رییس جمهوری در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «سی بی اس» آمریکا:

برنامه ای برای دیدار با اوباما نداریم

رییس جمهوری همزمان با آخرین روز هفته دولت و آغاز دومین سال فعالیت دولت تدبیر و امید در سومین نشست خبری با نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی گفت:درباره سفر به نیویورک هنوز تصمیم قطعی نگرفتم. برنامه ای هم برای ملاقات با اوباما ندارم.
کد خبر: ۷۱۱۲۷۰
روحانی: برنامه ای برای ملاقات با اوباما ندارم

حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی»، در پاسخ به سوال خبرنگار المنار در خصوص اینکه شما در سال گذشته تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه خشونت را اعلام کردید اخیرا نیز دولت اوباما دعوت به تشکیل چنین ائتلافی داده است اما سوریه و ایران را مستثنی کرده به نظر شما کدامیک از این ائتلاف‌ها کارایی بیشتری در مبارزه با تروریسم دارد؟ همچنین در رابطه با روابط با کشور سعودی آیا امسال عازم حج خواهید شد؟، گفت: همانطور که در سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل گفتم، مبنای ما این است که همه جهان علیه خشونت دست به دست هم دهند که این موضوع نیز تصویب شد که جهانی عاری از خشونت و افراطی گری داشته باشیم.

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: پیش‌بینی کرده بودیم اگر دنیا در این زمینه اقدام جدی انجام ندهد این معضل ممکن است بسیاری از کشورهای دیگر را نیز در بر بگیرد، امسال شاهدیم که خشونت و افراط و تروریسم در منطقه ما چه کار می‌کند که در این زمینه هم رژیم صهیونیستی هم گروه‌های تکفیری مشاهده می‌شوند.

چگونگی مبارزه با تروریسم

روحانی پیرامون چگونگی مبارزه با تروریسم گفت: کشورهایی که ادعای مبارزه با تروریسم دارند باید این موضوع در اعمال و رفتارشان آشکار باشد. از نظر ما جنایت، جنایت است حال اگر فرد آمریکایی کشته شود و بگوییم می‌خواهیم با تروریسم مبارزه کنیم و غیر آن بگوییم تردید داریم این نشان نمی‌دهد که در مبارزه با تروریسم جدی هستیم و تنها نشان دهنده این است که اهداف ملی را دنبال می‌کنیم در حالی که موضوع تروریسم و خشونت مربوط به تمامی انسان‌هاست.

وی با بیان اینکه از کشورهایی که در مبارزه باتروریسم جدی هستند، استقبال می‌کنیم، گفت:‌ به نظر ما هر انسان بیگناهی کشته شود انگار بشریت کشته شده است و تصمیم ما در مبارزه با تروریسم است و هر که در این مسیر جدی باشد ما از آن مسیر استقبال می‌کنیم البته ما در منطقه خودمان نیز برای مبارزه با تروریسم نیاز به وحدت بین کشورهای منطقه داریم.

روحانی در ادامه گفت:‌فعلا تصمیمی برای زیارت خانه خدا ندارم گرچه همیشه مشتاق زیارت حرم پیغمبر(ص) و خانه خدا بودم.

فرمایشات رهبری را اجرا می کنیم

در ادامه خبرنگار روزنامه کیهان از روحانی پرسید با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب فتنه را خط قرمز نظام اعلام کردند و از وزرا خواستند تا به تعهدات خود در جلسه رای اعتماد در مجلس پایبند باشند، برنامه دولت در این زمینه چیست؟ روحانی پاسخ داد: تمام نکاتی که مقام معظم رهبری فرمودند را دولت برنامه‌ریزی می‌کند تا اجرایی وعملیاتی شود.

وی افزود: البته در رابطه با مسائلی که مربوط به سال‌های گذشته است و همچنان وجود دارد در چارچوب قانون عمل می‌کند ومعیار ما قانون است، اگر قوه قضائیه فردی را محکوم کرده است ومحکومیت این فرد محرومیت از حقوق اجتماعی باشد ما طبق قانون عمل می‌کنیم اما اینکه به صورت تخیلی بگوییم فردی در عکسی حضور داشته است و اینکه آن فرد در چه تاریخی و به چه منظوری حضور داشته است، مشخص نباشد را نمی‌پذیریم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما نمی‌پذیریم کسی بپذیرد بر مبنای توهمات، فردی را محکوم کند یا به دولت بگوید این فرد از حقوق اجتماعی محروم است، هر فردی که بر اساس حکم دادگاه از حقوق اجتماعی محروم باشد، ما نیز طبق قانون عمل می‌کنیم ولی اینکه کسی بگوید فلان کس در جایی بوده یا قرار بوده است که در جایی باشد برای ما معیاری ندارد.

روحانی خاطرنشان کرد: البته آن چه مقام معظم رهبری خطاب به وزرا فرمودند حتما از سوی وزرا در تمام زمینه‌ها اجرایی می‌شود و دولت برای اجرای تمام نکات مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب برنامه‌ریزی دارد.

وی گفت:، مبنای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را ˈ ادامه مذاکرات با کشورهای 1+5 ˈ اعلام کرد و گفت ˈ اگر صداقت باشد در فرصت باقی مانده می توانیم به توافق برسیم و تحریم های ظالمانه برداشته شود.

در عین حال این مسیر را « کمی پیچیده» توصیف کرد و گفت: امیدواریم در ادامه راه به توافق برسیم و تحریم های ظالمانه برداشته شود.

وی همچنین تحریم های اخیر آمریکا را مخالف توافق ژنو ارزیابی کرد و تصریح کرد: این اقدام آمریکا با روح توافقات و مسیر اعتماد سازی سازگار نیست.

رییس جمهوری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در برابر هرگونه تحریم ایستادگی و مقاومت می کند.

گسترش روابط با عربستان

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه تهران تایمز در مورد چگونگی گسترش روابط دیپلماتیک با عربستان صعودی پس از سفر امیر عبداللهیان به این کشور گفت: ایران رابطه خوبی با همه کشورها از جمله عربستان صعودی را در دستور کار قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه اختلاف‌نظرها میان ایران و عربستان مربوط به روابط دوجانبه نیست گفت: اختلافاتی اکنون وجود دارد و ممکن است بعداً هم وجود داشته باشد که راه‌حل آن مذاکره است و ما همیشه برای مذاکره آماده‌ایم.

روحانی از متفاوت شدن شرایط منطقه نسبت به قبل با توجه به شکست اسرائیل و تروریست‌ها سخن گفت و افزود: اوضاع افغانستان و پاکستان ایده‌آل نیست و ما آمادگی داریم با عربستان صحبت کنیم و تبادل‌نظر انجام دهیم.

وی گفت: البته ممکن است اختلافات حل نشود اما معنی آن این نیست که نظراتمان در هر مورد یکی باشد مانند رابطه ما با ترکیه و اختلافمان در مورد موضوع سوریه.

آمریکایی‌ها باید شرمنده باشند

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار انگلستان در مورد چگونگی لابی ایران در منطقه و این سؤال که ایران چگونه تقابل میان شیعه و سنی در منطقه را علیرغم خواست بعضی مدیریت می‌کند و نیز موضع ایران در مورد همکاری با آمریکا برای مبارزه با داعش اظهار کرد: ما اساساً با هر کشوری که می‌خواهد با تروریسم مبارزه کند آماده همکاری هستیم و البته از آمریکایی‌ها اراده جدی در این مسیر ندیده‌ایم.

وی ادامه داد: باید پرونده به وجود آمدن القاعده، طالبان و داعش مورد مطالعه قرار گیرد؛ داعش در عرض 3 سال مردم سوریه را می‌کشت چرا آمریکایی‌ها هیچ نگفتند و حال اکنون می‌گویند ما می‌خواهیم از سفارتخانه و کنسول‌گری خود دفاع کنیم اینکه مبارزه با تروریسم نیست و آمریکایی‌ها باید از این لحن خود شرمنده باشند.

وی در پاسخ به آنچه خبرنگار شرق پیغام روزنامه‌نگاران به رئیس جمهور در مورد نگرانی‌ از عدم بازگشایی انجمن صنفی مطبوعات و تشکیل آن به صورت دولتی و یا شبه دولتی عنوان کرد پاسخ گفت: جواب ما به پیغام شما این است که نگران نباشید دولت در پی تقدیم لایحه‌ای برای بازگشایی انجمن صنفی مطبوعات در صورت به نتیجه نرسیدن راه‌حل فعلی است.

روحانی افزود: البته می‌دانیم که دولت باید در برخی موارد با قوای دیگر همکاری کند و جایی لازم است که قوا با همکاری هم موضوعی را به جلو ببرند که گاهی زمان می‌برد اما قول‌هایی که ما داده‌ایم هرگز فراموش نکرد‌ه‌ایم.

حس نکردم استیضاح برای مقابله با دولت باشد

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فرانسه، در رابطه با اینکه برخی از حرکات مانند استیضاح وزیر علوم،‌ جریان بشقاب‌های ماهواره و دستگیری یک خبرنگار مقابله با دولت است وچرا افرادی به مقابله با دولت پرداخته‌اند،‌ گفت: در هر کشوری نظرات مختلفی وجود دارد و در کشور ما نیز همین طور است. نهادها و ارگان‌ها وظایف و اختیاراتی دارند که هر گاه احساس کنند نیاز است از آن استفاده خواهند کرد.

روحانی ادامه داد: مجلس در کشور ما این وظیفه را دارد که اگر احساس کند وزیری وظیفه‌اش را به درستی انجام نداده است، از او سؤال یا آن را استیضاح کند.

وی با بیان اینکه از استیضاح وزیر علوم نگرانی ندارد، گفت: این استیضاح راه دولت را عوض نمی‌کند و به همین خاطر ما نگران استیضاح نیستیم. من همان سفارش‌هایی که به فرجی‌دانا کردم در این رابطه که دانشگاه‌ها باید آرام باشند به سمت کیفیت حرکت کنیم و شایسته‌سالاری معیار عزل و نصب‌ها باشد، همین سفارش‌ها را به وزیر جدید خواهم کرد و استیضاح راه دولت را تغییر نخواهد داد.

رئیس‌جمهور افزود: مبنای ما اجرای قانون است ما به راه خود ادامه می‌دهیم هنوز حس نکردم استیضاح برای مقابله با دولت باشد، مجلس سؤالی داشته و اکثریت مجلس قانع نشدند. ما تسلیم قانون هستیم.

روحانی تصریح کرد:‌ ممکن است نظرات مختلف باشد، کسانی باشند که از دولت حمایت کنند و یا کسانی هم ممکن است مخالف دولت باشند و این طبیعی است، دولت راهش را ادامه می‌دهد.

وی اظهار داشت: آن چیزی که در کشور ما قابل قبول نیست تخریب یا سنگ پیش پای مجریان انداختن است. اگر کسی بخواهد لباس زیبای نقد را به تن کند و تخریب داشته باشد ما آن لباس را از تن او بیرون خواهیم کشید و او را به مردم معرفی خواهیم کرد.

روحانی تاکید کرد:‌ اگر نقد تند هم باشد باید بپذیریم ولی تخریب قابل قبول نیست. من نسبت به منتقدین در این یک سال با حوصله بودم ولی نشان دادم تخریب را تحمل نکرده و با آن برخورد می‌کنم. اقلیت حق سخن گفتن و انتقاد دارند اما حق تخریب ندارند.

وی گفت: تا اینجای کار مشکلی برای ادامه راه نمی‌بینم مشکلاتی در همه کشورها وجود دارد ولی احساس می‌کنم اکثریت قاطع حامی دولت هستند. نظرسنجی‌ها هم این را می‌گوید.

روحانی افزود:‌ما در برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و سیاست خارجه در این یک سال عملکرد خود را موفق می‌دانیم البته هر کشوری مشکلاتی دارد و باید برای رفع این مشکلات تلاش کرد.

بیکاری مشکل اصلی کشور

وی در پاسخ به این سؤال که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیکاری مشکل اصلی کشور است و برنامه مشخص شما برای حل این مشکل چیست؟ خاطرنشان کرد: مهمترین مشکل ما مشکل بیکاری است که هم یک مشکل اقتصادی و هم اجتماعی است که می‌تواند یک معضل فرهنگی باشد و می‌توانیم بگوییم در کنار رکود اقتصادی مسئله بیکاری است و دو برنامه برای حل این معضل داریم.

رئیس‌جمهوری اضافه‌کرد: برنامه اول ما شکستن رکود است و این همان 177 بندی است که روی آن کار کرده‌ایم و ما فکر می‌کنیم امسال موفق باشیم که از رکود عبور کنیم و در پایان سال همه پیش‌بینی‌های ما این است که رشد اقتصادی ما مثبت خواهد بود؛ البته برخی وزرای ما می‌گویند از رکود عبور کرده‌ایم.

روحانی با ذکر این نکته که برای هر وزارتخانه‌ای برنامه پیش‌بینی‌ کرده‌ایم، ادامه داد: به طور مثال وزارت ارتباطات به ما وعده داده است 30 هزار شغل ایجاد کند البته ما صحبتی نکردیم و ممکن است این رقم‌ها کمتر و یا بیشتر شود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در بخش صنعت هم وضعیت ما بهتر شده است، در خطبه‌سازی تولید 80 درصد نسبت به 5 ماهه سال گذشته افزایش یافته است و در نفت و گاز هم حرکت خوبی شده است.

روحانی با تأکید بر اینکه می‌توانم به مردم قول بدهم که مسیر اشتغال باز شده است، بیان داشت: البته ما راه سختی داریم. خیلی از جوانان ما به دانشگاه رفته‌اند و هم اکنون فارغ‌التحصیل شده‌اند و به هر حال شغل می‌خواهند؛ آمار نشان می‌دهد بیکاری در بین تحصیلکرده‌ها بالا است و این مشکلی مضاعف است که کسی هزینه کرده و تحصیل کرده و حالا شغل مناسبی ندارد.

وی در ادامه در خصوص روابط تجاری تهران - پکن گفت: ما البته در شرایط تحریم هستیم و روابط ما با چین در حال توسعه است. قرارهایی با رئیس‌جمهور چین در حاشیه اجلاس شانگهای در قرقیزستان داشته‌ایم و به هر حال ما دو بار مذاکره کردیم و علی‌القاعده در سفر آتی نیز دیدار خواهیم داشت.

روحانی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌هایی که برای توسعه روابط با چین داشته‌ایم برخی از آنها تحقق یافته و برخی دیگر هم در حال محقق شدن است با چین توافق کردیم 6 گروه کاری تشکیل بدهیم و در همین ماه‌هایی که پیش رو داریم و تا سفر رئیس‌جمهور چین به تهران این برنامه‌ها آماده خواهد شد.

وی با بیان اینکه امیدواریم تمام تفاهماتی که با چین داشته‌ایم اجرایی شود، تصریح کرد: اگر با 5+1 به توافق برسیم کار سهل‌تر خواهد شد اما در شرایط فعلی یکی از کشورهایی که با ایران همکاری خوبی داشته چین بوده و انشاءالله با تفاهماتی که داشته‌ایم این روابط توسعه پیدا خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه شخصاً مسئولیت مذاکرات هسته‌ای را بر عهده خواهد گرفت، اظهار کرد: تیم مذاکره کننده ما تیم خوب و قوی‌ای است، چه شخص آقای ظریف و دیگران همه مسلط به موضوع هستند و خیلی خوب با طرف خارجی مذاکره می‌کند و خیلی‌ها هم این مسئله را اظهار می‌کنند و حتی طیف‌های غربی هم به این نکته اشاره کرده‌اند، ما از تیم مذاکره‌کننده متشکریم و امروز صبح هم از وزارت خارجه تقدیر کردیم.

روحانی در مورد اینکه مسئولیت مذاکره از وزرا به سران انتقال پیدا خواهد کرد، توضیح داد: خیر، چنین چیزی در برنامه‌های ما نیست و فکر نمی‌کنیم که چنین اتفاقی بیفتد البته دولت و رئیس‌جمهور مسئول مذاکرات است و امروز هم گفتم که من مسئولیت تمام کارها را بر عهده می‌گیرم و به همین دلیل مسئولین احساس قوت قلب می‌کنند.

تیم مذاکره‌کننده هماهنگ است

وی اضافه کرد: تیم مذاکره‌کننده هماهنگ است و کاملاً با یکدیگر بحث و تبادل‌نظر می‌کنیم و تمام موارد در چارچوب تصمیمات نظام است و مقصود من حمایت از تیم مذاکره‌کننده است.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: از رهبری تشکر می‌کنم که مذاکره‌کنندگان را حمایت می‌کند و برای موفقیت تیم مذاکره‌کننده دعا می‌فرمایند. تیم مذاکره‌کننده هم حمایت رهبری انقلاب را دارد و هم ملت را و فکر می‌کنیم همه حمایت می‌کنند البته ممکن است کسی نقدی هم داشته باشد.

از پیروزی اردوغان خوشحالم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه تی‌آر‌تی ترکیه در مورد تحت شعاع قراردادن روابط ایران و ترکیه از تحولات منطقه در دوران ریاست جمهوری اردوغان و نخست‌وزیر داوداوغلو گفت: من از پیروزی اردوغان خوشحالم و با ایشان تلفنی صحبت کردم و خوشحالم که داوداوغلو نخست‌وزیری را بر عهده گرفت.

وی افزود:‌من فکر می‌کنم در دوران جدید رابطه بهتری با ترکیه خواهیم داشت چرا که اکنون برای اولین بار رئیس‌جمهور ترکیه با رای یکپارچه مردم انتخاب شده است و این خیلی مهم است که رئیس‌جمهور رای خود را از ملت بگیرد که جایگاه خاصی برای او درست می‌کند.

روحانی با اشاره به روابط خوب با ترکیه در دوره نخست‌وزیر اردوغان گفت: توافقاتی میان ایران و ترکیه اجرا شد و فقط یک مورد از آنها باقی مانده است.

وی با یادآوری اختلاف دیدگاه ایران و ترکیه در مورد مسئله سوریه اظهار کرد:‌ما در مورد سایر موارد اختلاف نظر نداریم، در مسئله فلسطین نظراتمان به هم نزدیک است و در مسائل لبنان دیدگاهمان دور نیست و هیچ اشکالی ندارد که با هم دوست باشیم و در یک مورد با یکدیگر اختلاف داشته باشیم و تلاش می‌کنیم آن یک مورد را برطرف کنیم.

تورم به کمتر از 20 درصد می رسد

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: کاهش تورم در سال آینده ادامه خواهد یافت، تصمیم دولت بر این است که تورم در سال 95 تک رقمی شود.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: دولت در سالی که گذشت در زمینه های مختلف که قدم هایی برداشته در مقاطع مختلف برای مردم تشریح کرده است و امروز هم به مناسبت این که آخرین روز هفته دولت و وارد دومین سال کاری خود شده است نکات مهم را اشاره می کنم.

روحانی یادآور شد: دولت در زمینه مسایل اقتصادی موفق شد تورم را در یک سال گذشته مهار کند و به وعده ای که به مردم داده بود تورم 12 ماهه را به 25 درصد برساند.

وی با بیان این که امروز آخرین آمار می گوید تورم 23.2 درصد و تا پایان سال کمتر از 20 درصد خواهد بود، گفت: پس وعده ای که به مردم داده شده بهتر از آن محقق خواهد شد.

رییس جمهوری ادامه داد: البته تصمیم دولت بر این است در سال95 تورم یک رقمی شود، پیش بینی ما این است که اگر خدا به ما کمک کند به این هدف دست یابیم و اگر این کار عملیاتی شود برای اولین بار است که بعد از 40 سال تورم کشور یک رقمی می شود.

تورم یک رقمی در سال 95

رییس جمهوری در ابتدای این نشست خبری گفت: دولت قدم هایی که در سال گذشته در زمینه های مختلف برداشته در مقاطع مختلف برای مردم تشریح کرده و است. امروز هم به مناسبت آخرین روز هفته دولت و در واقع دولت وارد دومین سال کاری شده است به نکات مهمی اشاره می کنم.

وی گفت: در زمینه مسایل اقتصادی دولت موفق شده تورم را در طول یک سال گذشته مهار کند و به وعده ای که به مردم داده بود که تا پایان امسال تورم 12 ماهه را 25 درصد می رساند،عمل کرده است. امروز آخرین آمار ما می گوید تورم 23.2 درصد است و تا پایان سال کمتر از 20 درصد خواهد رسید؛ پس وعده ای که به مردم داده شده و بهتر از آن محقق خواهد شد.

روحانی تصریح کرد: البته تصمیم دولت بر این است که کاهش تورم را در سالهای بعد ادامه دهد و انشاءالله در سال 95 تورم یک رقمی بشود که پیش بینی ما و بنای ما بر این است . اگر این کار عملیاتی شود برای اولین بار است که بعد از 40 سال تورم ما یک رقمی شده است.

رییس جمهوری گفت: مساله بعدی، بحث رکود یعنی مهمترین مساله اقتصادی ما بود. تلاش بر این بود که در سال 92 از رشد منفی کاسته شود؛ در سال 91 رشداقتصادی منفی 6.7 بوده و در سال 92 منفی 1.1 بوده است. عزم ما این بوتد که تا حدی رشد منفی را کاهش دهیم.

روحانی خاطرنشان کرد آماری که ارائه می کند مربوط به بانک مرکزی است که «تفاوت مختصری با مرکز آمار دارد و این اختلافات جزیی همیشه بین این دو مرکز آمار بوده است».

وی اضافه کرد: در سال جاری یعنی سال 93 تمام تلاش ما این است که ما از رکود خارج شویم و رشد ما در پایان سال مثبت باشد؛ پیش بینی ها همه بر این مبنا است و انشاءالله امسال به رشد مثبت می رسیم؛ از رکود عبور می کنیم و وارد رونق می شویم.

رییس قوه مجریه ادامه داد: دولت در این زمینه برنامه ریزی های مفصلی داشته که شما مطلع هستید؛ بسته خروج رکود دارای 127 بند است که 30 بند که نیاز به قانون داشته تقدیم مجلس شده و بقیه هم بخشی در دولت تصویب شده و خواهد شد یا دستورالعمل اجرایی برای آنها صادر شده است.

روحانی اظهارامیدواری کرد: در این مرحله از رکود عبور کنیم و کشور در مرحله بعد شاهد رونق اقتصادی باشد؛ طبیعتا اگر رشد تولید داشته باشیم، معضل اشتغال هم کم و بیش حل خواهد شد؛ البته معضل اشتغال معضل جدی است و بیکاری معضلی در سراسر کشور است.

وی ادامه داد: امیدواریم امسال پیش بینی هایی که برای اشتغال داریم تا پایان سال به آن دست یابیم؛ برخی از اینها به مصوبات مجلس برخی مربوط به روابطی که با دیگر کشورها داریم مربوط می شود و اینها همه به هم مربوط می شود و انشاالله تا پایان سال حرکت مثبت خوبی در زمینه اشتغال خواهیم داشت.

بودجه استانی در 5 ماه نخست، 13 برابر سال گذشته است

رییس جمهوری همچنین در زمینه درآمد و وضع مالی دولت گفت: سال گذشته بودجه را اصلاح کردیم، بودجه 150 هزار میلیارد تومانی را تقدیم مجلس کردیم و مجلس کمی به این رقم اضافه کرد و به 170 هزار میلیارد تومان رساند.

روحانی یادآور شد: در پایان سال وضع درآمدی ما حدودا با رقمی که ما به مجلس پیشهاد کرده بودیم تقریبا نزدیک بود؛ سال جاری ما البته تا پایان سال کمی بعید است که بر مبنای بودجه مصوب بتوانیم همه آمار و ارقام را محقق کنیم ولی همه تلاش ما این است که بودجه عمرانی را تا جایی که امکانپذیر است اجرایی و عملیاتی کنیم.

وی همچنین گفت: در 5 ماهه اول امسال رقم بودجه عمرانی که تخصیص دادیم نسبت به پارسال، 3.2 برابر است؛ اما بودجه استانی در این 5 ماه 13 برابر است؛ بنابر این تحرک بسیار خوبی در زمینه بودجه عمرانی در استان ها داشته و در کل هم وضع ما نسبت به پارسال بسیار بهتر است اما باید به تلاش های خودمان ادامه بدهیم که همه وعده ها محقق شود.

اختصاص 10 میلیارد دلار به آب، لوله کشی و زهکشی

رییس جمهوری در ادامه سخنانش با بیان این که در زمینه مسایل اقتصادی نکات فراوانی وجود دارد و اگر سوالی مطرح شد به آن پاسخ می دهم، اظهارداشت: در زمینه وضع آب، وضع لوله کشی ها و زهکشی ها در سراسر کشور، مهار آب و بهره وری درست در زمینه آب کشاوری دولت قدم های بسیار مهمی برداشته است.

وی در این زمینه اضافه کرد: در سال جاری و پایان سال گذشته مجموعا 10 میلیارد دلار در زمینه آب و لوله کشی و زهکشی اختصاص دادیم؛ که 2 میلیارد از آن امسال و بقیه در سه تا چهار سال آینده اجرایی و عملیاتی می شود.

ظرفیت تولید نفت و گاز را بالا می بریم

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت:در بخش آب کشاورزی می خواهیم بهره وری را بالا ببریم .حدود 90 درصد آب مصرفی کشور در زمینه کشاورزی استفاده می شود و سایر بخش ها 10 درصد مصرف می کنند. اگر بتوانیم در کشاورزی صرفه جویی قابل ملاحظه ای انجام دهیم کمک بزرگی به معضل آب کشور کرده ایم.

روحانی افزود: ما در این زمینه در استان های غربی کشور، در استان خوزستان و سیستان و بلوچستان طرح های بسیار مفصلی داریم که من قبلا در سفرهای استانی آن را اعلام کرده ام.

وی خاطرنشان کرد: در سفرهای استانی مبنای ما بر این است پروژه هایی که اعلام می شود در سال 93 یا نیمه اول 94 به اتمام برسد و طرح های بزرگ و مهمی که اعلام می شود طی دوران کاری دولت یازدهم یعنی سه سال آینده اجرایی شود یا بخش اعظم آن در طول سه سال آینده اجرایی و عملیاتی شود.

روحانی ادامه داد: ما در این راستا برنامه ریزی های لازم را انجام داده ایم به مردم در هفت سفر استانی قول داده ایم و هفته آینده در هشتمین سفر استانی خود حضور می یابیم.

رییس جمهوری افزود: در زمینه بحث انرژی دولت تلاش زیادی کرده تا بتوانیم نفت و میعانات گازی را به مقداری که کشور نیاز دارد بفروشیم، زیرا همان طور که می دانید ما در شرایط تحریم هستیم.

وی گفت: بحمد الله آن مقداری که جزو برنامه ریزی ما بوده اجرایی و عملیاتی شده و همچنین ظرفیت تولید نفت و گاز را بالا ببریم.

100میلیارد متر مکعب به تولید گاز افزوده می شود

رییس جمهوری ادامه داد: در زمینه گاز کشور هم به صادرات و هم به مصرف نیاز بسیار دارد. امسال انشاءالله صد میلیارد متر مکعب به تولید گاز افزوده خواهد شد و سال آینده نیز به همین صورت پیش خواهد رفت و همچنین طرح هایی در زمینه منابع مشترک منابع گازی و نفتی با کشورهای همسایه داریم.

روحانی گفت: در زمینه کشاورزی در کل ، وضع ما از سال گذشته بهتر است البته منظورم از سال گذشته کشاورزی است یعنی از مهر سال گذشته تا مهر امسال.

وی خاطر نشان کرد: در تولید گندم امسال بالای هفت میلیون تن تاکنون خریداری شده ممکن است مقدار دیگری اضافه شود که البته بقیه محصولات دیگر ما هم به صورت نسبی خوب بوده است.

رییس جمهوری با برنامه ریزی هایی که وزارت جهاد کشاورزی انجام داده این بخش طی چهار یا پنج سال آینده کاملا متحول خواهد شد. ما طبق برنامه پیش می رویم .البته این برنامه در برنامه ششم هم که ما بعدا در سال اینده تحویل مجلس می کنیم به نحوی منعکس خواهد شد.

هوای شهرهای بزرگ بهتر شده است

وی یادآور شد:در زمینه محیط زیست که مساله بسیار مشکل و پیچیده کشور ما بوده ، قدم هایی برداشیم هم اکنون در شهرهای بزرگ وضع هوا نسبت به سال گذشته وضع بهتر است نه این که همه مشکل حل شده اما بهتر است.

وی ادامه داد: برخی ها نوشته بودند این بهتر شدن وضع هوا را مرهون باد هستند، البته روزی هم که باد نیست هوا از سال گذشته بهتر بوده است.

وی گفت: در این شهرهایی که بنزین توزیعی را به یورو چهار تغییر دادیم، تاثیرگذار بوده است. البته این به این معنا نیست که مشکل محیط زیست حل شده، ما مشکلات فراوانی داریم که در حال برنامه ریزی برای آن هستیم.

وی ادامه داد:برخی از این مشکلات نیازمند برنامه طولانی مدت برای حل و فصل است و در برخی دیگر ما نیازمند کمک کشورهای همسایه هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها