرات حلقه‌های متعدد دارد و کسانی که یک حلقه را می‌بینند اشتباه می‌کنند.

بروجردی خاطر نشان کرد: ما در نرمش قهرمانانه موفق به تغییر فضا شدیم و دنیا امروز فهمید که امروز ما اهل منطق و گفت‌وگو هستیم و البته پای حقوق خود نیز ایستاده‌ایم و اگر در داخل کشور قضاوت‌ها در مورد این پرونده اینقدر نوسان دارد به علت نگاه یکسویه به این پرونده است.

وی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از دانش‌آموزان در مورد چگونگی ورود نسل جوان به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با اشاره به اینکه تهاجم فرهنگی یک میدان جنگی است، بیان کرد: ممنوعیت ورود به فضای مجازی به معنای پاک کردن صورت مسئله است و در حقیقت مانند جنگ سخت که باید نیرو را پیش از اعزام به جبهه مسلح کرد و آموزش داد امروز نیز باید آفات این عرصه را بشناسیم و عدم ورود به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مشکلی را از ما حل نمی‌دهد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت امنیت داخلی کشور آن را زنجیره‌ای با حلقه‌های متعدد خواند و با تأکید بر اینکه برای تأمین امنیت باید در عرصه جنگ اقتصادی فائق آییم، تصریح کرد: سرویس‌های اطلاعاتی دشمن در اطراف ما بسیار فعال بوده و در این رابطه بسیاری از اخبار امنیتی مثلا در مورد ورود تروریست‌ها به کشور رسانه‌ای نمی‌شود.

وی تحریم‌ها را مانع افزایش سرمایه‌گذاری در ایران خواند و با اشاره به اینکه مشرب سیاسی دولت‌ها با یکدیگر متفاوت است، گفت: نمی‌توان از رؤسای جمهور انتظار داشت که یک موضع سیاسی در مورد مسائل اتخاذ کنند.

بروجردی با اشاره به سیاست‌گذاری کلان از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: در چند مصاحبه آقای روحانی هم اعلام شده است که توان موشکی، خط قرمز ما در مذاکرات است هر چند که ادبیات‌ها متفاوت است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد وضعیت تعامل قوا گفت: این وضعیت در این دوره خیلی خوب است و برخلاف دوره گذشته که شبیه به یک دعوا بود اکنون روسای قوا مستمرا با یکدیگر جلسه دارند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قانون نماینده حق دارد در مورد کلیه مسائل داخلی و خارجی اظهارنظر کند و نباید این موضوع را به حساب اختلافات گذاشت.

وی با یادآوری فرصت یک ماهه مجلس به وزیر علوم افزود: اگر وزیر سابق علوم رویه خود را تعدیل می‌کرد کار به اینجا نمی‌رسید و آنها دقیقه 90 این تغییر را اعلام کردند که دیگر تیر از چله رها شده بود.

بروجردی از استیضاح وزیران در صورت حرکت نکردن بر اساس انتظارات مجلس سخن گفت و ادامه داد: کار مجلس این نیست که بنشیند و وزرا را استیضاح کند و ما نباید فراموش کنیم که گرگ‌ها در اطراف مرزهای ما دهان باز کرده‌اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در مورد توافق ژنو بارها در کمیسیون امنیت ملی این بحث مطرح شده است و تأکید گردیده که اساس ما عدم‌ عقب‌نشینی از حقوق هسته‌ای است.

بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری این نکته که برای سنجیدن جایگاه امروز کشورمان باید نگاهی به گذشته داشته باشیم، گفت: پیش از پیروزی انقلاب 60 هزار مستشار آمریکایی در ایران حضور داشتند و به ظاهر قدرتمند بودیم و عنوان ژاندارم منطقه را یدک می‌کشیدیم اما کشوری در اختیار آمریکا بوده و عزت و استقلال نداشتیم.

وی با نقل قولی از یک افسر ارتش شاهنشاهی اظهار داشت: آمریکایی‌ها که یک پایگاه اطلاعاتی در بهشهر مازندران داشتند شاه ایران را که برای بازدید به آنجا آمده بود به داخل راه ندادند.

بروجردی اقدام امام خمینی(ره) را متناسب با شأن اسلام خواند و با اشاره به شعار «نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی» گفت: در آن زمان دنیا دو قطبی بود و این انقلاب با شکوه دست رد به سینه دو ابرقدرت زد و این خیلی شجاعت می‌خواهد که حکومتی هر دو ابرقدرت را نفی کند لذا هر دو به مصاف انقلاب اسلامی آمدند و در جنگ تحمیلی هم آمریکا و هم شوروی در حمایت از عراق هم داستان بودند.

بروجردی اعطای موشک‌های اسکات از سوی شوروی به صدام و دادن ریز اطلاعات جبهه‌ها توسط هواپیماهای آواکس آمریکایی به عراق را یادآور شد و بیان کرد: امروز به فضل الهی علیرغم تحمیل جنگ 8 ساله و شهادت ده‌ها هزار نفر از بهترین جوانانمان به علاوه خسارت 1000 میلیارد دلاری، وضعیت ما به مراتب بهتر از پیش از دوران جنگ است.

وی با تاکید بر اینکه آزادی خرمشهر با محاسبات نظامی غیرممکن بود، گفت: امام راحل نگفت که فرماندهان و رزمندگان خرمشهر را آزاد کردند بلکه گفت خدا خرمشهر را آزاد کرد و این بخاطر ارتباط میان مومنین با مبداء هستی است که خداوند نیز در آیات مختلفی از قرآن فرموده است که از ایمان آورندگان دفاع می‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شکست‌های کشورهای عربی در 4 جنگ بزرگ با اسرائیل از 1948 تا 2000 را مورداشاره قرار داد و با اشاره به اینکه اهمیت دادن به قومیت عربی موجب شکست اعراب و عقب‌نشینی آنها شد تصریح کرد: از سال 2000 تاکنون که حزب‌الله براساس تفکر امام و انقلاب و بعنوان فرزندان انقلاب اسلامی با پیشانی‌بند یا زهرا و یا حسین بدون امکانات نظامی جنوب لبنان را آزاد کردند پیروزی‌ها بر اسرائیل ادامه دارد.

بروجردی بااشاره به اینکه آمریکایی‌ها 6 سال بعد تصمیم گرفتند پرونده حزب‌الله را به کلی ببندند، گفت: خانم رایس به لبنان آمد و اعلام کرد که به زودی جنگی آغاز شده و ما کار حزب‌الله را یکسره می‌کنیم و صهیونیست‌ها بدون اینکه با مناطق مسیحی و سنی نشین کاری داشته باشند 1000 نقطه از مناطق شیعه نشین حزب‌الله را مورد هدف قرار دادند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها از پایگاه خود در یونان بمب‌های 10 تنی به اسرائیل داده‌اند اما در هفته سوم اروپایی‌ها مشاهده کردند که وضعیت در حال بهم ریختن است زیرا محوریت اسرائیل به ارتش آن است و اگر ارتش شکست بخورد رژیم اضمحلال می‌یابد برای همین در رم اجلاسی گذاشتند تا جنگ را پایان دهند اما آمریکا اجازه نداد و لذا جنگ 33 روز طول کشید.

بروجردی جنگ 51 روزه اخیر اسرائیل علیه مقاومت را نشانه زوال این رژیم خواند و با یادآوری اینکه هیچ کشوری عربی و اسلامی در کنار مردم مظلوم غزه نماند، خاطرنشان کرد: ما از همان اول تصمیم بر ارسال کمک‌های هلال‌احمر به غزه را داشتیم اما مصری‌ها به دلیل ارتباطشان با آمریکا این اجازه را ندادند.

وی حمایت‌های ایران از مردم غزه در طول تجاوز اخیر صهیونیست‌ها را کارنامه‌ای درخشان از سوی ایران به جامعه بشری برشمرد و با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها در این موضوع کارنامه مردودی گرفته‌اند، ادامه داد: نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در توضیح شکست خود گفت، پتشوانه غزه کشور بزرگی به نام ایران است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اعلام حمایت صریح ایران از هر کشور و گروهی که علیه رژیم صهیونیستی مبارزه می‌کند که توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده است، گفت: طی دیداری که با سید حسن نصرالله داشتیم خاطرات متعددی از امدادهای الهی در جریان جنگ 33 روزه برای ما تعریف کرد که ما نیز در طول جنگ خود نمونه‌های مشابه آن را زیاد دیده‌ایم.

وی در نقل قولی از یک سرباز حزب‌الله گفت: زمانی که مرتب مشغول شلیک به سمت صهیونیست‌ها بودیم ناگهان تعداد زیادی زنبور به ما حمله کردند و ما برای آنکه نیش نخوریم سریعا سنگر را ترک کرده و فاصله گرفتیم که ناگهان یک اف 16 اسرائیلی سنگر را نشانه گرفت و آن را هدف قرار داد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در صحنه طبس هم که محاسبات دقیق جوی از سوی آمریکایی‌ها صورت گرفته بود ناگهان طوفان شن برپا شد و اجساد سوخته آمریکایی‌ها بر روی زمین ماند که در ادامه امام(ره) شن‌های صحرا را ماموران الهی خواندند.

وی با تاکید بر اینکه جاده ارتباط با خداوند دوطرفه است، اظهار کرد: خداوند یاری بندگان را مشروط به یاری کردن خود از سوی آنان کرده است البته خدا نیازی به کمک ما ندارد بلکه منظور از یاری خدا اجرای دستورات الهی است.

بروجردی از دستیابی به سوخت‌های فسیلی به عنوان علت حمله آمریکا به عراق یاد کرد و افزود: آمریکایی‌ها به بهانه 11 سپتامبر و بدون مجوز شورای امنیت به عراق حمله کردند و برخلاف تصورشان با وضعیت دشواری مواجه شدند به گونه‌ای که هفته‌ای 3 میلیارد دلار برای حضور در عراق هزینه می‌کردند.

وی به خروجی جالب اقدام آمریکایی‌ها در اشغال عراق اشاره کرد و گفت: از جنگ جهانی دوم به بعد آمریکایی‌ها هرجا رفته‌اند برای ادامه اشغال بر اساس قانون اساسی‌شان باید با کشور اشغال شده قرارداد مصونیت قضایی یا همان کاپیتالاسیون امضا کنند اما در عراق به علت مخالفت احزاب، دولت و مجلس عراق ناکام ماندند و این افتخاری برای کشور عراق است که زیربار این ننگ نرفت و آمریکایی‌ها تا امروز علیه عراق توطئه می‌کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها بارها اعلام کرده‌اند که ما به تروریست‌ها سلاح نمی‌دهیم در حالی که نمی‌توانند حمایت خود را از آنان کتمان کنند؛ آنها مراکز متعدد آموزشی برای تکفیری‌ها به راه انداخته‌اند و امروز در میان تروریست‌ها صدها اروپایی که پیشتر مسیحی بودند و اکنون تکفیری شده‌اند حضور دارند و دولت‌های اروپایی امروز نگران بازگشت آنها هستند.

وی تنها نکته مهم برای آمریکایی‌ها را منافع عنوان کرد و ادامه داد: آمریکایی‌ها در راه منافع خود همه چیز از جمله زنان و کودکان را قربانی می‌کنند؛ 4 سال از بحران سوریه می‌گذرد در برابر این هجمه از جنایات تکفیری‌ها آمریکایی‌ها ساکت بودند. مگر در عراق، داعش تازه دیروز وارد شده است؟ اما به محض اینکه این گروهک به سمت اربیل رفت آمریکا واکنش نشان داد و چند حمله به آنان انجام داد.

بروجردی شکست را سرنوشت محتوم جنایتکاران تکفیری خواند و اظهار کرد: با توجه به تاریخ طولانی تشیع و ساختار اجتماعی و سیاسی حاکم در عراق با یک سخنرانی و فتوای مرجعیت دو میلیون جوان عراقی ثبت‌نام کردند و تکفیری‌ها تاب مقامت در برابر این امواج عظیم را نخواهند داشت.

وی هدف آمریکایی‌ها از توطئه در خاورمیانه را چرخیدن چرخ کارخانه‌های تسهیلاتی برشمرد و گفت: علی‌رغم سیاست‌های خوب جمهوری اسلامی ایران آمریکا کشورهای منطقه را از ما می‌ترساند تا از آنها پایگاه نظامی گرفته و سلاح بفروشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: همانگونه که شوروی باقی نماند آمریکا هم پابرجا نمی‌ماند و تا زمانی که این ظلم‌ها وجود دارد مومنان باید مبارزه کنند.

وی با اشاره به قطع همکاری هسته‌ای غرب با ایران پس از انقلاب اسلامی و توطئه‌های آنان در دستکاری دستگاه‌های هسته‌ای که به ایران فروخته می‌شود، اظهار کرد: در این عرصه ملت ما پیروز شد و از مرحله استخراج اورانیوم تا تولید کیک زرد و غنی‌سازی را بچه‌های خود ما انجام دادند.

بروجردی به خاطره بازدید البرادعی از نطنز و تبریک او به واسطه فراگیری ایران در زمره 10 کشور مسلط به دانش هسته‌ای اشاره کرد و با یادآوری استیصال کشورمان در زمان جنگ تحمیلی برای خرید موشک و حتی سیم خاردار بیان کرد: امروز موشک‌های جمهوری اسلامی ایران نقطه‌زن هستند یعنی از خاک ما شلیک شده و یک کشتی را در آب‌ها می‌زنند.

وی دشواری هدف گرفتن پهپاد رادار گریز اسرائیلی بر روی نطنز را مورد اشاره قرار داد و در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در میان 57 کشور اسلامی تنها پاکستان دارای سلاح اتمی است اما شاهدیم که آمریکایی‌ها چندین سال است مرتبا بر فراز خاک این کشور پرواز کرده و به بهانه تعقیب طالبان مردم را می‌کشند؛ این چه قدرت اتمی است که نمی‌تواند از خودش دفاع کند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفت: در مقابل ما پهپاد آر کیو 170 را که قاعدتا با قطع ارتباط با مرکز باید منفجر می‌شد سالم نشاندیم و نمونه آن را هم ساختیم.

وی از توانایی امروز ایران برای صادرات سلاح‌های پیشرفته خبر داد و خاطرنشان کرد: این در حالی است که ما بزرگترین مدافع صلح در دنیا هستیم اما اگر قدرت بازدارندگی نداشته باشیم یکبار دیگر آمریکایی‌ها می‌کوشند فردی مانند صدام را برای حمله به ما تشویق کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی علت جرات نداشتن رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران را در تیررس بودن همه نقاط اسرائیل عنوان کرد و افزود: ما باید در سنگر علم فعال بوده و قله‌های جهانی را فتح کنیم و هم‌اکنون در مرحله تجدید حیات علمی جهان اسلام هستیم.

بروجردی با یادآوری ریزه‌خواری اروپایی‌ها بر سر خان علمی مسلمانان در گذشته گفت: اگر بخواهیم دشمن چشم به تمامیت ارضی ما نداشته باشد باید پیشرفت علمی داشته باشیم. ما امروز در رده هشتم فناوری نانو هستیم و رهبر معظم انقلاب نیز با حساسیت موضوع پیشرفت علمی کشور را دنبال می‌کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از آزادی به عنوان یکی از برکات انقلاب اسلامی نام برد و با یادآوری ابراز شگفتی وزیر خارجه فنلاند از پیشرفت‌های چشمگیر کشورمان که در دیدار دوجانبه دیروز مطرح شد تاکید کرد: البته رسانه‌ها باید قواعد بازی را مانند همه جای دنیا از جمله اروپا و آمریکا رعایت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها